Calvet es posiciona a Martorell a favor d’un “país sense zones tarifàries”

Imprimeix

El conseller de Territori i Sostenibilitat va presidir l’acte de celebració del 125è aniversari de la línia entre el municipi baixllobregatí i Igualada de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet va presidir ahir a Martorell l’acte de celebració del 125è aniversari de la línia entre Martorell i Igualada de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). En un acte obert a la ciutadania, Calvet, acompanyat del secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; el president d’FGC, Ricard Font; l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, i el primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament d’Igualada, Jordi Pont, va batejar un tren commemoratiu i va visitar l’exposició 125è aniversari de la línia Martorell–Igualada. També hi han assistit el director general d’FGC, Pere Calvet, i la directora dels serveis territorials del Departament a Barcelona, Mercè Santmartí.

anniversari martorell 4

En aquest marc, va destacar que “celebrem el que, en el seu moment, va ser una demostració del caràcter emprenedor del poble català”, amb una obra pensada per portar prosperitat econòmica sobretot a la comarca de l’Anoia, per exportar els fruits de la seva indústria i esprémer al màxim les seves capacitats”. Així, ha lloat l’empenta que van saber tenir tots aquells prohoms” del segle XIX, “que van tenir un somni i el van saber materialitzar.”

Bateig

Calvet va arribar a l’estació de Martorell Vila amb tren i ha pujat a una diligència  ambientada al segle XIX, que ha fet el recorregut fins a l’estació de Martorell Enllaç. Aquí, el conseller va batejar una unitat amb el nom de Tren del Centenari, que circularà per la línia Llobregat–Anoia amb la finalitat de commemorar l’efemèride. A continuació, va visitar l’exposició 125è aniversari de la línia Martorell-Igualada, de l’historiador Joan Carles Salmerón, i la unitat de tren històric de la sèrie 1003.

anniversari martorell 3

Actualment, la branca d’Igualada de la línia Llobregat–Anoia transporta més d’1,5 milions de viatgers anuals. Amb aquestes dades a la mà, el conseller Calvet va explicar que “a la línia Llobregat-Anoia hem anat invertint molts diners progressivament a l’estil d’FGC, amb intel·ligència, per tenir un servei europeu”. El titular de TES també ha lloat la “qualitat humana” del personal de l’empresa pública. Calvet ha afegit que “volem més i millor transport públic”, també com a contribució del Govern català a la lluita contra el canvi climàtic. El conseller ha demanat “disculpes” als usuaris de la línia Llobregat-Anoia “perquè segurament han percebut els ritmes d’execució com a lents”. El titular de Territori i Sostenibilitat també ha fixat per al 2021 l’objectiu de tenir “un país sense zones tarifàries” gràcies a la implantació de la T-Mobilitat, “perquè es pagui en funció dels quilòmetres recorreguts i de la recurrència” en l’ús del transport públic, tot i que ha reconegut la “complexitat” de posar-la en marxa.

anniversari martorell 2

D'altra banda, el president d’FGC, Ricard Font, va apuntar alguns dels reptes de futur de la línia, com ara “la connexió de la línia Llobregat-Anoia amb la del Vallès, unint les estacions de Plaça Espanya i Gràcia, la millora de les estacions i els seus espais d’intercanvi amb altres modes de transport, la reducció de temps de viatge i la millora de la qualitat dels entorns urbans dels serveis ferroviaris”. El primer tinent d’alcalde d’Igualada, Jordi Pont, va voler centrar el focus d’atenció als pioners que a finals del segle XIX van apostar per a la indústria ferroviària com a mode de vida social i econòmica, així com “l’encert de finals del segle XX quan la Generalitat va decidir reservar aquestes línies i aquesta infraestructura”. Mentrestant, l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, va recordar la importància del municipi com a nus de comunicacions, especialment la ferroviària, ja que compta amb un total de quatre estacions: tres de FGC i una de RENFE. L’alcalde va aprofitar l’ocasió per reivindicar novament el canvi de zona tarifària per a les estacions del municipi i la finalització de les obres d’intermodalitat “que havien d’unir les dues estacions de Martorell Central.”

Redacció / Fotos: Generalitat-Aj. Martorell