Es formalitza l'acord per tirar endavant els accessos viaris i ferroviaris

Imprimeix

El protocol estableix les solucions per als accessos sud, ferroviari i viari per a millorar la connectivitat del port de Barcelona

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, han signat aquest dimecres un protocol per impulsar l’execució dels nous accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, juntament amb la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, el president de Ports de l’Estat, Francisco Toledo, i la presidenta de l’ADIF, Isabel Pardo.

b616b676 973a 4b73 95cd b0a8ee8ad1ed

El protocol estableix les solucions per als accessos sud, ferroviari i viari per a millorar la connectivitat del port de Barcelona. Així mateix, dona impuls a la planificació del nus logístic de l’àrea de Barcelona, mitjançant la redacció dels estudis i projectes corresponents. L’Estat elaborarà diversos estudis i un projecte bàsic dels nous accessos sud, viari i ferroviari, a partir dels quals es formalitzaran els convenis necessaris pel que fa a la titularitat, finançament, tràmits, redacció de projectes constructius, execució d’obres i posterior administració o gestió de les infraestructures ferroviàries resultants.

Actuacions acordades

El protocol signat avui inclou actuacions en els accessos sud al Port i en el nus logístic de l’àrea de Barcelona:

Accessos sud al Port

4401b9d9 1a58 4a51 b88c 541e7ea6b751

Nus logístic de l’àrea de Barcelona

El nou protocol proposa l’elaboració dels estudis necessaris per a la planificació i gestió col·legiada de les terminals ferroviàries del nus logístic de l’àrea de Barcelona, tot analitzant l’opció tècnica, econòmica i jurídica més òptima. El document planteja que aquest nus estigui conformat per les terminals intermodals i logístiques del Vallès (la Llagosta) i del Prat de Llobregat (Can Tunis i ZAL-Prat), i la terminal dedicada a serveis d’autopista ferroviària, així com per altres terminals ferroviàries d’interès general, existents o previstes, intermodals o amb serveis d’autopista ferroviària, a l’àrea metropolitana de Barcelona i del Vallès.

2014 26 accessosport 01jpg

El protocol proposa que el conveni de planificació de noves terminals intermodals i serveis d’autopista ferroviària inclogui la definició infraestructural i el model de participació i gestió de l’Adif, l’APB i l’AGC.

En concret:

L’autopista ferroviària

El Departament de Territori i Sostenibilitat i el Port de Barcelona estan treballant en la definició als terrenys de l’antiga llera del riu Llobregat d’una terminal d’autopista ferroviària, que constitueix un servei de transport combinat ferrocarril-carretera, en què a l’itinerari ferroviari els camions viatgen sense conductor. El Departament, mitjançant l’empresa pública CIMALSA, té subscrit un acord de col·laboració amb l’empresa VIIA per a la construcció i l’explotació d’aquesta terminal, amb un pressupost estimat de 36 MEUR.

Redacció / Fotos: Arxiu-Dep. Territori i Sostenibilitat