Sant Joan de Deú estrena un innovador centre de comandament

Imprimeix

Permet regular el flux de pacients en temps real i optimitzar la gestió dels recursos i els llits d'hospitalització

L'Hospital Sant Joan de Déu d'Esplugues de Llobregat ha estrenat un innovador centre de control que permet regular el flux de pacients en temps real i optimitzar la gestió dels recursos i els llits d'hospitalització.

A l'estil d'una torre de control d'un aeroport, el centre, anomenat Còrtex, disposa de múltiples pantalles que ofereixen dades clau en viu sobre el funcionament del centre perquè els professionals tinguin una visió de conjunt del que està passant a cada moment i puguin prendre les decisions més oportunes per gestionar els llits i els recursos de la manera més òptima, evitant saturacions i colls d'ampolla.

k8WOvUBc

En la roda de premsa de presentació d'aquest nou espai, el director gerent de Sant Joan de Déu, Manel Castillo, l'adjunt a la Direcció mèdica de l'hospital, Francesc Garcia, i el cap de Cardiologia, Joan Sánchez, han destacat aquest dimarts que es tracta d'un centre de control únic a Espanya i que ofereix eines especialment útils per gestionar els recursos de l'hospital en temps de pandèmia.

“Entorns tecnològics com aquests poden ser de gran utilitat en moments de pics de pandèmia com la Coivd-19, tot i que també per a altres tipus d'emergències sanitàries, doncs el fet que gestioni informació en temps real fa que puguem tenir una visió immediata de l'estat dels llits d'UCI, de les urgències per la Covid-19 o del temps d'espera de les proves PCR pendents de resultats, facilitant la gestió i agilitant la presa de decisions”, ha ressaltat Garcia.

Quants pacients s'estan operant als quiròfans, quants hauran d'ingressar a l’UCI en les properes hores, quants seran traslladats de la UCI a una habitació o quants estan ingressats en cada planta són algunes de les dades sistematitzades al centre de comandament, que suposa un pas més en la digitalització de l'hospital.

eCare

Més enllà de la funció de centre de comandament, Còrtex integra també un sistema de monitoratge de pacients, anomenat eCare, i un servei de contacte amb els pacients i les seves famílies, el Contact center.

Des de l'eCare, que ara com ara només funciona per a pacients de cardiologia, els professionals monitoren a distància i a tot moment als nens que estan ingressats estiguin on estiguin -a la seva habitació, passejant pel vestíbul de l'Hospital o jugant a la sala de jocs-, permetent que pacients que abans havien d'estar ingressats en observació a l’UCI puguin ser traslladats a una habitació amb la seva mare amb un petit dispositiu connectat que analitza la seva evolució en tot moment.

maxresdefault bona

Així mateix, amb el Contact Center els professionals poden visitar a distància a aquells pacients que no requereixen d'una atenció presencial i atendre les consultes de caràcter assistencial que reben de les famílies.

Tots aquests serveis, ha explicat Castillo, segueixen l'estratègia de convertir Sant Joan de Déu en un “hospital líquid” que vagi més enllà de les parets del centre i que ofereixi atenció no presencial a pacients que es trobin als seus domicilis o en altres centres hospitalaris.

Amb la voluntat d'expandir els sistemes de monitoratge i digitalització a tots els serveis de l'hospital, el director gerent de l'hospital ha explicat que han presentat el seu projecte com a candidat a rebre els fons europeus Next Generation.

Redacció / Fotos: HSJD