Diversos arquitectes reclamen preservar La Ricarda davant els plans d’Aena

Imprimeix

Consideren que és un espai natural de característiques úniques que es veuria afectada pel projecte d’ampliació de l’Aeroport del Prat

Experts en diverses matèries, principalment en arquitectura, han qüestionat aquest dimarts els plans d'ampliació de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat d'Aena i han demanat preservar les característiques úniques de l'espai natural de La Ricarda, que es veuria afectada per aquest projecte.

arquitectes 2

El Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) ha organitzat un debat sobre la qüestió a la Casa Gomis, confrontant amb La Ricarda. Hi han participat el vicedegà del COAC, Guim Costa; l'economista i regidor d'ERC a Barcelona Miquel Puig; els arquitectes Miquel Sodupe (expert en planificació i gestió urbanística), Josep Maria Carrera (coordinador del Pla territorial metropolità de Barcelona) i Imma Jansana (paisatgista que ha treballat per a l'ajuntament del Prat); i la biòloga Anna Zahonero (amb un màster en Arquitectura del Paisatge). Costa ha explicat que han declinat la invitació a participar en aquesta trobada persones que advoquen per l'ampliació tal com la planteja Aena.

El primer a prendre la paraula ha estat Sodupe, que ha afirmat que no es pot decidir “en dos mesos” el futur del Prat “per als propers quinze anys”. Cal recordar que Aena urgeix la Generalitat a prendre una decisió que com a tard hauria d'arribar el 30 de setembre, data límit en la qual el Consell de Ministres ha d'aprovar el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) per al lustre vinent.

Puig, per la seva banda, ha lamentat que “la societat catalana no ha estat a l'altura” en aquest debat, ja que no té una proposta pròpia i només es discuteix sobre els plans d'Aena, al mateix temps que ha lamentat la “divisió en trinxeres” amb argumentacions “acrítiques.”

En el cas que Catalunya vulgui connexions aèries intercontinentals necessita una pista llarga i aquí és on hauria de centrar-se el debat, al seu judici: pot usar-se íntegrament la pista llarga ja existent al Prat -el que ara no es fa per l'impacte acústic que això causaria a alguns veïns de Gavà i Castelldefels-, envair la Ricarda com proposa Aena o situar-la en un altre aeroport.

Jansana, per la seva banda, ha lamentat que “la civilització ha perdut el respecte pel paisatge' i ha demanat 'fer cas al sentit comú i ser racionals”. “L'aeroport no pot créixer indefinidament, sinó només en la mesura en la qual li ho permet el paisatge: no ens podem permetre seguir sent assassins de paisatges”, ha alertat.

arquitectes 3

Zahonero, en la mateixa línia, ha defensat que “el creixement no pot ser il·limitat”, menys encara en un context de crisi climàtica, i ha destacat la “importància radical” que té la Ricarda per a la migració de les aus.

Carrera, finalment, ha equiparat la situació de la biodiversitat a Catalunya amb “un tobogan en caiguda lliure” i ha advocat pel “decreixement” en el volum de trànsit aeri almenys mentre segueixi l'emergència climàtica.

El COAC ha volgut amb l'organització d'aquesta trobada “generar un debat constructiu, amb l'aportació de diferents mirades expertes, per conèixer quins són els factors que influeixen que aquest sigui un projecte de grans implicacions territorials i de mobilitat per al futur de Catalunya.”

Fa uns dies, el Col·legi de Biòlegs de Catalunya ja va demanar, en un comunicat sobre l'ampliació de l'aeroport, “garantir la conservació dels ecosistemes en tots els projectes, donat l'estat crític en el qual es troben, i evitar degradacions dels espais naturals i els corredors biològics que els sustenten.”

Redacció / Fotos: Arxiu