La vida l’any 2022 serà més cara per l’IPC

Imprimeix

L’excepció serà el transport públic on s’ha acordat congelar les tarifes

L'alça de la inflació, que tanca l'any en el 6,7%, impulsada sobretot pel repunt històric de l'energia el 2021, farà que en 2022 la vida dels baixllobregatins i baixllobregatines s'encareixi, si bé el cost del transport públic no pujarà. Aquests són alguns dels principals canvis en les tarifes:

ELECTRICITAT

Els càrrecs i els peatges que es cobren en la factura de la llum (i que abans de les rebaixes de l'últim trimestre del 2021 podia suposar fàcilment la meitat de la factura) baixaran entorn d'un 30% i un 4,6%, respectivament, a partir de dissabte, la qual cosa es traduirà en una rebaixa d'almenys 7 euros mensuals en una llar mitjana, segons càlculs del govern central.

llum electricitat

Amb tot, la llum comença el 2022 en preus mai abans vistos al mercat majorista i els mercats de futurs no preveuen una baixada fins a almenys el segon quadrimestre, al mateix temps que la gasolina ronda els 1,5 euros el litre, prop del seu màxim històric, la qual cosa al seu torn encareix els productes i serveis que ofereixen les empreses.

AIGUA I GAS

Als trenta-sis municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) la taxa del tractament de residus municipals, que es cobra al costat del rebut de l'aigua, s'encarirà un 3% de mitjana, si bé aquesta pujada no afectarà la gran majoria de consumidors i es mantindrà la bonificació del 100% de l'impost a les famílies més vulnerables.

aigua factura

Amb el preu del gas disparat als mercats internacionals, les tarifes regulades de gas natural (TUR) arrencaran l'1 de gener amb una pujada del 5,48% respecte al gener del 2021.

METRO I AUTOBÚS

L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha acordat congelar les tarifes del transport públic per al 2022, com ja va fer l'any passat, en un context en el qual des de l'inici de la pandèmia el vehicle privat està guanyant terreny al transport públic.

P161021062

Aquest serà, doncs, el preu dels principals títols de transport públic: el bitllet senzill costarà 2,4 euros; la T-Casual valdrà 11,35 euros; la T-Usual, 40 euros; la T-jove, 80 euros; la T-dia, 10,50 euros; la T-familiar, 10 euros, i la T-grup, 79,45 euros.

TAXIS

A l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), les tarifes del servei de taxi pujaran un 2,8% de mitjana, mantenint les quatre tarifes habituals: laborables; laborables entre 20.00 i 8.00 hores i dissabtes i festius; preu tancat (solament disponible via aplicació mòbil); o trajecte entre l'aeroport i el moll adossat, i viceversa.

moure s en taxi

Hi haurà suplements de 4,30 euros a l'Aeroport, el moll adossat i per vehicles ocupats entre 5 i 8 persones; de 2,50 a Sants Estació i Fira de Barcelona Gran Via, i de 3,10 euros en nits especials: Sant Joan, Nit de Nadal i Nit de Cap d'Any.

AUTOPISTES DE PEATGE

Els conductors catalans han celebrat aquest 2021 que s'aixequessin les barreres dels peatges a la C-32 nord i la C-33 i a l'AP-2 i l'AP-7, uns trams en els quals ara no s'ha de pagar per circular, si bé el govern central està analitzant un nou model de finançament de les autopistes.

pla general de lautopista c 32 a laltura de la sortida de cubelles i cunit 60f181b1460a4

Amb tot, segueixen existint quatre peatges a Catalunya, en vies gestionades per la Generalitat, que el 2022 seran un 5,4% més cars, el mateix increment que la variació anual de l'IPC registrat a l'octubre: tres d'ells es troben a la C-16 (túnels de Vallvidrera, autopista de Montserrat i túnels del Cadí) i un altre a la C-32 sud (entre Castelldefels i el Vendrell).

ALTA VELOCITAT

Així mateix, seguiran sumant-se competidors en l'oferta de trens d'alta velocitat, la qual cosa pot comportar una reducció generalitzada del cost dels bitllets.

El 2021, Renfe va sumar als seus AVE el servei de baix cost AVLO, al mateix temps que va començar a operar aquest mateix servei l'operadora Ouigo, filial de la francesa SNCF. A partir del segon semestre del 2022 també ho farà Iryo, la marca comercial d'Ilsa, un consorci promogut per la companyia valenciana Air Nostrum i per la italiana Trenitalia.

TRANSPORT AERI

El pla quinquennal d'Aena per al 2022-2026 fixa una congelació de les tarifes que el gestor aeroportuari cobrarà a les aerolínies en els propers cinc anys.

transoport aeri

A més, Enaire mantindrà fins al 2024 les taxes de navegació aèria per sota dels nivells del 2019. El 2022, la taxa peninsular serà un 19,4% més baixa que el 2019 i la canària, un 14,4%.

Redacció / Fotos: Arxiu