Viladecans denuncia que el PDI 2021-2030 no prioritza el Metro del Delta

L’Ajuntament ha presentat al·legacions perquè s’incrementin les freqüències d’aturada dels trens de Rodalies de l’actual baixador

L’Ajuntament de Viladecans ha presentat al·legacions al Pla Director d’Infraestructures de la Regió Metropolitana (PDI) per al període 2021-2030, atès que aquest no considera prioritàries ni la creació del “Metro del Delta” ni la millora de freqüència de trens que s’aturin a l’estació de Viladecans que, a més, hauria de ser remodelada, amb més i millors serveis per als passatgers i més aparcaments. Una reivindicació ja demanada per al grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya fa una setmana. 

Línia Viladecans

El projecte de la nova línia de ferrocarril soterrada que haurà d’anar des de Cornellà de Llobregat a Castelldefels per la banda urbana de les ciutats, l’anomenat “Metro del Delta”, va ser fruit de l’acord entre la Generalitat i el Govern d’Espanya el 2006. Després de diversos projectes previs, finalment es va decidir la seva integració a la xarxa de Rodalies. El 2010, després de seguir tots els tràmits d’aprovació ambiental, l’Estudi Informatiu es va sotmetre a informació pública, el darrer pas abans de redactar el Projecte Constructiu i pressupostar les inversions necessàries. Però la crisi econòmica i la falta de voluntat política va impedir el seu desenvolupament.

El nou PDI inclou l’actualització d’aquest projecte, que fa massa anys que està aturat i que necessita una revisió. Ara bé, el pla fixa l’objectiu de disposar del projecte constructiu el 2027. L’Ajuntament de Viladecans creu que és un objectiu molt poc ambiciós per al període 2021-2030 i demana que es retallin el terminis. En general, es continua apostant per densificar un model radial respecte als nodes centrals de Barcelona. Aquest fet penalitza la millora de la interconnexió entre municipis de la primera corona metropolitana i cronifica la congestió del trànsit del transport públic en els recorreguts cap als nodes principals.

Millorar les freqüències de l’R2 Sud

L’estació de Viladecans és, en realitat, un baixador on no fan parada tots els trens de Rodalies i això, per a la ciutat de Viladecans, fa que se segueixi parlant, segons el consistori, de l’existència d’un greuge i de falta de voluntat política. I el PDI 2021-2030 torna a no plantejar solucions. L’Ajuntament considera que és urgent incrementar la freqüència d’aturada dels trens, a més de millorar l’estació i el seu aparcament, per poder, si més no, afavorir l’ús del ferrocarril i reduir els problemes de mobilitat actual del municipi i els seus efectes ambientals.

estacio renfe viladecans

L’actual baixador es troba al centre de les àrees d’activitat econòmica intensiva local: està envoltat de dos centres comercials (Vilamarina i The Viladecans Style Outlets), del parc d’oficines que aviat doblarà la seva superfície i d’hotels existents i altres dos en projecte, en estat avançat d’execució. Aquest conjunt d’activitats requereix un transport d’alta capacitat de millors prestacions. L’únic que s’ha pogut millorar ha estat que els caps de setmana sí que s’aturin tots els trens.

Ara bé, dels 99 trens de Rodalies que passen un dia laborable en cada direcció, hi ha 33 que no paren en sentit sud i altres 28 que no ho fan en sentit nord. És a dir, un 31% dels Rodalies passen de llarg. Tots aquells que tenen com a punt de sortida o arribada l'estació de Sant Vicenç de Calders. Això només passa en els altres dos baixadors de la línia: Castelldefels Platja i Garraf. A la resta de ciutats, el percentatge de trens que paren és superior. En la majoria, el 100%. A Viladecans, hi ha dues franges cada hora de més de vint minuts en els quals no s'atura cap tren. Això es deu al fet que els serveis de mig i llarg recorregut necessiten camí lliure sense trens més lents per davant per circular-hi. Però a la resta de ciutats no hi ha més de dotze minuts sense que pari un tren.

Una gran estació urbana

Existeix, des de fa més de deu anys, un avantprojecte ideat per tècnics municipals que contempla una estació integrada a la ciutat, mig subterrània, coberta amb una extensa plataforma a nivell de la urbanització exterior que cobriria gran part de les vies i les andanes. Aquesta plataforma comptaria amb grans buits per facilitar la il·luminació i la distribució de tots els accessos. El plantejament és possible perquè les darreres infraestructures urbanes veïnes construïdes –els centres comercials i un hotel– han comportat l'elevació de les cotes de nivell dels carrers de l'entorn, fet que permetria la cobertura sense necessitat de modificar la rasant actual d’andanes i vies de la infraestructura ferroviària.

780 0008 5523768 fb3247546535a606ea8582b3ff6b8a08

La superfície construïda total seria de més de 5.000 metres quadrats. El cos principal soterrat tindria una superfície superior als 3.000 metres quadrats i podria incorporar el sistema d'andanes de 160 metres de longitud en cada sentit. A més, inclouria els accessos i serveis complementaris com cafeteria i restaurant, quiosc, etcètera). El nou conjunt edificat podria disposar d'un aparcament en el seu interior, amb un total d’unes 240 places a les quals se sumarien 105 més de l'aparcament exterior (345 places en total).

Redacció / Fotos: Arxiu-Aj. Viladecans

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix