L’alcaldessa de Sant Boi demana el trasllat de la caserna militar

Imprimeix

Lluïsa Moret es va reunir amb la delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera, on també es va parlar del futur de la Variant de la C-245 i línia ferroviària soterrada

La delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera, i l'alcaldessa de Sant Boi de Llobregat, Lluïsa Moret, van mantenir una reunió a la seu de la Delegació del Govern. La representant del govern de l'Estat ha estat receptiva a les qüestions que li ha plantejat l'alcaldessa i ha indicat que farà gestions per facilitar que el Ministeri de Defensa reprengui el trasllat de la caserna militar de Sant Boi a una nova ubicació.

La trobada s'ha celebrat a petició de l'Ajuntament de Sant Boi , que, de manera immediata al nomenament de la nova delegada, va demanar una reunió per plantejar temes de vital importància per a la ciutat que no han estat resolts al llarg dels darrers anys. La reunió va servir per tornar a posar sobre la taula el tema de la caserna, tot aprofitant la millora del context econòmic i la bona sintonia institucional. La delegada del Govern ha dit que canalitzarà aquesta demanda de Sant Boi perquè s'abordi la represa del projecte del trasllat i es pugui renovar, com a primer pas, el protocol d'intencions signat l'any 2011 en relació a aquesta qüestió.

sant boi sant eulaia caserna

La caserna militar de Santa Eulàlia és en l'actualitat l'única instal·lació militar d'aquestes característiques situada en ple nucli urbà d'una població catalana. El trasllat de l'edifici és una reivindicació històrica del consistori i la ciutadania de Sant Boi.

La caserna i una subestació elèctrica de Fecsa-Endesa ubicada al seu costat constitueixen una barrera física i psicològica de 16 hectàrees de superfície. El trasllat d'aquestes dues infraestructures és vital per al futur de la ciutat, ja que alliberaria un espai que configuraria una nova àrea de centralitat urbana, connectaria els diferents barris de la ciutat i completaria la vertebració urbanística i social de Sant Boi.

Des del 2007

L'any 2007 es va signar un conveni de col·laboració entre el Ministeri de Defensa, la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Sant Boi per fer efectiu el trasllat. De resultes d'aquell conveni es va modificar el planejament urbanístic de la zona i se'n va definir un pla d'usos.

L'Ajuntament i l'INCASOL van crear un consorci per gestionar el desenvolupament urbanístic del sector Fecsa-Caserna, on es plantejava la construcció de gairebé 2.000 habitatges (el 40%, en règim de protecció oficial).

En aquell acord, l'Ajuntament posava a disposició del Ministeri de Defensa un solar de propietat municipal on traslladar l'activitat de la instal·lació militar en condicions òptimes d'ubicació, superfície i accessibilitat. La crisi econòmica, però, va fer inviable tota aquesta operació.

Tot i així, l'any 2011 la ministra Carme Chacón va signar un protocol d’intencions amb l'Ajuntament per refermar el compromís del Ministeri de Defensa de fer realitat el trasllat, en els termes acordats al seu dia, tan aviat com el context econòmic ho fes possible.

Variant de la C-245 i línia ferroviària soterrada

Durant la reunió d'aquest dilluns també es va abordar altres projectes de gran envergadura i transcendència per al futur de la ciutat de Sant Boi, concretament la represa i finalització de les obres de prolongació de l'autovia del Baix Llobregat (tram ronda del Litoral-autopista C-32) i la construcció d'una línia ferroviària soterrada entre els municipis de la zona Delta del Llobregat.

2015 connexioa2c32 01

Són dues infraestructures llargament reivindicades per Sant Boi, juntament amb altres municipis de l'entorn, per alleugerir les molèsties i les dificultats de mobilitat que pateix en el seu dia a dia la ciutadania local i per donar un impuls definitiu al desenvolupament econòmic i social de la ciutat.

L'alcaldessa, Lluïsa Moret, va demanar a la delegada del Govern a Catalunya que es facin les gestions necessàries per tornar a licitar les obres de la variant, interrompudes des de fa més de dos anys després d'una llarga llista d'incidències, ajornaments, aturades i interrupcions.

També va reclamar que es tingui en consideració la necessitat de fer realitat l'esmentada línia ferroviària soterrada per consolidar el paper de la zona del delta del Llobregat com a pol de desenvolupament econòmic.

L'alcaldessa va fer arribar també una carta al ministre de Foment, José Luis Ábalos, per demanar-li una reunió que permeti abordar aquests dos projectes i agilitzar la seva execució.

Redacció / Fotos: Aj. Sant Boi