El tercer trimestre escolar començarà en període de confinament

Imprimeix

Educació marcarà els criteris a les direccions dels centres baixllobregatins per dur a terme l'avaluació i el seguiment i s’evaluarà tenint en compte la situació personalitzada de cada alumne

El Departament d’Educació ha establert uns criteris, que farà arribar a les direccions dels centres educatius del Baix Llobregat, i que estableixen com ha de ser l’avaluació i el seguiment de l’alumnat durant el període de confinament a causa de la COVID-19.

El principal objectiu és donar continuïtat a l’activitat formativa per ajudar a mantenir els hàbits i el procés d’aprenentatge amb propostes educatives que arribin a tot l’alumnat. I sense oblidar, al mateix temps, que el seguiment tutorial i el suport emocional a l’alumnat i a les famílies prenen en aquest context més rellevància, especialment, en el cas de l’alumnat que té més dificultats a l’hora de participar en les activitats proposades.

estudiar confinament 2

Activitats competencials i personalitzades

 D’aquesta manera, Educació recorda que les activitats que s’organitzin han de seguir els paràmetres de l’ensenyament per competències bàsiques i defugir la necessitat i la pressió d'acabar els programes. Així, per exemple, es recomana fer propostes setmanals, des de diferents àmbits curriculars, amb calendari de lliurament i amb la possibilitat de fer un retorn de les activitats realitzades a l’alumnat. Al mateix temps, s’han d’evitar les tasques repetitives, els projectes han de ser motivadors i han de tenir l’acompanyament del professorat.

Tanmateix, a l’hora de programar les activitats, cal evitar reproduir el treball que es fa en els centres, és a dir, la transportació directa dels horaris setmanals. És per això que els equips directius han de planificar i coordinar la proposta de treballs de forma sostenible, tant pel que fa a la dedicació de l’alumnat com del professorat.

estudiar confinament 3

La interacció entre professorat i alumnat s’ha de poder garantir a partir dels diferents mitjans, sigui per correu electrònic o d’altres entorns, i que en permeti el retorn per exemple amb l’enviament de fotografies dels treballs o l’enviament de documents digitals. La situació actual afecta especialment a l’alumnat dels centres en entorns socioeconòmics desafavorits. En aquests casos, cal utilitzar tots els recursos tecnològics a l'abast per acompanyar l’alumnat durant aquests dies de confinament, com ara trucades telefòniques, whatsapp, etc, en funció dels recursos disponibles en cadascun dels alumnes.

Adaptació de l’avaluació

 Pel que fa a l’avaluació, el Departament estableix que el segon trimestre s’avalua fins al 12 de març, amb les observacions obtingudes fins aquell moment. Els informes per alumnat i famílies es podran lliurar un cop es normalitzi l'activitat acadèmica, malgrat que alguns centres ja els han tramès a les famílies.

Probablement, l’inici de la tercera avaluació es farà encara en període de confinament. Per aquest motiu, la docència haurà de ser virtual. L'avaluació serà qualificadora i personalitzada, tenint en compte les limitacions de cada alumne. Aquest fet implicarà un paper important en la figura dels tutors/es pel que fa a la comunicació i el suport regular amb l'alumnat i les famílies. Caldrà, doncs, revisar els criteris d'avaluació formulats per cada centre a principi de curs i adaptar-los a les limitacions formatives i personals amb les quals s’hagi trobat cada alumne. A partir del 13 d’abril el Departament d’Educació establirà unes noves orientacions al respecte.

estudiar confinament 4

El professorat haurà d’informar a l’alumnat i les seves famílies dels nous criteris d’avaluació. Ateses les diferents situacions, les tasques realitzades durant el confinament han de suposar un valor afegit en l’avaluació de l’alumne, i no una penalització, ja que no es pot garantir que tots els alumnes disposin de les condicions materials adequades per a portar-les a terme a distància. Han de ser activitats inclusives que s’ajustin al ritme, les característiques i la situació personal de cada alumne.

Redacció / Fotos: Arxiu