Informació Pública del PDUI de la ròtula Martorell-Abrera

Abasta els municipis d’Abrera, Martorell, Sant Esteve Sesrovires, Esparreguera, Olesa de Montserrat, Castellví de Rosanes i Castellbisbal

El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) ha publicat l’inici del període d’informació pública del Pla director urbanístic d’infraestructures (PDUI) de la ròtula Martorell-Abrera, per tal que els ciutadans, institucions i ajuntaments afectats puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va signar la seva aprovació inicial el passat 4 de juny, juntament amb altres 25 expedients urbanístics que havien quedat paralitzats per l’aplicació de l’article 155.

El PDUI abasta els municipis d’Abrera, Martorell, Sant Esteve Sesrovires, Esparreguera, Olesa de Montserrat, Castellví de Rosanes i Castellbisbal. Ordena els aspectes relacionats amb les infraestructures viaries i ferroviàries existents i previstes en aquest àmbit, per tal de garantir la disponibilitat de sòl necessària per implantar nous corredors i reconvertir els actuals. El Pla s’ha redactat amb la participació de tots els ajuntaments implicats, aconseguint així un ampli consens.

BIG 330305820061918 03

La premissa bàsica del Pla és potenciar l’accessibilitat de l’àmbit corregint o minimitzant l’efecte barrera que generen les infraestructures. Alguns dels objectius concrets que persegueix el PDUI són els següents:

  • Jerarquitzar les infraestructures viàries i ferroviàries sota criteris de racionalitat territorial, optimització del seu ús i minimització de l’impacte ambiental.
  • Traslladar part del trànsit viari de llarg recorregut cap a l’exterior dels nuclis urbans, possibilitant la integració urbana de les vies que els travessen.
  • Definir un sistema de bulevards dintre de la xarxa viària per connectar les àrees urbanes, amb carrils bici i itineraris per a vianants.
  • Situar el ferrocarril en una posició central, definint nous intercanviadors i potenciant el seu ús per al transport de mercaderies.
  • Coordinar les diferents administracions implicades en la planificació i gestió de les infraestructures, oferint una visió global i permetent el desenvolupament del planejament municipal de forma coherent.

Actuacions a la xarxa viària

La xarxa viària de l’àmbit afronta reptes comuns a la de la resta de la regió metropolitana, com ara vies d’alta capacitat que reben tant trànsit de pas com intern; una estructura molt radial, i, com a conseqüència, una manca de vies intermèdies entre les de gran capacitat i les locals. A més, les infraestructures existents generen un fort impacte ambiental a les ciutats, que es tradueix en efecte barrera, soroll i contaminació.

És per això que el PDUI treballa per jerarquitzar la xarxa viària, oferint alternatives per separar el trànsit de pas de l’intern, optant pels traçats de menor impacte ambiental. Algunes de les propostes són les següents:

Eixos territorials

Es proposa una nova connexió directa entre la B-40 i l’A-2 mitjançant un traçat en túnel sota el nucli urbà d’Abrera, que completarà els moviments del nus de l’A-2 amb la B-40 i el Cinturó Oest.

Les altres actuacions que es proposen en les vies interurbanes milloraran la funcionalitat dels grans eixos territorials, i obren la porta a les millores ambientals i d’integració urbana de l’A-2, entre Esparreguera i Martorell. Es donarà continuïtat als laterals en el tram Esparreguera-Abrera, simplificant els trenats i reformant els enllaços.

Vies secundàries i interurbanes

Connecten els eixos territorials i permeten oferir alternatives a l’actual trànsit de l’A-2 i, al mateix temps, reforçar les relacions internes entre els municipis; és per això que la seva estructuració és un dels objectius prioritaris del PDUI.

Dins d’aquesta categoria de vies, la variant de la C-55 canalitza el trànsit del corredor del Llobregat fins a la A-2. En aquest cas, el PDUI ha estudiat tant les necessitats de mobilitat com l’impacte ambiental de les diferents propostes de traçat que es poden trobar en el planejament vigent i es decanta per una de pròpia.

El Pla proposa amb un traçat que suprimeix la via prevista pel marge esquerre del riu i la substitueix per un túnel sota del nucli d’Abrera, paral·lel a l’esmentat anteriorment, fins al nus de can Amat. La proposta es completa unint la C-55 i la BV-1201 a través de la variant d’Olesa de Montserrat per l’interior del sector industrial Can Singla.

Amb aquesta solució s’evita afectar la plana fluvial del riu Llobregat, un espai que la planificació territorial vigent vol preservar, ordenar i potenciar, atès el seu pes com a connector ecològic.

