Suspesa la inversió de 1.700 MEUR per a l'ampliació de l'aeroport

Imprimeix

L'executiu espanyol considera que hi ha una manca de consens amb el Govern, però no renuncia a tirar endavant les obres per connectar amb tren d'alta velocitat els aeroports de Girona i Reus, on sí que es mantindran les inversions previstes

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va anunciar ahir que el govern espanyol suspèn la inversió de 1.700 milions d'euros prevista pel projecte d'ampliació de l'aeroport del Prat. Segons ha explicat la ministra, la decisió s'ha pres després de constatar que el projecte no té el suport de la Generalitat de Catalunya. “El pacte s'ha trencat per una pèrdua de confiança manifesta”, va dir la ministra. Segons ella, és “impossible arribar a bon terme” amb una inversió d'aquesta envergadura “sense un suport nítid i sense fissures per part de la Generalitat”.Els grans projectes requereixen grans consensos”, va afegir, lamentant que es perd “una gran oportunitat.”

ministra suspensio 2

Sánchez va criticar els posicionaments públics del Govern d'ençà que el 2 d'agost van acordar l'ampliació de l'aeroport. Segons la ministra, aquests posicionaments “han canviat” des que divendres va transcendir públicament el contingut del DORA (Document d'Ordenació i Regulació Aeroportuària) 2022-2026.

Després que es fes públic que les inversions al Prat preveien la invasió de l'espai natural de La Ricarda –inclòs a la Xarxa Natura 2000-, el Govern va advertir que no toleraria la "destrucció" de l'espai i alguns membres d'ERC assistirien a la manifestació contrària a l'ampliació de l'aeroport del proper 19 de setembre. Unes afirmacions que la ministra ha lamentat, tot afirmant que l'executiu català “no té una decisió madura” sobre l'aeroport. “Confesso que les declaracions dels darrers dies ens han sorprès moltíssim”, va explicar.

ministra suspensio 3

La ministra va assegurar que el govern espanyol “vol que Catalunya torni a ser el motor econòmic d'Espanya”, i va culpar la Generalitat d'impedir-ho: “No imposarem l'ampliació de l'aeroport perquè la Generalitat no ho fa possible”. “Un aeroport ha d'estar al servei del territori en què s'ubica, per millorar la mobilitat de la gent i de les empreses, i per generar riquesa, però per aconseguir l'èxit cal el suport de les institucions públiques”, va dir.

Al mateix temps, Sánchez va defensar que el projecte de l'ampliació de l'aeroport i de la inversió de 1.700 euros pretenien convertir el Prat en un gran hub intercontinental i evitar la “saturació” de la infraestructura. Segons el projecte recollit al DORA, l'expansió de l'aeroport seria una realitat el 2029 amb l'ampliació dels camps de vol, mentre que el 2030 culminaria l'ampliació de la T1 i la construcció de la nova terminal satèl·lit. Per al període 22-26, es preveia una inversió inicial de 365 MEUR.

b6932a87 baf3 43dc 9fb3 197a528c9dce 16 9 aspect ratio default 0

La ministra va admetre que, com explicita el DORA, la intenció era allargar la tercera pista en direcció a La Ricarda, però va assegurar que les mesures compensatòries previstes ampliarien la zona protegida del delta del Llobregat i complirien “escrupolosament” les exigències europees per restaurar els hàbitats naturals.

Segons la ministra, el DORA sense la inversió del Prat està previst que s'elevi a aprovació del Consell de Ministres del proper 28 de setembre.

Reaccions

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, va acusar el Govern espanyol i Aena d'haver dut a terme una “operació de xantatge sense una voluntat real d'invertir a Catalunya” ni de convertir l'Aeroport de Barcelona-El Prat en un 'hub' internacional. Així ha reaccionat des de Twitter Aragonès després de conèixer, “al mateix temps que es publicava als mitjans”. Segons Aragonès, “s'ha comprovat que Aena i el Govern espanyol només estaven disposats a fer l'ampliació si era com ells han pretès des d'un principi, destrossant un espai natural protegit i sense escoltar ni el territori ni el govern de la Generalitat.”

peret 

Ha quedat demostrat, segons el seu parer, “el que se sospitava des del primer minut: que el Govern espanyol i Aena han fet una operació de xantatge i que mai han tingut la voluntat d'invertir a Catalunya ni de fer de l'aeroport del Prat un 'hub' internacional”. Aragonès va recalcar que inversions de “tanta transcendència” han de dur-se a terme “mitjançant el diàleg i el consens, mai des de la imposició”. Aquest episodi, va afegir, ratifica que és “imprescindible que els aeroports catalans siguin gestionats per les institucions de Catalunya per garantir el consens de les seves inversions i el necessari compromís ambiental. Una vegada més es ratifica la necessitat que Catalunya decideixi sobre el seu futur polític. No podem continuar acceptant aquest model d'imposició permanent.”

