Es presenta una guia jurídica per eliminar publicitat sexista

Imprimeix

El document, adreçat a tots els ajuntaments, està elaborat per l'Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació, la Diputació i la Generalitat

L'alcaldessa d'Esplugues i presidenta de l’Observatori de Dones en els Mitjans de Comunicació, Pilar Díaz, el diputat d'Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona, Antoni Garcia, i la presidenta de l'Institut Català de les Dones, Núria Balada, van presentar a Barcelona la Guia jurídica orientativa sobre l’ús d’una comunicació no sexista en l’àmbit de les administracions locals, fruit de la col·laboració entre l’Observatori, la Diputació i la Generalitat.

La guia té per objecte establir els principis generals i les mesures que s’han d’adoptar per incorporar la perspectiva de gènere en les polítiques i les actuacions comunicatives municipals. Així, ofereix unes pautes sobre l’ús d’una comunicació no sexista aplicables als ajuntaments, així com a empreses i entitats "que es relacionin amb els ajuntaments per raó de l’atorgament de llicències administratives, ajuts públics, contractes públics i de gestió de serveis públics". També és d’aplicació a les persones titulars o usuàries de béns i espais privats pel que fa a les qüestions que afecten a la via, els espais, els béns, els serveis públics i, en general, l’interès general local.

DuN6SmdW4AI bE3

D'una banda, la nova publicació aconsella a les administracions locals d’emprar un llenguatge no sexista en tota la documentació escrita, gràfica, audiovisual, en l’atenció personal i en els mitjans de comunicació. Així, es diu que, amb caràcter general, s'han d'emprar termes genèrics, indefinits i col·lectius (per exemple, "equip docent" en comptes de "professors") i utilitzar fórmules de desdoblament ("les treballadores i els treballadors"), entre d'altres coses. També es diu que les imatges no hauran de reflectir estereotips sexistes.

D'altra banda, ofereix pautes per actuar en casos de publicitat il·lícita (vexatòria o discriminatòria amb les dones, que justifiquin o banalitzin la violència o associïn la imatge de les dones a comportaments estereotipats, entre d'altres supòsits) a l'espai públic.

DuNxyAsX4AA2H 1

Pilar Díaz va assegurar que amb la nova publicació "aconseguirem que els ajuntaments la incorporin en les seves ordenances municipals i així tindran instruccions per actuar de manera més ràpida i efectiva". Antoni Garcia va afirmar que "treballem en una mateixa direcció per donar eines als municipis i acabar amb el sexisme i el masclisme". Núria Balada va destacar que la guia "serà una bona pràctica per a totes les administracions del país per erradicar la comunicació sexista."

Redacció / Fotos: Aj. Esplugues-Arxiu