Esparreguera reclamarà un bus llançadora entre el municipi i Martorell

Imprimeix

Connectaria la vila amb les estacions de FGC i RENFE, amb freqüències òptimes per a l’enllaç intermodal

El Ple municipal de l’Ajuntament d’Esparreguera va aprovar per unanimitat una moció per a l’establiment d’un autobús llançadora entre Esparreguera i Martorell. La moció reclama a la Generalitat el reconeixement del municipi del Baix Llobregat Nord com a vila infradotada en transport públic interurbà, agilitar l’establiment del servei d’autobús llançadora i aplicar una reducció tarifària.

La moció que va presentar el grup municipal d’ERC va generar un gran consens -amb les adhesions de PSC, Esparreguera en Comú, la CUP, Esparreguera 2031, Junts x Esparreguera i el regidor no adscrit menys Ciutadans- per defensar l’establiment d’un servei d’autobús llançadora entre Esparreguera i Martorell, dins del sistema de Tarifa Integrada, que connecti la vila amb les estacions de FGC i RENFE, amb freqüències òptimes per a l’enllaç intermodal.

Ec HIeFX0AE CWC

El regidor d’ERC, Alfons Puche, va destacar que Esparreguera “és una vila històricament mal comunicada mitjançant transport públic interurbà, que es limita al transport públic per carretera, sotmès a les impuntualitats, incompliment i avaries constants de l’empresa concessionària”. A més, “a Esparreguera el transport públic és car, ja que se’ns aplica la base tarifària de Zona 3” i la “situació és absolutament discriminatòria respecte de municipis veïns que disposen de més alternatives de transport públic a preus més reduïts”. Per aquest motiu va afirmar que “és urgent i imprescindible” disposar d’un sistema integrat de transport públic de qualitat, que millori la connectivitat i la mobilitat social. La moció també insta a la Generalitat a aplicar una reducció tarifària a Esparreguera, integrant-la en la Zona 1, com a compensació per la consideració de vila infradotada en transport públic.

La regidora de la CUP, Raquel Montoya, va recordar el mal servei que ofereix Monbús i el menysteniment que té cap a les usuàries, i va defensar l’establiment d’un bus llançadora: “La CUP des del 2015 reclama que necessitem un bus llançadora, preferentment a Castellbisbal, però és necessària també una bona connexió amb Martorell per motiu evidents, hi ha l’hospital comarcal, els Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), els jutjats, la RENFE, els FGC...”.  Per la seva banda, el regidor de Ciutadans, Josep Maria González, va defensar la necessitat i la urgència de l’establiment d’un bus llançadora i va assegurar que “hem d’anar més enllà i hem de demanar a les institucions que facin les inversions necessàries en mobilitat i infraestructures per tenir el tracte que Esparreguera es mereix en aquest àmbit”. El regidor va explicar el motiu de per què no va signar la moció, com la resta de grups municipals: “No és viable que Esparreguera passi de Zona 3 a Zona 1, una opció seria que Esparreguera formes part de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), però això suposaria pagar el tribut metropolità que implicaria un recàrrec sobre l’IBI”.

El regidor d’Esparreguera 2031, Manel Roca, va afegir la problemàtica que comporta no tenir una xarxa de transport públic de qualitat a Esparreguera, però des del punt de vista dels visitants de la nostra vila: “Seria una dinamització econòmica i cultural important el fet que tinguéssim un transport públic de qualitat que permetés als veïns dels pobles del costat venir a Esparreguera, això faria que es conegués més la vila, els comerços i la seva capacitat cultural”. El regidor de JuntsxEsparreguera, Jordi Mestres, va incloure en el debat de la moció les reunions que l’Ajuntament està mantenint amb l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), i les opcions que ofereixen en aquest àmbit: “es tracta d’un problema legal i les solucions que ens oferien passaven per tractar el tema directament amb la RENFE o fer una mancomunitat de municipis, que hauria de sumar més de 50.000 habitants”. El regidor d’Esparreguera En Comú, Emmanuel Ortí, va destacar el consens de tots els grups municipals en aquesta moció i el paper que tindrà a partir de l’any vinent la T-Mobilitat: “Hi ha debat sobre si el bus llançadora ha de ser a Martorell o a Castellbisbal i també sobre la zona tarifària, quan a mig termini s’implantarà la T-Mobilitat i el sistema actual de zones tarifàries deixarà d’aplicar-se tal com es fa actualment”, però “l’important és que tots estiguem d’acord en què cal exigir millores a la Generalitat de forma unànime”.

Ec 7At6WAAE le2

Finalment, l'alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, va avançar que l’Ajuntament està pendent de dues propostes que va plantejar la Generalitat de Catalunya, després que aquesta admetés que no era viable des del punt de vista de competències l’opció d’un bus llançadora per part de la RENFE ni la mancomunitat de municipis que plantejava l’AMTU: “D’una banda ens van oferir la creació, per millorar el servei, de busos exprés Esparreguera-Barcelona i, en segon lloc, van acceptar estudiar la línia Esparreguera-Martorell, que funciona molt pitjor que la de Barcelona, i la necessitat d’establir el bus llançadora”. L’Ajuntament està ara pendent de la resposta de la Generalitat, amb qui mantindrà una reunió telemàtica el 23 de juliol per tractar sobre la problemàtica del Baix Llobregat Nord en matèria de mobilitat i transport.

Redacció / Fotos: Aj. Esparreguera