Menys taxis per donar servei a l’àrea metropolitana de Barcelona

Imprimeix

Només treballa diàriament el 20% de la flota i únicament s’accepta un passatger per vehicle amb excepcions

L'Institut Metropolità del Taxi (IMET) ha acordat la reducció de l'oferta de taxis a conseqüència de la crisi sanitària pel coronavirus. La normativa, que va entrar en vigor a partir d’ahir 25 de març, estableix que diàriament podrà sortir a treballar el 20% de la flota de taxis, d'acord amb el número de finalització de la llicència. La mesura es perllongarà durant el període determinat pel RD 463/2020 i fins que no s'indiqui el contrari. En cas d'una pròrroga de l'estat d'alarma, es mantindrà el mateix criteri les setmanes que es puguin determinar. Les mesures excepcionals adoptades per l'Estat i la forta baixada del passatge de transport públic i de taxi (davallada del -95% en serveis de taxi al carrer, i de -85% en serveis a empreses)  han determinat  l'aprovació d'aquest nou sistema per ajustar-se  a la demanda actual.

taxis amb 2

Altres mesures

L'IMET ha adoptat també  altres mesures d'immediata aplicació relatives a la capacitat, la neteja i la desinfecció del vehicle. Encara que la capacitat dels vehicles taxi pot ser de fins a nou places, durant el període de vigència de l'estat d'alarma només s'acceptarà un passatger per taxi, llevat que s'acompanyi a persones amb discapacitat, menors, majors o per una altra causa justificada. El seient situat al costat del conductor ha de restar lliure en tot moment.

Un cop al dia, els taxistes hauran de netejar i desinfectar les superfícies i objectes de contacte freqüent com manetes de portes, interior i exterior, recolza braços, cinturons, ancoratges, datàfons, impressores i taxímetres. Es recomana fer aquesta neteja després de cada servei.

El taxi de Barcelona pide a la Administración regulación excepcional por el coronavirus

Els conductors dels vehicles taxi han de complir, per altra banda, totes les recomanacions de prevenció i d'higiene marcades per les autoritats sanitàries com són la rentada de mans, l'ús  de gel hidroalcohòlic o un altre producte anàleg després de cada servei, entre d'altres. També se'ls recomana obrir les finestres per ventilar i renovar l'aire,  evitant utilitzar els sistemes de climatització.

Finalment, s'aconsella també evitar al màxim el pagament en efectiu, prioritzant sempre el pagament telemàtic, és a dir amb targeta bancària  o, si s'escau, l'equivalent en sistemes de pagament mòbil. Durant la vigència d'aquesta resolució, els conductors resten exempts de l'obligació de lliurar un comprovant de pagament imprès, llevat que la persona passatgera el demani i l'accepti de forma expressa.

Oposició

Pel taxista i membre d'Elite Taxi, Cesc Roca, l'IMET hauria d'haver imposat normes i no recomanacions per evitar que els conductors sortissin menys perjudicats. "Sense una regulació obligatòria, no podem demostrar que els nostres ingressos s'han reduït més d'un 75%, perquè la decisió de sortir a treballar depèn de nosaltres mateixos", explica aquest conductor. I si no es pot demostrar aquesta dada, els autònoms –el 90% dels taxistes de l'Àrea Metropolitana de Barcelona ho són- no poden acollir-se a les ajudes que va anunciar el govern espanyol. Per altra banda, sistema de tributació dels taxistes –règim de mòduls- tampoc els permet acreditar aquesta baixada d'ingressos. "Els bancs i les mútues ens diuen que les ajudes de l'Estat no deixen clar si podem agafar-nos a aquestes mesures", explica Roca, que sol·licita una reacció "urgent" per part de l'IMET.

Redacció / Fotos: Arxiu-AMB