El Govern central aprova el DORA sense la partida de l’ampliació del Prat

Imprimeix

L'estany de La Ricarda, a l'espai natural del Delta del Llobregat, ha estat el principal escull per a aquest frustrat projecte

El Consell de Ministres aprovarà avui dimarts el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) sense incloure-hi cap partida per ampliar l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, un projecte que ha embarrancat en no aplegar prou consens polític.

foto 3841634 scaled

Fonts del govern espanyol han assenyalat que el DORA que es validarà demà, on es recullen les principals inversions que preveu escometre el gestor aeroportuari, Aena, durant el lustre vinent, no inclourà la partida proposada en un primer moment per fer de l'aeròdrom barceloní un 'hub' internacional.

Aena plantejava una inversió total de 1.700 milions d'euros -no tots ells s'haurien inclòs en aquest DORA- que finalment no s'aprovarà avui en haver embarrancat un primer acord que el govern central i el de la Generalitat havien aconseguit a principis d'agost.

el prat dora

L'estany de La Ricarda, a l'espai natural del Delta del Llobregat, ha estat el principal escull per a aquest frustrat projecte d'ampliació. Es tracta d'una àrea sota protecció de la Xarxa Natura 2000, vigilada per la Comissió Europea, que s'hauria vist afectada per l'ampliació de 500 metres de la tercera pista que proposava dur a terme Aena.

En afectar un espai de la Xarxa Natura 2000, el projecte hauria d'haver comptat amb un aval de la Comissió Europea abans d'executar-se, quan l'executiu comunitari ha obert ja un procediment d'infracció a Espanya per no haver cuidat prou aquest espai.

img 0805

Així, l'ampliació no s'aprovarà davant la decepció de l'empresariat català, explicitada aquest mateix dilluns per la patronal Foment del Treball. Aquesta organització ja va organitzar el passat 2 de juny un acte a Esade, amb el títol 'Tots amb l'ampliació de l'Aeroport', que va simbolitzar el suport de l'empresariat als plans d'Aena, i aquest dilluns ha reclamat “no renunciar al progrés que aporten les infraestructures” i ha mostrat “la convicció profunda que Catalunya necessita polítiques de creixement que permetin dinamitzar l'economia al mateix temps que s'afavoreixi la cohesió social.”

La llei marca que el DORA ha d'aprovar-se com a màxim el 30 de setembre, si bé també indica que la seva validació pot prorrogar-se un any.

En qualsevol cas, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), Raquel Sánchez, ja va descartar aquesta possibilitat en adduir que “el problema està en el fons i no en la forma”, després de lamentar que la Generalitat no donés el seu “suport exprés i inequívoc” al projecte.

I és que els plans d'ampliació han tibat la relació entre els socis de Govern -ERC més poc inclinat per l'impacte ambiental, JxCat més obert a acceptar-los- però també en el si de l'executiu central de coalició -amb el PSOE favorable i Unides Podem obertament en contra-.

A més, el projecte d'Aena comptava amb l'oposició de l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, encara que amb el vistiplau del seu número dos, el socialista Jaume Collboni, i amb el frontal rebuig de l'Ajuntament del Prat, amb alcalde dels comuns.

Redacció / Fotos: Arxiu