D’altra banda, el PDUI recull el traçat del Cinturó Oest, el vial de connexió B-40/B-224, previst a ponent del sectors industrials Sant Ermengol, Barcelonès i de la factoria SEAT. El Cinturó funciona com un nou eix distribuïdor del trànsit dels polígons industrials a l’oest de l’A-2. El caràcter connector i estructurador del nou eix ha de garantir la integració dels espais oberts del corredor agrícola de Sant Esteve Sesrovires.

Així mateix, el Pla inclou el desdoblament i millora urbana de la B-224 entre Masquefa i Martorell, com a via secundària de connexió amb l’Anoia. Aquesta actuació també millorarà la mobilitat dels polígons industrials de l’eix de la carretera de Piera.

Vies integrades

Pel que fa a la reordenació de la xarxa viària suburbana, les apostes més rellevant del PDUI són recuperar la continuïtat entre els municipis i millorar la dotació de vies transversals. També treballa per garantir l’accés a la xarxa de primer ordre i per especialitzar alguns carrers com a eixos cívics.

En aquest sentit, el PDUI proposa la creació d’una xarxa de bulevards urbans, entesos com a eixos cívics d’un carril per sentit per al trànsit motoritzat, amb preferència per al transport públic, així com carril bici i itinerari per a vianants. El principal és el bulevard Llobregat: uneix el centre de Martorell, la recta de SEAT, Abrera i Olesa de Montserrat per l’antiga N-II i la C-55 reconvertida. El bulevard Anoia, d’altra banda, correspon a la Rambla de les Bòbiles i l’actual traçat de la carretera de Piera, un cop desdoblada la carretera B-224. Uneix el centre de Martorell, la urbanització del Pou del Merli i els polígons industrials al llarg de la B-224.

La proposta es complementa amb un sistema de vies transversals que connecten entre elles les carreteres que discorren paral·leles als rius Llobregat i Anoia. El seu objectiu es superar la barrera que suposen aquestes grans infraestructures i crear una xarxa que connecti àmbits urbans i rurals. Es construeix mitjançant vies existents, trams nous i reordenant els enllaços.

La xarxa de carrils bici es complementarà amb una altra de camins rurals i propers als espais fluvials. Principals propostes de la xarxa ferroviària recollides pel PDUI.

Actuacions a la xarxa ferroviària

El Pla director recull les infraestructures ferroviàries ja previstes per les diferents figures de planejament. Les propostes busquen dotar d’infraestructura àrees que encara no disposen de connexió o que necessiten millorar-la; superar l’actual sistema radial, i incrementar el pes del sistema ferroviari en el transport de mercaderies. A més de l’Eix Transversal Ferroviari (ETF) i de la Línia Orbital Ferroviària (LOF), el PDUI posa l’èmfasi en els intercanviadors.

Pel que fa a les infraestructures per a passatgers, inclou el nou intercanviador LOF-Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a la recta de SEAT, cridat a esdevenir el centre d’un nou pol de centralitat urbana. Se situa en el traçat de la variant de la línia Llobregat-Anoia d’FGC entre Abrera i l’estació de Martorell-Enllaç.

BIG 449300421061918 03

Quant al trànsit ferroviari de mercaderies, s’inclou la nova via Tarragona-Castellbisbal, que es correspon amb l’al·legació presentada pel Departament de Territori i Sostenibilitat i l’Ajuntament de Martorell al projecte del Ministeri de Foment.

Així, s’opta per segregar la línia de mercaderies de la de viatgers, fent passar la de mercaderies per un túnel en desús. Pel que fa a la de passatgers, es construeix una nova variant de Rodalies (R4) que travessa Martorell en túnel, situant a l’oest d’aquest municipi un nou intercanviador amb la Línia Orbital Ferroviària.

Una altra infraestructura ferroviària a destacar és l’Estació Intermodal de Mercaderies a Sant Esteve Sesrovires, concebuda com un intercanviador carretera-ferrocarril. El PDI deixa la seva localització concreta i disseny per a un futur Pla especial urbanístic (PEU).

Impuls a l’activitat econòmica

La tramitació d’aquest Pla director d’infraestructures defineix el marc de referència per al Pla director urbanístic (PDU) d’activitats econòmiques del Baix Llobregat Nord, que afecta els municipis d’Abrera, Martorell i Sant Esteve Sesrovires. Aquest Pla, que s'ha aprovat inicialment avui, delimitarà uns nous sectors d’activitat econòmica que potenciaran la indústria existent.

Redacció / Fotos: Generalitat

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

Radiografia de la dona treballadora al Baix Llobregat

Augmenta de manera generalitzada la taxa d’ocupació i disminueix la distància entre la taxa d’ocupats i ocupades
234

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix