Oposició veïnal contra la construcció d'un centre comercial a Sant Feliu

La nova plataforma ciutadana ‘Stop al mostre comercial’ avisa que el projecte incompleix la normativa urbanística, tem pels greuges a l'economia local i presenta unes 400 signatures per reclamar que l’Ajuntament denegui la llicència d’obres als promotors

Aquesta setmana s'ha constituït la plataforma ciutadana ‘Stop al monstre comercial’, un moviment que aglutina diversos veïns i entitats santfeliuenques contraris a la construcció d'un macroprojecte comercial soterrat al bell mig de la ciutat, que superaria els 3.100 metres quadrats. Segons la plataforma, el centre comercial que es vol projectar als terrenys del solar de Can Oliveras (entre els carrers Eugeni d'Ors i Laureà Miró) incompleix la normativa urbanística municipal, ja que segons el Pla General Metropolità (PGM) les plantes soterrades en aquesta zona, definida com a nucli antic (zona 12), no poden tenir aquesta magnitud ni ser destinades a ús comercial.

1500x500

Tal com s'explicita al PGM, els usos comercials en aquesta zona "només estan permesos en plantes baixes en edificis plurifamiliars amb un màxim de 600 metres quadrats". Per això, aquest grup reclama que l'Ajuntament acati la llei i denegui la llicència d'obres als promotors del projecte, ja que no s'ajusta a l'estipulat al PGM. Des de la plataforma, afirmen "estar decebuts amb el Consistori, ja que un cop més, davant d'un projecte d'aquestes dimensions que afecta tot Sant Feliu, estan desoint les peticions dels ciutadans i actuant amb total unilateralitat i desinformació".

EktSBr XgAAW8gw

El mes de juny passat, els veïns van assabentar-se "per casualitat" de la construcció del macrocentre comercial soterrat. Des d'aleshores, han enviat diverses instàncies a l'Ajuntament -pendents encara de resposta- i han mantingut dues reunions amb els representants municipals que, "des del primer moment, han mostrat plena connivència amb la construcció d'aquesta gran superfície", puntualitzen els membres de Stop al monstre comercial.

Més contaminació, trànsit i perillositat

A més de saltar-se la normativa urbanística, el nou projecte comercial resulta molt controvertit per les característiques que té. En aquest sentit, la plataforma ciutadana contrària al macrocentre alerta dels múltiples perjudicis que un espai comercial d'aquesta magnitud podria comportar per al medi ambient i la sostenibilitat de l'entorn. En una zona considerada com a semipeatonal, s'hi multiplicaria el trànsit rodat (no només de cotxes, sinó també de vehicles pesants de mercaderies, a diari, de forma intensiva i també durant els caps de setmana) amb el consegüent augment de la contaminació ambiental i acústica en l'únic punt catalogat com a vermell (o amb més soroll) de tot Sant Feliu1.

EkOAWRLXYAAms U

A més, l'increment dels vehicles perjudicaria directament la mobilitat tant dels usuaris de transport públic rodat –busos urbans i interurbans sobretot- com de vehicle particular, augmentant el temps dels trajectes i de l'espera en semàfors o accessos a aparcaments públics i privats a tots els carrers d'aquesta àrea (Pere Àlvarez, Creus, Serra, Carcereny i Tristany, Laureà Miró, Joan Batllori, Passeig Nadal, Dalt, Constitució, plaça de l'Estació) i, de retruc, també els de les zones contigües (Falguera, Batista, Josep Maria de Molina, Passeig dels Pins). Moltes d'aquestes vies són estretes i considerades de prioritat per als vianants o amb velocitat limitada, per tant, un major volum de trànsit augmentaria el risc d'accidents.

En aquest sentit, des de ‘Stop al monstre comercial’ a Sant Feliu manifesten "la preocupació i inquietud de moltes famílies" davant l'increment de la perillositat viària en una àrea transitada cada dia per milers de persones. "Ens preocupa molt la seguretat dels vianants, especialment de les famílies amb infants, en un barri que és ple d'itineraris escolars" apunten els membres de la plataforma.

EnbwyuRWEAIxZzQ

El macroprojecte urbanístic de Can Oliveras es troba molt proper a centres educatius (Nadal, Verge de la Salut, L'Avet llar d'infants, La dent de Lleó), places (Catalunya) i parcs (Nadal, Lluís Companys), però també a espais culturals i d'oci (Cinebaix, Casino) i a un dels eixos comercials més concorreguts de la ciutat. A banda, la plataforma d'afectats adverteix del possible risc d'abandonament del macrocentre comercial i de les conseqüències que això podria comportar per a la seguretat ciutadana: "En el cas molt probable que es tracti d'un gran hipermercat, sense arrelament local de cap mena, qui ens pot assegurar que no tanqui al cap de poc temps si les vendes no són les esperades i ens deixi gent sense feina i un nyap enorme i soterrat, com ja ha passat altres vegades a la ciutat? Si això passa, es desatendran milers de metres quadrats en ple centre, sense la possibilitat d'intervenir-hi, ja que es tractaria d'una propietat privada, com ja va passar en el cas del deteriorament i ocupació del soterrani de l'antic Eroski o del bulevard del carrer Nadal".

Més pressió sobre el comerç local

Sant Feliu de Llobregat fa anys que es caracteritza per la manca de polítiques reals que posin en valor el petit i mitjà comerç de proximitat, així com els artesans, elaboradors i productors del territori, segons apunta la plataforma. A aquesta situació ja delicada de per si del comerç, s'hi suma ara la crisi provocada per la COVID-19, que encara ha accelerat més el tancament d'establiments. És per això que, si la ciutat no disposa d'un teixit comercial sòlid ni ben cohesionat, l'obertura d'aquest macrocentre acabarà de condemnar-lo. Tal com manifesten des de la plataforma, "tot i que l'Ajuntament ens intenti vendre que aquest macroprojecte és un 'comerç de proximitat', a ningú li cap al cap que un espai de més de 3.100 metres quadrats pugui ser considerat així. Estem convençuts que serà un concepte totalment oposat a 'proximitat', que fomentarà la compra amb vehicle particular i que facilitarà que els clients no visitin altres comerços de la zona". I és que, paradoxalment, tot i que un centre com aquest pugui atraure visitants, "causarà una probable reducció de compradors a la resta de comerços propers, ja que en disposar de gran varietat de productes, eliminarà la necessitat que el comprador visiti altres botigues. Tocarà de ple molts petits i mitjans negocis, a més de la supervivència de l'històric Mercat Municipal "La Plaça, la reforma del qual, ara fa només quatre anys, va suposar prop d'1,8 milions d'euros de les arques municipals", recorden des de la plataforma.

EnbxaM8XYAIXwpc

Finalment, els afectats tampoc confien que generi més ocupació per a la ciutat, ja que, pel perjudici que causarà a la resta de comerços locals, "destruirà més llocs de treball directes i indirectes que no pas els que pugui crear."

Redacció / Fotos: Plataforma SMC

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix