La T-casual substituirà la T-10 i serà més cara i unipersonal

Imprimeix

Les noves tarifes del transport públic 2020 presenten la T-usual, de 30 dies, amb viatges il·limitats i amb una reducció del 25% respecte a l’actual T-mes; mentre que la T-jove, amb viatges il·limitats per als menors de 25 anys durant 90 dies, també serà més barata

La Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), administracions consorciades de l'Autoritat del Transport Metropolità, han anunciat aquest dimecres la nova política tarifària que determinarà els preus del transport públic de l'àrea de Barcelona el proper 2020.

7345dc3c 51af 45c9 b39a 35022a00e840

En aquest sentit, el Sistema Tarifari Integrat estrenarà l'1 de gener la T-usual, un títol que neix per substituir la T-mes, amb viatges il·limitats durant 30 dies i de caràcter personal. El seu preu serà un 25% menys que el valor actual de la T-mes: la targeta d'una zona tindrà un cost de 40 euros. D'altra banda, l'altra gran novetat serà la T-casual, pensada per a persones que facin un ús menys intensiu, que substituirà la T-10 però que serà de caràcter unipersonal, amb un preu d'11,35 €, per a una zona tarifària.

Títols 02

Títols 01

La tercera targeta de nova creació aquest 2020 és la T-grup, una targeta multipersonal que, amb el mateix cost unitari que la T-casual, permetrà fer 70 viatges en 30 dies (79,45€ per a una zona). És un títol pensat per a l'ús ocasional del transport públic per part de grups, com ara escolars, esportius o d'altres.

Títols 03

Davant aquesta nova proposta de tarifes, Damià Calvet ha destacat que els usuaris "que tinguin el transport públic com a base de la seva mobilitat hi sortiran guanyant". Per al conseller, "ens trobem amb un canvi de model de mobilitat en què el transport públic passa d'un rol complementari a un rol central i en què anem cap a un nou model que ens du a transformar els títols buscant fidelitzar els usuaris". "Amb aquest canvi de paradigma no només hi surt guanyant l'usuari sinó també el país i el planeta perquè a més transport públic, menys emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, més qualitat de l'aire i més salut. I actuem davant l'emergència climàtica."

4582d404 f361 4fc9 95ff 729ab27ab614 calvet

 El titular de Territori i Sostenibilitat ha destacat que aquest canvi de model, "que té com a títol estrella la T-usual", no acaba amb la nova gamma de títols presentada avui. "Anem fent passes. L'any passat vam presentar la tarifa plana metropolitana i ara anem cap a una mobilitat més sostenible en què beneficiem amb un millor preu la freqüència d'ús, simplifiquem els títols, busquem que el preu sigui proporcional a la distància recorreguda i minimitzem el frau. Tot plegat amb un doble objectiu: que hi guanyi l'usuari habitual i que cada vegada hi hagi més gent que pugi al tren, al bus i al tram del transport públic."

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha celebrat l'acord assolit, qualificant la proposta de "revolució tarifària" i de "canvi de paradigma" que dona resposta a un clam ciutadà per afavorir l'ús del transport públic entre els usuaris habituals. "El gran canvi és que arriba la tarifa plana al transport públic de Barcelona" ha assegurat, afegint que es vol que el títol de referència sigui la T-Usual, que per 40 euros al mes permet viatges il·limitats. Colau ha afirmat que des de l'Ajuntament de Barcelona se seguirà treballant i lluitant per augmentar la inversió en transport públic però alhora, ha volgut deixar clar que "avui passem a l'acció i ens assegurem que la major part de la ciutadania, la gent treballadora, la gent estudiant, la gent que ho té més difícil per arribar a final de mes tingui la major reducció tarifària que s'ha fet mai a la història."

