Tranquil·litat relativa al Prat després de la fallida de Spanair

Imprimeix

Més del 50% dels passatgers que havien de sortir del'aeroport del Prat aquest dissabte, la jornada següent a la fallida de la companyia aèria barcelonesa Spanair, estan ja reubicats en vols d'altres aerolínies.

Així ho ha explicat aquest matí als periodistes el director de relacions institucionals i de comunicació de Spanair, Jordi Juan, qui ha destacat que, tot i la dramàtica situació de l'empresa, a l'aeroport del Prat "hi ha empleats que estan donant la cara".

L'executiu de Spanair ha agraït a les aerolínies de la competéncia (Vueling, Iberia i Air Europa) que hagin ampliat fins al proper divendres 3 de febrer les traifes de 'rescat' per als afectats pel cessament d'activitat de la companyia: 60 euros per a un vol nacional, 90 per a Canàries i 100 per a destinacions internacionals.

55 vols suspesos al Prat

Les 55 operacions previstes de Spanair aquest dissabte (27 sortides i 28 arribades) han estat cancel·lades, el que ha provocat més de 600 reclamacions d'usuaris afectats. El telèfon gratuït per a reclamacions és el 900 13 14 15.

De la seva banda, Aena havia rebut fins a les 15 hores unes 190 reclamacions de passatgers. Uns 8.000 passatgers havien de sortir del Prat aquest dissabte, segons dades de la gestora aeroportuària.

Els viatgers que van arribar a l'aeroport i van trobar cancel·lat el seu vol tenien dues opcions: comprar un bitllet i continuar amb el que tenia previst, o bé marxar cap a casa.

Normalitat i calma tensa a la terminal

Tot i l'enrenou, les cues que s'han vist aquest matí no tenien res a veure amb les d'altres jornades recents de caos aeroportuari (controladors, volcà islandès), de manera que les instal·lacions han viscut una jorndada de relativa normalitat, de calma tensa, de certa inquietud, en què els afectats han demostrat tenir un gran sentit del civisme i de l'educació.

La queixa més repetida entre els passatgers era el pagament addicional de les tases aeroportuàries: "No entenc per què si ja les he pagat amb el bitllet cancel·lat, he de tornar-les a pagar ara amb el nou bitllet", ha criticat Felipe Ricoy, un home de Vigo que ha perdut gairebé tot el dia a la T1 per poder tornar a casa -amb una altra companyia- a passar el cap de setmana.

De la seva banda, Vueling ha decidit avançar les rutes que tenia previst obrir a finals de març. Així, passarà a oferir enllaços a Niça, Marsella i Munic, rutes que fins ara eren de Spanair. Aquest divendres Vueling ja va estrenar els vols a Estocolm i Copenhaguen.

Mostradors de Spanair desèrtics

Davant dels mostradors de facturació de Spanair no hi havia ningú. Tampoc al darrere. Era, per tant, com si la companyia hagués desaparegut, d'un dia per l'altre, definitivament del Prat.

La seva flota d'aeronaus estava immòbil, aparcada a uns centenars de metres de la terminal.

Pel que fa als punts de venda de Spanair a la T1,  estaven vigilats per mitja dotzena d'agents de seguretat i dels Mossos d'Esquadra, sense que hagi estat necessària la seva intervenció.

Sis treballadors (encara) de la companyia atenien ordenadament als usuaris (pocs) que formaven civilitzadament una cua davant dels punts de venda.

Text i foto: Héctor Marín