Adeu al peatge de Martorell

Imprimeix

Ha estat en funcionament més de 50 anys i era el segon més antic de Catalunya

Catalunya ha quedat, a partir d'aquesta mitjanit, amb 556 quilòmetres menys de vies de peatge una vegada finalitzada la concessió de quatre trams de les autopistes AP-2 i AP-7, i C-32 Nord i C-33, que compten amb les barreres més antigues i que han estat durant dècades escenari de grans embussos de cotxes. A Catalunya ja només quedaran 120 quilòmetres, a la C-32 Sud i a la C-16, en els que caldrà seguir esperant que les barreres s'aixequin per poder circular. Entre els peatges que s’han desmantellat aquesta nit es troba el més antic d'Espanya, de 52 anys d'edat i situat a l'actual C-32 Nord. Tant a les entrades com als aparells de cobrament del peatge de Martorell s'hi han posat cartells alertant als vehicles que no s'aturin i continuïn la marxa.

peatge martorell 2

peatge martorell 3

Entre les incògnites que planteja la nova realitat de carreteres sense peatges, destaca fins a quin punt aquestes vies estan preparades per assumir l'increment de trànsit que es dona per segur que es produirà. Així mateix, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) també calcula que l'aixecament de les barreres dels peatges a l'AP-7 (entre Tarragona i la Jonquera, Alt Empordà) i l'AP-2 (entre Saragossa i el Vendrell, Baix Penedès) comportarà un augment del trànsit procedent de vies properes.

Coincidint amb el dia de l'aixecament dels peatges, la Generalitat va adjudicar ahir dimarts el manteniment de la C-33 i C-32 Nord, que són de titularitat del Govern -l'AP-2 i l'AP-7 depenen de l'Estat- a la Unió Temporal d'empreses (UTE) formada per Sorigué, Comsa i Innovia Coptalia per un valor de 8,4 milions d'euros.

Peatge de Martorell Catalunya

Per la seva banda, Mitma va licitar ja a l'abril set contractes per a la conservació i manteniment de l'AP-7 i l'AP-2 per a quan finalitzin les concessions, per un import total de 137 milions d'euros.

Aquest canvi en el manteniment s'ha cobrat 340 llocs de treball d'empleats de filials d'Abertis, que ja ha acordat un ERO amb els sindicats per al dia després del final de les concessions.

El final dels peatges també comportarà que 132 municipis -entre els quals hi ha Martorell- que fins ara recaptaven l'IBI deixin d'ingressar 14,4 milions per aquest concepte, segons dades de la Generalitat. Una altra de les grans incògnites és com es mantindrà a llarg termini el manteniment d'aquestes vies.

E Hmch7WEA0fTM6

La Comissió Europea constreny perquè el 2024 s'estableixi una nova forma de pagament que assumeixi el principi que paga qui usa les infraestructures i qui més contamina, i el Govern barreja instaurar peatges, segons recull en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, mentre que la Generalitat ha apostat històricament per la vinyeta -una sort de tarifa plana-.

Inauguració d’un nou tram

D’altra banda, avui també s’obre l’enllaç de l’autovia A2 amb l’autopista AP7 que connecta els municipis de Sant Andreu de la Barca (Baix Llobregat) i Castellbisbal (Vallès Occidental). Aquest nou tram té una distància de 2,4 quilòmetres. Les obres es van iniciar fa catorze anys i després d’aturar-se diverses vegades per diverses causes, ha passat d’un pressupost de més de 46 milions d’euros a un cost que es xifra en més 74.

Captura de pantalla 2021 08 31 a las 21.08.50

Aquest nou viaducte servirà perquè els conductors s’estalviin dotze quilòmetres per carreteres comarcals saturades en una zona per la qual circulen uns 200.000 vehicles diaris. Es calcula que sigui utilitzat diàriament per 40.000.

Redacció / Fotos: Arxiu-Avui-CCMA-Trànsit