"L'objectiu és millorar i relligar la mobilitat de l'àrea metropolitana"

Imprimeix

El president de Ferrocarrils de la Generalitat, Ricard Font, assegura que no volen combatre l'ús del vehicle privat, però si fer-lo complementari al transport públic

El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Ricard Font, vol connectar l'àrea metropolitana entre si i amb la resta de Catalunya i també amb el món. El cap dels ferrocarrils catalans i el seu equip han "encarregat un estudi per poder dissenyar trens de velocitat alta (200 quilòmetres per hora) que ens relliguin a tot el país i ens connectin amb el sud de França". Font no dubta que Ferrocarrils pot fer-ho "si es manté l'actual dotació pressupostària anual de la Generalitat, d'uns 180 milions", a més dels ingressos dels tiquets dels usuaris i de les transferències de l’Autoritat del Transport Metropolità.

0000Forum24octu

La mobilitat és un concepte clau per al president dels Ferrocarrils, que pensa en les connexions externes, però sobretot en la mobilitat del territori. "Pretenem millorar la comunicació de l'Àrea Metropolitana, unint la línia del Vallès i la del Baix Llobregat amb una connexió Plaça Espanya–Gràcia". Aquesta connexió comportaria passar dels 22 milions de passatges actuals a la línia del Llobregat, coneguda com el "Metro del Baix", fins als 40 milions, el que suposa doblar pràcticament el número de viatgers.

El cap dels ferrocarrils catalans no veu un conflicte amb l'ús dels vehicles privats. "Jo parlo de la mobilitat compartida i allò no és una batalla contra el cotxe. El cotxe és un complement". De fet, Font no veu una diferència entre públic i privat. "Les ciutats han de decidir si són per a les persones o pels vehicles."

Un nou model d'estació

Ferrocarrils vol transformar el model d'estació, amb una major coordinació amb altres transports com autobusos, cotxes compartits, motos elèctriques, bicicletes i patinets elèctrics, a més dels Park & Rides, on els passatgers poden estacionar els seus vehicles privats per enllaçar amb el transport públic. Per a la construcció d'aquestes infraestructures bàsiques per garantir la connexió entre cotxes i el sistema de transport públic, Font creu que s'hauran de construir "cap avall o cap amunt", és a dir, en edificis en altura o soterranis, perquè les ciutats manquen d'espai. I ha afegit: "hem de pensar com fer els Park & Rides amb col·laboració publico-privada", insistint en el fet que parlar d'emergència climàtica o contaminació "ha d'anar acompanyat d'inversió."

EFIeLiJWsAADgQ9

Es modernitzaran les estacions, i també els trens, que podrien incorporar properament la tecnologia 5G. La vida útil dels trens contrasta amb la velocitat amb la qual les tecnologies avencen, fet que ha provocat "que alguns elements dels trens han quedat desfasats". El 5G permetrà actualitzar d'una manera molt més senzilla la tecnologia ferroviària, per exemple, en l'eliminació de la necessitat de nou cablejat.

Influenciats pels ODS

Ricard Font va presentar també l'Agenda Estratègica 2030 de FGC al Fòrum Empresarial, organitzat per AEBALL, on han participat mig centenar de persones, entre ells el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell. Font va estar acompanyat del president d'AEBALL, Santiago Ballesté, i pel tinent d'alcalde de L'Hospitalet, Pepe Castro.

L'agenda de l'empresa ferroviària està fortament inspirada en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. "Vam decidir que devíem tenir una estratègia viable, des del punt de vista econòmic i de la seva implantació", assegura Font. Una mesura semblant a les aplicades a Alemanya, país que ha utilitzat com exemple per la seva aposta sostenible amb un pla de descarbonització que comporta una inversió de 54.000 milions d'euros en tres anys.

Segons ha explicat, els ODS serveixen per definir el pressupost i alhora fan de "palanca" cap al desenvolupament sostenible. La intenció de l'empresa ferroviària és "aterrar els ODS a la realitat amb una projecció de la companyia però no de la realitat."

La importància del finançament públic

El president de Ferrocarrils va voler deixar clar des del principi com pensa portar a terme les mesures presentades. Font va demanar a la Generalitat que mantingui "la mitjana de finançament dels seus pitjors anys", amb una mitjana de 180 milions anuals, condició imprescindible perquè "tots els projectes els podem tirar endavant". El pressupost de FGC puja a 360 milions anuals, dels que un 50% prové dels bitllets i compensacions de l'ATM.

EGR oMrWkAIMLZZ

Si es mantenen les aportacions públiques dels darrers anys, Font assegura que no seran "un problema de finançament ni per a la Generalitat ni per als usuaris", fent referència a evitar com sigui possible una pujada de preus als passatges.

El Prat pot ser el 'hub' de Barcelona

Una estació que té molt potencial per explotar és la d'El Prat de Llobregat. "L'estació del Prat serà algun dia el 'hub' de Barcelona", assegura Font. Perquè l'estació pratenca esdevingui aquest punt de connexió de la metròpoli, "no cal fer gaires coses" perquè està "tot fet" segons el president ferroviari. "El Prat tindrà trens de velocitat alta, trens regionals, que s'afegiran a la Línia 9 i la connexió amb l'Aeroport". Tal és la importància d'aquesta estació per a Font, que considera que la Línia 9 és "la ronda de dalt del metro."

Redacció / Fotos: F.E.