L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, va celebrar la retirada de l’ampliació de l’aeroport del Prat.S’ha imposat el sentit comú”, va afirmar en una compareixença d’urgència aquest dimecres al vespre, poc després que la ministra Raquel Sánchez anunciés que l’estat espanyol no tirarà endavant l’expansió de l’aeroport per la falta de consens amb la Generalitat. L’alcalde va assegurar que “el partit encara no ha acabat” i va exigir al Govern que convoqui la taula institucional sobre l’ampliació del Prat per explicar “clarament” quin és el posicionament dels dos socis que formen l’executiu (ERC i JxCat). “Volem les explicacions que fa temps que demanem”, va insistir.

mijoleret

L’alcalde va manifestar que ha guanyat “la pressió dels qui diuen les coses pel seu nom”, en comptes “dels grans lobbies i poder fàctics que actuen amb opacitat i amb la pretensió de depredar el delta del Llobregat”. Mijoler va assegurar que l’anunci de la ministra és “una petita victòria però sense gaire eufòria”, ja que està a l’expectativa de conèixer de primera mà quin és el posicionament oficial del Govern. Al mateix temps, l’alcalde va carregar contra l’executiu de Pedro Sánchez, a qui va acusar d’actuar amb voluntat de fer “xantatge” a la Generalitat. “Han tornat a basar-se en el ‘tot o res”, va criticar, i va retreure al govern espanyol “que hagi estat marejant l’opinió pública amb informes que al final no han tingut res a veure amb la decisió final”. Mijoler va insistir novament en vaticinar que la Comissió Europea no hauria donat el vistiplau a un projecte que considera impossible de desenvolupar, com si fos “una inversió d’unicorns.”

puigneró

El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró (JxCat), va denunciar la “nova deslleialtat” del Govern en decidir “de manera unilateral” la suspensió de l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona-El Prat i va criticar la “confusió que algunes persones han creat a Catalunya sobre aquesta qüestió”. Puigneró s’ha mostrat, no obstant això, la seva predisposició a reobrir les converses amb l'Executiu de Pedro Sánchez, després de criticar també “el populisme i la frivolitat” d'algunes declaracions fetes en els últims dies a Catalunya en relació al projecte.

La portaveu d'ERC, Marta Vilalta, ha titllat de “xantatge” que el Govern hagi dit suspendre la inversió de 1.700 milions d'euros a l'Aeroport de Barcelona-El Prat per la falta de suport del Govern a l'ampliació de l'aeròdrom. “Queda demostrat que tot ha estat una farsa de l'Estat. Que només entén de submissions. Han volgut imposar un model que aquí no genera consens. Però el seu xantatge no funciona ni funcionarà”, ha publicat la dirigent republicana a les xarxes socials. I ha afegit: “Seguim. Defensem les inversions necessàries i decidir des d'aquí.”

D’altra banda, la Cambra de Comerç de Barcelona creu que l'anunci fet aquesta per la ministra de Transports, Raquel Sánchez, suposa “una mesura de pressió” per part de l'Executiu espanyol. “Una vegada més, el Govern espanyol pren una decisió unilateral en lloc de negociar-la amb el Govern”, va assegurar la presidenta d'aquesta corporació de dret públic, Mònica Roca, que va tornar a reclamar al Govern el “traspàs” de la gestió de l'aeroport a l'executiu català.

DAVID CUP

La diputada de la CUP, Eulàlia Reguant, va demanar al Govern que renunciï a qualsevol pla per ampliar l'Aeroport de Barcelona-El Prat, per no alimentar “un sistema econòmic i social insostenible i precari”. Reguant va defensar que “és el moment que el Govern faci marxa enrere també en els seus plans per ampliar l'aeroport”. La cupera ha recordat que, més enllà de les crítiques al projecte que plantejava Aena, “el Govern ha defensat que era possible ampliar l'aeroport.”

camil ros

El secretari general d'UGT de Catalunya, Camil Ros, va reclamar als governs espanyol i català que s'asseguin a negociar un nou acord sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat que faci possible mantenir la inversió prevista, que considera molt necessària. Ros va qualificar de “desastre. És necessari que els dos governs s'asseguin a parlar i arribin a un acord per no perdre la inversió prevista perquè Barcelona es converteixi en el 'hub' del Mediterrani”. El líder de la UGT de Catalunya està convençut que poden buscar-se alternatives al projecte d'ampliació que defensava el Govern espanyol.

faus

El Cercle d'Economia va reclamar al Govern de l'Estat i a la Generalitat que “segueixin treballant” i per “responsabilitat” pactin una fórmula que permeti mantenir l'ampliació de l'aeroport del Prat-Barcelona. El president del Cercle d'Economia, Javier Faus, va afirmar que el think tank català “lamenta profundament la decisió del Govern espanyol de paralitzar l'ampliació del Prat. El Cercle es reafirma en la defensa d'invertir en una infraestructura que és la més important del país. Demanem a les dues administracions que tornin a la taula de diàleg i continuïn treballant per fer possible aquesta ampliació seguint el principi del pacte del 2 d'agost”. En aquesta situació, el líder de l'entitat empresarial va concloure: “Demanem sentit de la responsabilitat i de país. Catalunya necessita avançar.”

Redacció / Fotos: Arxiu