L’AMB presenta la nova xarxa de bus metropolitana

Imprimeix

L'organisme crearà 7 línies AMB Exprés, servei que prioritza els recorreguts més directes, i 14 línies AMB Metrobús, amb alta freqüència de pas i comptarà amb 25 punts d'intercanvi

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha presentat avui la nova xarxa de bus metropolità d'altes prestacions, que  es vertebrarà amb dos nous serveis d'autobusos: el servei de bus metropolità Exprés (AMB Exprés) i  el servei AMB Metrobús. La presentació d'aquesta nova xarxa, que complementarà la xarxa convencional actual i facilitarà una connexió més directa i amb més freqüència amb el centre de la metròpolis i en els principals corredors metropolitans, va a càrrec del Vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda.

poveda metrobus

El desplegament d'aquesta nova xarxa, a través dels serveis AMB Exprés i AMB Metrobús, obeeix en part al gran creixement de demanda del transport públic de gestió indirecta i persegueix quatre grans objectius: millorar l'oferta de transport públic, donar resposta als corredors de mobilitat amb més demanda, crear línies més directes i amb més freqüència de pas i generar punts d'intercanvi per al transbordament, amb la creació d'una xarxa potent d'intercanviadors entre les diferents línies d'altes prestacions, la nova xarxa de bus de Barcelona i la resta de modes de mobilitat (metro, bicicleta, P+R, etc.). 

"Aquesta nova xarxa suposa un pas més en l’oferta del transport públic i  permetrà una major vertebració del mateix", ha exposat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, que ha recordat que "justament ara ens trobem en un moment de reactivació econòmica, que està pressionant directament la mobilitat, com es pot veure amb la creixent demanda". "Els serveis AMB Exprés i AMB Metrobús esdevenen una aposta més l'AMB per facilitar el canvi d'hàbits entre la ciutadania i reduir l'ús del vehicle privat, que ocasions fins el 70% de la contaminació de la metròpolis", ha afegit Poveda, que ha recordat que la contaminació atmosfèrica afecta directament a la salut pública.

Vint-i-una línies

Aquesta nova xarxa de bus metropolità d'altes prestacions estarà formada per 21 línies, 7 línies AMB Exprés i 14 línies AMB Metrobús,  i comptarà amb 25 punts d'intercanvi distribuïts per la Metròpolis. L'objectiu del servei AMB Exprés, que farà recorreguts més directes i amb poques parades,  és augmentar la velocitat comercial i arribar més de pressa al punt de destinació. En total, l'AMB posarà en funcionament 7 línies d'AMB Exprés.

El nou servei AMB Metrobús es basarà en línies metropolitanes d'alta freqüència, amb un interval de pas inferior als 10 minuts, i per tant similars  als del metro. Aquesta xarxa recorrerà els principals corredors metropolitans, que actualment ja suporten un volum molt elevats de viatgers en transport públic, causant sovint problemes de congestió, puntualitat i pèrdua de qualitat. És per això que algunes d'aquestes línies, a més, disposaran d'autobusos articulats que ofereixen un 30% més de capacitat. En total, es preveu posar en funcionament un total de 14 línies de Metrobús: 4 a l'àrea del Baix Llobregat i 10 línies a l'àrea del Besòs.

201306170352351418 IMG 1620

Uns 42 milions d’usuaris anuals

Segons els càlculs de l'AMB, la demanda anual estimada de les línies d'AMB Exprés i d'AMB Metrobús pot arribar als 42 milions d'usuaris anuals,  un cop la xarxa estigui totalment desplegada. Segons les previsions de l'organisme metropolità, el 30% d'aquests viatges els faran nous viatgers. És a dir, l'AMB calcula que amb la implantació d'aquests dos nous serveis es pot aconseguir un increment de demanda de més de 12 milions d'usuaris anuals. L'increment de l'oferta que impliquen les noves línies comportarà la creació d'uns 240 llocs de treball directes.

Reducció de les emissions

Per desplegar la nova xarxa de bus metropolità d'altes prestacions i atendre les necessitats de demanda dels dos nous serveis, l'AMB disposarà d'una flota de 230 vehicles, dels quals el 25% seran articulats. Una part d'aquests vehicles procedirà de l'actual flota de l'AMB i, la resta, prop d'un centenar, seran vehicles nous. Aquests darrers seran de baixes emissions: híbrids o elèctrics.

Des de l'AMB s'ha calculat que, si tots els nous usuaris estimats d'aquesta nova xarxa fessin els mateixos desplaçaments i itineraris amb el seu vehicle privat, es generarien un total de 10.500 tones de CO2, 1,1 tones de PM10 i 33,1 tones de NOx.

Aquesta nova aposta de l'AMB, que suposarà un salt quantitatiu i qualitatiu per al bus metropolità, suposa una nova alternativa i un nou increment de serveis per facilitar a la ciutadania el canvi d'hàbits, i apostar per una mobilitat més sostenible i menys contaminant. La millora del transport públic metropolità és imprescindible per reduir la contaminació atmosfèrica i millorar la qualitat de l'aire.

Redacció / Fotos: FV-Arxiu-OCBLL