ERC demana mesures per solucionar la problemàtica educativa gitana a Gavà

Imprimeix

Segons un estudi, el 98,99% dels joves d'aquesta comunitat local no va aconseguir el títol de graduat en Educació Secundiària Obligatòria (ESO)

El president de la Federació Comarcal d'ERC Baix Llobregat i L'Hospitalet i diputat al Parlament, Jordi Albert, s'ha reunit avui amb Juan Antonio Heredia, autor d'un recent estudi sobre la comunitat gitana a Gavà. Durant la trobada s'ha parlat de les diferents problemàtiques que afecten aquest col·lectiu, en especial les referides a l'àmbit educatiu, i s'han estudiat futures accions conjuntes de treball per trobar-hi solucions.

Una de les conclusions de l'estudi és que el passat curs escolar, 2016-2017, el 98,99% dels joves d'aquesta comunitat local no va aconseguir el títol de graduat en Educació Secundiària Obligatòria (ESO). També es constata una alta incidència de l'assistència irregular a les classes i d'absentisme escolar, sobretot en educació secundària i en el cas de nenes de 13 i 14 anys. En aquest darrer grup hi incideix també un component cultural ja que les famílies consideren que la seva educació ja no és rellevant i, fins i tot, pacten casaments.

Moció al Ple

Malgrat que aquesta és una problemàtica global que afecta diverses administracions, el grup municipal d'ERC-Gavà va presentar al Ple de l'Ajuntament del passat 25 de febrer una bateria de propostes per instar al govern local (PSC-Demòcrates) a fer una anàlisi de la situació educativa de la comunitat gitana al municipi, que faci una especial atenció a l'abandonament escolar i amb perspectiva de gènere. També es va demanar que, un cop es coneguin les conclusions, s'implementin les accions adients per millorar la situació.

Els regidors gavanencs d'Esquerra van reclamar, a més, la creació d'un grup d'alfabetització per a persones grans gitanes, ja que el treball fet per Heredia constata l'existència d'una petita bossa (1%) d'integrants del col·lectiu que no saben llegir. Segons els republicans, el govern local es va negar a crear un grup d'alfabetització específic i es va remetre a una inconcreta feina socioeducativa de conscienciació perquè es matriculin en els cursos d'adults ja existents, i a la tasca d'un mediador finançat per la Generalitat. Des d'ERC-Gavà es considera que cal una planificació global que permeti fer una intervenció especialitzada. 

Redacció / Foto: ERC