El Consell Metropolità aprova l’avanç del Pla Director Urbanístic

L'aprovació és el resultat de més de tres anys de procés de participació tècnica i  cooperació amb els 36 municipis coordinat des de l'AMB, i té la finalitat de fer possible el "dret a la ciutat": garantir el dret a l'habitatge en un entorn urbà amb tots els equipaments necessaris, accessible, saludable, ambientalment sostenible i econòmicament pròspera

El Consell Metropolità va donar llum verda al primer pas en el procés de tramitació del Pla director urbanístic metropolità (PDU). El PDU és el punt de partida per substituir el Pla General Metropolità de Barcelona, que ha ordenat l'urbanisme de 27 municipis de l'àrea de Barcelona durant més de quaranta anys. Aquest Avanç se sotmet a un procés de participació ciutadana i de recollida de propostes que es perllongarà fins a finals del 2019. Aquest Avanç de planejament també implica l'inici d'un procés d'avaluació ambiental.

L'Avanç, que incorpora el Programa de participació ciutadana i el Document inicial estratègic, recull les aportacions de més de 800 tècnics i experts, fetes en un procés de participació tècnica que s'ha desenvolupat en tres fases i que ha durat gairebé 3 anys. A la primera fase van intervenir com a ponents 25 experts dins un cicle de workshops temàtics amb un total de 503 participants.

La segona fase va comptar amb 290 experts i vuit taules de debat, que van servir per concretar les directrius urbanístiques. Finalment, durant el 2018, s'han dut a terme 19 reunions de treball amb els 37 tècnics nomenats per cadascun dels ajuntaments metropolitans. Aquesta elaboració participativa ha servit per redactar les bases del futur PDU i la formulació de criteris en relació amb temes com l'estructura territorial, la mobilitat de població, els espais oberts, les àrees d'activitat o el metabolisme urbà.

EL PDU serà l'eina que ordenarà el territori metropolità durant les properes dècades i  ha de ser una peça fonamental per fer realitat el dret a la ciutat, entès com un procés de transició cap a una ciutat  equitativa, en què es garanteixi el dret a un habitatge digne, en un entorn més saludable i sostenible ambientalment,  accessible, eficient i econòmicament pròsper. Es tracta d'un nou instrument urbanístic que substituirà el Pla General Metropolità (PGM) del 1976. La nova eina respon al mandat establert per la Llei de l'Àrea Metropolitana de Barcelona aprovada l'any 2010, i donarà resposta als nous reptes, necessitats i requeriments de la metròpolis de Barcelona amb una visió de conjunt, que tingui en compte la naturalesa plurimunicipal de bona part dels problemes que incideixen sobre aquest territori. Alguns d'aquests reptes són les polítiques d'habitatge, la gestió del litoral o la mobilitat, que són aspectes que sobrepassen els límits municipals i requereixen una visió metropolitana que ajudi a aportar-hi solucions i alhora un nou marc urbanístic que s'adapti a la realitat del moment.

Aprovació inicial del PPMU

El Consell Metropolità també ha aprovat avui inicialment el Pla metropolità de mobilitaurbana (PMMU), l'instrument de planificació i programació de polítiques i línies d'actuació sobre mobilitat que l'AMB preveu impulsar i executar en els propers sis anys (2019-2024), en col·laboració amb els ajuntaments metropolitans i les administracions competents. Va ser presentat als agents econòmics i socials el passat dimecres 20 de març, al VI Consell de la Mobilitat. El pla recull 102 mesures per millorar la mobilitat metropolitana i està valorat amb un cost de 1.354 milions d'euros, dels quals l'AMB assumirà 370 M€, més 8.922 milions d'euros en infraestructures.

D2wy7LRXQAIQKtD

Aquestes mesures es concreten en:

  • Millora dels serveis de transport públic
  • Establiment d'una xarxa viària prioritària metropolitana per als serveis d'autobús
  • Foment i millora de la intermodalitat en el transport públic
  • Impuls a les zones de baixes emissions
  • Regulació metropolitana de l'aparcament en superfície
  • Optimització del transport urbà de mercaderies
  • Política metropolitana de tarifació viària per ús, congestió i contaminació
  • Actuacions d'impuls de l'ús de la bicicleta
  • Impuls a la introducció de vehicles de baixes emissions (VBE)

El PMMU preveu reduir entre un 5% i 7% de les emissions de CO2, el 30% de les emissions d'NO2 i PM, i rebaixar el 50 % de la població exposada a una baixa qualitat de l'aire i un 10% de la mortalitat anual per aquestes causes. El pla també recull les actuacions que l'AMB considera prioritàries en la xarxa ferroviària i viària, necessàries per assolir el model de mobilitat sostenible.

El PMMU dibuixa un model de mobilitat metropolitana futura fonamentat en 4 pilars estratègics (mobilitat saludable, sostenible, eficient i equitativa) i els seus objectius estan alineats amb els establerts al Pla clima i energia 2030 de l'AMB, amb l'Acord de París sobre canvi climàtic i amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'ONU.

Tarifes dels serveis d’aigua

Durant el ple, el Consell Metropolità també es va aprovar inicialment l'Ordenança per regular les tarifes  de subministrament d'aigua potable als trenta-sis municipis que conformen l'AMB, així com també els altres drets econòmics per a la prestació d'activitats connexes. Aquesta ordenança regula els aspectes bàsics per garantir els processos de determinació de les tarifes i del seu cobrament.

uuid.72a3c6b3 b547 44e2 b2d9 c7e849b8e705 ar.4x3

Pel que fa a les tarifes del subministrament d'aigua dels municipis servits per Aigües de Barcelona Empresa Metropolitana de Gestió del Cicle Integral de l'Aigua, SA, les tarifes incorporades a l'ordenança preveuen la congelació del preu de les tarifes per l'any 2019 i una reducció de preus del 5,7%  pel proper any 2020.

Redacció / Fotos: AMB

 

Entrevistes

Pepe Tejada es centra en uan causa solidària amb dues iniciatives

Pepe Tejada: “La donació d’òrgans salva moltes vides”

L’exlocutor de ràdio vicentí encapçala una campanya solidària amb l’edició d’una cançó i un futur llibre
700

Reportatges

Si es té en compte la diferència de calendaris dels períodes gener-juny dels anys 2018 i 2019 i es consideren calendaris homogenis, l’increment hauria estat del 4%

El transport públic metropolità continua creixent

Ja supera els 373 milions de viatgers entre gener i juny del 2019 amb un increment d’11,84 milions de nous passatgers, que significa un nou rècord…
165

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2015 Mediabaix. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix