El protocol estableix les solucions per als accessos sud, ferroviari i viari per a millorar la connectivitat del port de Barcelona
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, han signat aquest dimecres un protocol per impulsar l’execució dels nous accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, juntament amb la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, el president de Ports de l’Estat, Francisco Toledo, i la presidenta de l’ADIF, Isabel Pardo.
El protocol estableix les solucions per als accessos sud, ferroviari i viari per a millorar la connectivitat del port de Barcelona. Així mateix, dona impuls a la planificació del nus logístic de l’àrea de Barcelona, mitjançant la redacció dels estudis i projectes corresponents. L’Estat elaborarà diversos estudis i un projecte bàsic dels nous accessos sud, viari i ferroviari, a partir dels quals es formalitzaran els convenis necessaris pel que fa a la titularitat, finançament, tràmits, redacció de projectes constructius, execució d’obres i posterior administració o gestió de les infraestructures ferroviàries resultants.
Actuacions acordades
El protocol signat avui inclou actuacions en els accessos sud al Port i en el nus logístic de l’àrea de Barcelona:
Accessos sud al Port
- Nou corredor exclusiu per a mercaderies de via doble d’ample mixt (ibèric i estàndard) entre la bifurcació al sud del nus de Bellvitge i la platja de vies de recepció i expedició de Nou Llobregat (infraestructura a executar per part del Port de Barcelona), incloses les instal·lacions corresponents d’electrificació, control i comandament i senyalització.
- Ramal de connexió en ample mixt del nou accés ferroviari amb la terminal de Can Tunis, i la adequació d’aquesta a l’ample estàndard, així com les instal·lacions necessàries. L’adaptació de les vies d’aquesta terminal suposarà la possibilitat de circulacions també en ample estàndard entre els actuals accessos sud per carrer 4 i nord a través d’aquesta terminal. Així mateix, inclou l’execució de dues grans terminals a l’antiga llera del riu.
- Accés viari des de la B-10, a uns 800 metres de l’enllaç de Cornellà de Llobregat fins al nus nord a l’entrada al port. S’analitzarà la possibilitat d’ubicar un enllaç complet a la zona intermitja de l’antic tram final del riu Llobregat, destinat al trànsit de vehicles pesants amb origen o destinació al complex logísticoportuari adjacent.
Nus logístic de l’àrea de Barcelona
El nou protocol proposa l’elaboració dels estudis necessaris per a la planificació i gestió col·legiada de les terminals ferroviàries del nus logístic de l’àrea de Barcelona, tot analitzant l’opció tècnica, econòmica i jurídica més òptima. El document planteja que aquest nus estigui conformat per les terminals intermodals i logístiques del Vallès (la Llagosta) i del Prat de Llobregat (Can Tunis i ZAL-Prat), i la terminal dedicada a serveis d’autopista ferroviària, així com per altres terminals ferroviàries d’interès general, existents o previstes, intermodals o amb serveis d’autopista ferroviària, a l’àrea metropolitana de Barcelona i del Vallès.
El protocol proposa que el conveni de planificació de noves terminals intermodals i serveis d’autopista ferroviària inclogui la definició infraestructural i el model de participació i gestió de l’Adif, l’APB i l’AGC.
En concret:
- Per a la terminal de la Llagosta: es preveu una nova terminal a les instal·lacions actuals d’Adif i inclou el trasllat de la terminal de Granollers, amb un model de gestió amb participació del Port de Barcelona i la Generalitat.
- Per a les terminals de Can Tunis i ZAL Prat: es planteja que la terminal de Morrot es traslladi a la de Can Tunis o a l’antiga llera del riu amb gestió de la nova terminal intermodal per part d’Adif o amb cogestió Adif-Port de Barcelona. També es proposa l’adequació de vies de la terminal de Can Tunis a l’ample estàndard.
- Per a la terminal dedicada a serveis d’autopista ferroviària: de titularitat del Port de Barcelona, amb model de participació i gestió de l’Adif, el Port i la Generalitat, així com col·laboració privada.
L’autopista ferroviària
El Departament de Territori i Sostenibilitat i el Port de Barcelona estan treballant en la definició als terrenys de l’antiga llera del riu Llobregat d’una terminal d’autopista ferroviària, que constitueix un servei de transport combinat ferrocarril-carretera, en què a l’itinerari ferroviari els camions viatgen sense conductor. El Departament, mitjançant l’empresa pública CIMALSA, té subscrit un acord de col·laboració amb l’empresa VIIA per a la construcció i l’explotació d’aquesta terminal, amb un pressupost estimat de 36 MEUR.
Redacció / Fotos: Arxiu-Dep. Territori i Sostenibilitat