Adif acaba les obres a Martorell i restableix la línia R4 de Rodalies

Imprimeix

Han estat quatre mesos d’obres on s’ha ampliat l’altura del túnel de Martorell, s’ha construït una sortida d’emergència i passadissos d’evacuació i s’ha renovat la via i catenària entre Martorell i la bifurcació de Seat

Adif ha acabat les obres ferroviàries que executava des de l'estiu en diversos trams vinculats al bucle de Martorell, amb uns 25 milions, de manera que ahir diumenge es va poder restablir el servei al llarg de tota la línia R4 de Rodalies i normalitzar el trànsit de mercaderies pel seu trajecte habitual.

La conclusió d'aquestes obres, que van començar al juliol i que estan vinculades al desenvolupament del Corredor de la Mediterrània, ha permès a Renfe restablir avui el servei amb doble via en tots els trams de la línia Barcelona-Vilafranca de Penedès-Sant Vicenç de Calders, inclosos els de Martorell a Sant Sadurní d'Anoia i els Monjos, els més afectats pel projecte i en què el desplaçament es feia per carretera.

adif 1

Les obres, complexes perquè la seva execució ha coincidit amb el trànsit de trens en les altres dues vies de corredor, han consistit en l'ampliació de l'altura del túnel de Martorell, que té 1.065 metres de longitud, per la qual cosa s'ha rebaixat el sòl de la mateixa dos metres, i a més s'ha creat una contravolta per ampliar l'amplada, per poder implantar el tercer carril. També s'han construït una sortida d'emergència i passadissos d'evacuació i s'ha renovat la via i catenària entre l'estació de Martorell i la bifurcació de Seat. En aquest tram s'han col·locat 9.870 metres de via, d'ells 2.370 sobre placa de formigó i la resta sobre balast, i s'han instal·lat 10.000 metres de catenària, d'ells 1.500 rígida, a més dels sistemes seguretat, comunicacions i mesures de protecció civil .

En el tram comprès entre Castellbisbal i Martorell, Adif continua treballant en la restauració de l'antic túnel de Costablanca, de 810 metres i actualment sense servei, per incorporar-lo a la xarxa d'explotació i crear una tercera via de circulació de 2.100 metres, que connectarà l’estació de Castellbisbal amb el viaducte del Llobregat, ubicat als voltants de Martorell.

En aquest tram també es treballarà en la renovació de les vies 1 i 2 de l'estació de Seat-Martorell, en l'adequació del túnel d'accés a la factoria de l'empresa automobilística, i en l'execució dels desviaments de serveis de l'autopista AP-7 per permetre obrir un nou calaix ferroviari que permeti segregar el trànsit de la via de Castellbisbal.

En el tram comprès entre Martorell i Sant Vicenç de Calders, s'ha treballat en la consolidació dels terraplens entre la Granada i Sant Sadurní d'Anoia, en la renovació de la via i en l'adequació de l'àrea de contacte entre el triangle de Seat i Vilafranca de Penedès, a excepció de la Granada.

Entre Sant Vicenç de Calders i el nus de Vila-seca s'han muntat 15 aparells de via a les estacions de Tarragona, Tarragona Classificació i Tres Camins, s'ha iniciat la instal·lació del tercer fil i s'ha renovat la catenària, així com les travesses a les estacions. També s'han adaptat les vies i les andanes de l'estació de Vila-seca, entre altres actuacions.

Adif marto

En conjunt, en les obres han treballat al voltant de 700 persones, que han muntat 25.894 metres de carril, dels quals 14.094 corresponen al tercer fil, i s'han instal·lat 116.000 metres de catenària i col·locat 239.500 travesses polivalents aptes per a ample mixt.

Les actuacions en el tram Castellbisbal-Martorell del Corredor de la Mediterrània, que engloben les del Nus de Vila-seca, suposen la inversió d'una mica més de 64 milions, dels quals 25 aproximadament s'han executat en aquests cinc mesos d'obres. Un cop finalitzi el conjunt de les obres, serà possible la connexió del tram del Corredor Mediterrani ja en servei (des de la frontera fins al port de Barcelona i Castellbisbal) amb la part del tram sud que ara s'executa, fins a Algesires.

Adif ha destacat que el tram Castellbisbal-Martorell és “un encreuament de rutes clau, a l'ésser el punt on es troba la connexió amb Europa del 'bypass' de Barcelona, la via al port i la connexió amb la resta del corredor peninsular.”

Redacció / Foto: Aj. Martorell (Daniel Garrido)-Arxiu