IMG 2731 poveda

"Aquest any hem anat molt més enllà i hem dut a terme una transformació del sistema tarifari que havia estat vigent durant els darrers anys. Tot, amb l'objectiu de facilitar i impulsar un canvi d'hàbits i fidelitzar usuaris al transport públic i beneficiar als que ja ho són de forma habitual", ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, assenyalant el punt d'inflexió que suposa aquest canvi de títols de transport públic. Poveda també ha exposat que "aquesta transformació no compromet la viabilitat econòmica, doncs ho hem fet de tal manera que el pressupost de l'ATM també estigui equilibrat", i ha recordat també que, des de l'AMB, "estem pendents de recursos de l'Estat per poder fer front a inversions necessàries i poder continuar millorant i ampliant l'oferta de transport públic". D'altra banda, Poveda ha emmarcat aquesta transformació del sistema tarifari com un pas més per seguir facilitant a la ciutadania alternatives davant l'entrada en vigor, l'1 de gener de 2020, de la ZBE Rondes de BCN, que restringirà la circulació dels vehicles més contaminants de dilluns a divendres laborables de 7 a 20 hores. "Les rebaixes importants de preu d'alguns títols per als usuaris habituals, d'un 25%, no s'havien fet mai", ha apuntat, esperant que aquesta rebaixa també faciliti el canvi del vehicle privat al transport públic.

Tarifació social

La T-usual i la T-casual són els dos nous títols que pretenen ser la base del nou sistema tarifari, juntament amb la T-jove, que també reduirà el seu preu en un 25% (80€ per a una zona) i que permet fer viatges il·limitats als menors de 25 anys durant 90 dies consecutius, i la targeta gratuïta T-16, per als menors de 16 anys.

Pel que fa a la gamma de títols de tarifació social, es mantenen els títols FM/FN per a famílies monoparentals i nombroses, amb una reducció del preu d'un 25% de mitjana, excepte l'abonament trimestral, que s'elimina. També es manté la bonificació de la T-usual per a persones en situació d'atur que reuneixin les condicions establertes, títol que es congela amb un preu de 9,95 €.

Captura de pantalla 2019 12 04 a las 16.09.30

La T-dia, amb viatges il·limitats durant 24 hores, passarà a valer 10,50€, la d'una zona tarifària, mentre que la T-aire, pensada per a dos viatges integrats en dies d'episodis declarats de contaminació ambiental amb restricció de trànsit, tindrà un preu de 2,05€ per a una zona. Continuarà en vigor la T-verda, gratuïta i amb viatges il·limitats durant tres anys per a persones que hagin desballestat el seu vehicle privat contaminant i hagin renunciat a comprar-ne cap altre en tres anys. A l'àmbit metropolità (36 municipis), la gestiona l'AMB a través d'AMB Informació. Fora l'àmbit metropolità, per a les persones empadronades a la resta de municipis de la xarxa integrada, l'AMTU.

La T-casual Treb. Aeroport per a les persones treballadores de l'aeroport també seguirà formant part de la gamma de títols integrats, que amb el mateix preu de la T-casual (11,35€, d'una zona) permet accedir a les estacions de l'Aeroport de la L9Sud de metro.

maquina de billetes del metro de barcelona 300x169

D'altra banda, el Bitllet Senzill, títol no integrat del Sistema Tarifari, tindrà un cost de 2,40€, en el cas d'una zona tarifària. El Bitllet Senzill Aeroport L9 Sud valdrà 5,15€.

Els títols socials de l'AMB i FGC mantenen les característiques existents fins ara.

Títols adquirits durant el 2019: bescanvis i caducitat

L'actual T-10 passarà a ser unipersonal a partir de l'1 de gener i es podrà utilitzar fins al 29 de febrer.Aquells usuaris que disposin de títols no exhaurits i no vulguin utilitzar-los com a unipersonals podran acudir als Punts d'Atenció, on es procedirà a la devolució de l'import pel nombre de viatges no usats. Tots els altres títols adquirits el 2019 podran utilitzar-se fins a la seva data de caducitat.

Redacció / Fotos: Arxiu