Comencen les obres de transformació de la C-245 al seu pas per Gavà

Imprimeix

La intervenció afecta prop de tres quilòmetres entre Ponent i l'Espai Roca que convertirà l'actual C-245 en un passeig urbà entre Castelldefels i Cornellà

Aquesta setmana han arrencat a Gavà les obres que transformaran la carretera comarcal C-245 en un espai urbà i metropolità al seu pas pels cinc municipis que travessa: Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà. El nou vial aposta per la pacificació del trànsit al llarg dels tretze quilòmetres de recorregut i prioritza el transport públic, la bicicleta i els vianants, un fet que comportarà una reducció de la contaminació atmosfèrica i, per tant, una millora notable de la qualitat de l'aire.

L'actuació contempla la construcció d'un carril bus i un carril bici que unirà els cinc municipis. Amb la seva construcció es millorarà la freqüència de pas dels autobusos així com la interconnectivitat de transport. Així mateix, es recupera per als vianants un vial que fins ara és majoritàriament ocupat pel vehicle privat. Aquestes millores estan en consonància amb l'aposta de l'Ajuntament de Gavà per una mobilitat sostenible, saludable i segura.

Inversions

La transformació de la C-245 suposa una inversió total de 39 milions d'euros. La Generalitat aporta 10 milions i la resta és assumit pels ajuntaments, amb el suport financer de l'Àrea Metropolitana. A Gavà la inversió prevista és de 6,1 milions d'euros (4,6 d'execució de l'obra i 1,5 per expropiacions). L'Ajuntament hi fa una contribució molt important, 4,6 milions d'euros (prop del 70% del cost les obres i el cost íntegre de les expropiacions), que finançarà al llarg de deu anys. La Generalitat aporta 1,5 milions d'euros en el tram de Gavà. Els treballs ja s'han iniciat i es perllongaran durant 16 mesos.

L'actuació es desenvoluparà per trams per tal de minimitzar el màxim possible les molèsties als vianants i als establiments comercials i per gestionar les afectacions al transport públic i al trànsit. Més i millor transport públic El projecte d'integració del transport públic generarà més espai per al transport públic, amb la creació d'una plataforma reservada per als autobusos que permetrà augmentar la velocitat comercial almenys en un 25% i guanyar en seguretat i puntualitat. El temps de trajecte en transport públic es reduirà en 15 minuts entre Castelldefels i Cornellà. S'incrementaran les línies d'autobusos amb la implantació de la nova línia d'altes prestacions M8.

IMATGES VIRTUALS DE LACTUACIO 1

Aquesta línia recorrerà l'eix de punta a punta, amb una freqüència de pas de 10 minuts. Amb la seva implantació s'espera un increment de viatgers en aquesta zona entorn del 10%. L'any 2022, un cop construït el carril bus i mentre finalitzen les obres d'urbanització de tot l'eix, la nova línia començarà a circular inicialment amb autobusos híbrids articulats. Posteriorment, passarà a funcionar de forma permanent amb autobusos elèctrics articulats amb càrrega per pantògrafs, que s'instal·laran a cada extrem de la línia, a Castelldefels i Cornellà. Aquests punts permetran carregar fins al 80% de la bateria en 5 minuts.

A Gavà es milloraran les parades d'autobusos. Seran vuit parades que s'adaptaran a la nova realitat de la via, totes elles accessibles. Les dues parades de la Rambla seran intercanviadors que milloraran la connexió amb la resta del transport públic: estació de Rodalies i les estacions de Bicibox i e-bicibox.

Carril bici segregat

La nova C-245 contribuirà a promoure l'ús de la bicicleta com una alternativa de transport sostenible, segura i saludable. L'actuació contempla la construcció d'una via pedalable segregada i continua de 13 quilòmetres que, a Gavà, discorrerà per la banda muntanya. Aquest carril bici integrarà bona part de l'eix Bicivia 7, que permetrà connectar el Fòrum de Barcelona amb Castelldefels platja, creant una altra gran connexió metropolitana entre la capital catalana i el Baix Llobregat. La intermodalitat també serà una de les característiques de la nova via ciclable de la C-245. Connectarà amb la Bicivia 5 a l'altura de Cornellà i amb la Bicivia 2 a Sant Boi. També tindrà connexió amb la Bicivia 1, paral·lela al litoral metropolità fins a la platja de Castelldefels, que en un futur connectarà amb el corredor pedalable mediterrani Eurovelo 8.

Convidarà al passeig

S’ampliaran i milloraran les voreres, atenent a les necessitats de cada tram en el seu pas pels cinc municipis. Una vorera a banda muntanya connectarà els nuclis urbans de Gavà i Castelldefels. A més, s'instal·laran nous semàfors per garantir més seguretat i fluïdesa. D'altra banda, un tret característic del nou eix serà la instal·lació de punts d'il·luminació LED idèntics en tot l'eix, que serviran per il·luminar tant la calçada com les voreres.

L'arbrat serà un element identificatiu del nou tram urbà, tot respectant la singularitat i l'entorn de cada municipi. Els arbres que hagin de ser trasplantats s'ubicaran al mateix àmbit d'actuació i, sempre que sigui possible en el propi terme municipal. A Gavà la intervenció contempla la plantació de 39 nous arbres i la retirada de 26 exemplars que no se n'aconsella el seu trasplantament. D'altra banda, el projecte comporta la reubicació de places d'aparcament i donar així prioritat al pas d'autobusos, crear el nou carril bici i ampliar l'espai per a vianants. En concret suposa una disminució de 113 places d'aparcament de cotxes, 45 motocicletes, i 5 zones de càrrega i descàrrega. Aquesta reducció es compensarà amb la reordenació de l'aparcament a carrers de l'entorn i amb nous espais (c/ Àngela Roca, aparcament al costat del Parc del Calamot i carrer de l'Àtom).

Redacció / Fotos: Aj. Gavà