El transport públic metropolità va tenir 389,20 milions de viatgers el 2020

La pandèmia de la COVID-19 va trencar la tendència positiva de demanda dels darrers anys i ha suposat una pèrdua de 340,94 milions de viatges 

Segons les dades de tancament de l'any 2020, entre el gener i el desembre del 2020 es van fer  389,20 milions de viatgers amb el sistema de transport públic de metro i autobús (gestió directa i indirecta) de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB); aquest volum representa una important disminució del 46,7% respecte al mateix període del 2019, és a dir, 340,94 milions de viatgers menys. Aquest fort decrement de la demanda, causat per la pandèmia de la COVID-19, segueix la tendència de tots els transports públics de l’ATM i de la resta d’Espanya i ha trencat radicalment la tendència positiva dels darrers anys, on s’havia arribat a batre rècords històrics de demanda.  

EsQ0kFOXMAMcsIN

“La covid-19 ens ha alterat i ha impactat en tots els àmbits. Des de l’AMB, hem fet un esforç econòmic i de gestió per garantir la prestació dels serveis en plenes condicions d'oferta i qualitat i per oferir les màximes garanties, sempre seguint les instruccions de les autoritats sanitàries i vetllant tant pels usuaris com pels treballadors. Ara, hem d’aconseguir apaivagar, entre tots, aquesta tercera onada del coronavirus, i, progressivament, recuperar la confiança en el transport públic”, explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda.  

"Més enllà del complex context actual, el transport públic ha de ser la primera opció de transport sempre que sigui possible. Per això des de l'AMB seguim impulsant contínuament millores dels serveis i les connexions per fomentar la intermodalitat. També, davant aquesta situació i per salut pública, hem de seguir potenciant una mobilitat metropolitana més sostenible", afegeix Poveda, recordant l’aposta de l'AMB per la lluita contra la contaminació atmosfèrica i la millora de la qualitat de l'aire. 

La taula següent mostra l’evolució de viatgers acumulats del període gener-desembre entre 2020 i 2019, tant dels serveis de gestió indirecta, prestats a l'AMB per operadors privats, com de les xarxes de metro i autobús operades per TMB. 

Captura de pantalla 2021 01 21 a las 16.15.29

Gestió directa (TMB) 

Entre gener i desembre del 2020, l’evolució del nombre de viatgers a la xarxa de metro i autobús de TMB també ha reflectit un gran decrement. En conjunt, les línies de gestió directa de bus i metro han perdut el 46,9% de viatgers respecte a l’any anterior.  

metro sani

autobus amb

Analitzant-la individualment, a la xarxa de metro es van fer 217,92 milions de viatges, el 47,1% de viatges menys que l’any anterior, és a dir que s’han deixat de fer 194,03 milions de viatgers.  Pel que fa als autobusos regulars de TMB, en el mateix període han registrat una disminució de viatges del 45,5%. Els han utilitzat 115,08 milions de viatgers mentre que 96,02 milions han deixat de fer-ho.  

Serveis d'autobús de gestió indirecta

Entre gener i desembre del 2020, els serveis de gestió indirecta de l'AMB també han registrat una reducció important de viatgers, del 45,7% respecte a l’any anterior. S’han realitzat un total de 55,81 milions de viatges i se n’han deixat de fer 46,98 milions 

nitbus paradas mujeres

El servei nocturn de bus metropolità de l’AMB, el Nitbus, ha estat el servei de transport de l’AMB que ha perdut més demanda durant l’any 2020, a conseqüència de les restriccions de la mobilitat nocturna derivada del toc de queda establert. Aquesta pèrdua ha estat molt superior a la dels serveis diürns. Concretament, el Nitbus ha tingut un 61,8 % menys de demanda, que representa 5,56 milions de viatges menys.  

Compensació de la pèrdua d’ingressos

Per compensar la pèrdua d'ingressos tarifaris, l’AMB ha realitzat pagaments extraordinaris a les empreses operadores. Als serveis integrats de transport de gestió indirecta de l’AMB la pèrdua d’ingressos tarifaris ha estat de 21,49M€ en relació amb els ingressos del 2019. 

Projecte pioner europeu

Arran de la pandèmia, l’AMB ha participat en el projecte europeu CD-Clean Urban Mobility COVID-19, un dels onze projectes aprovats pel prestigiós institut europeu EIT Urban Mobility en la convocatòria extraordinària de 5 milions d'euros contra la pandèmia de la covid-19.  

EsCGPA7XcAQ4pWk

CD-Clean Urban Mobility COVID-19 presenta una solució aquosa d’efecte antisèptic màxim per a la desinfecció i protecció de superfícies, que en els transports i els espais públics permet disminuir l'ús de productes de neteja convencionals. És una solució innovadora, mediambiental, escalable i inspiradora per a les infraestructures de mobilitat com les estacions d'autobús, metro, tren i aeroports. 

L'AMB està coordinant, juntament amb TMB, el seu operador de gestió directa, les proves pilot del projecte europeu CD-Clean en els serveis de bus metropolita i metro. 

Redacció / Fotos: Arxiu-AMB

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

El càlcul del salari de referència, com en les edicions anteriors, s'ha efectuat per a tres àmbits territorials

El salari de referència metropolità és de 1.516 euros mensuals

Les despeses relacionades amb l'habitatge (lloguer o hipoteca i factures) s'enduen el 45% del pressupost de necessitats bàsiques, mentre que el 43%…
168

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix