L’accés a l’educació i l’habitatge, principals queixes a Cornellà el 2016

Imprimeix

En xifres, la sindicatura ha registrat 408 actuacions, de les quals 341 han estat queixes; 59, consultes i la resta, han estat vuit Iniciatives d'Ofici

En xifres, la sindicatura ha registrat 408 actuacions, de les quals 341 han estat queixes; 59, consultes i la resta, han estat vuit Iniciatives d'Ofici. En comparació amb el 2015, el nombre d'actuacions i de queixes ha estat superior. Principalment, aquest augment d'expedients ha estat motivat per la sol·licitud d'empara al Síndic per part de pares i mares de l'escola l'Areny, arran de la decisió de la Conselleria d'Ensenyament de tancar una línia educativa de P3 durant el curs 2016-2017. Tot i que aquestes queixes van ser tramitades al Síndic de Greuges de Catalunya per anar adreçades  a l'administració autonòmica, el Síndic de Cornellà destaca que la planificació del sistema públic educatiu no es pot condicionar, bàsicament, a motius econòmics.

Paral·lelament a aquestes situacions, també cal remarcar les queixes per contaminació acústica, mobilitat i capacitat de l'administració per a respondre amb rapidesa i efectivitat a les demandes dels ciutadans.

Convertir l'Oficina Local d'Habitatge en finestra única

Com la resta de la societat catalana, hi ha cornellanencs i cornellanenques que tenen problemes per accedir a un habitatge digne ja sigui per estar a l'atur o per la seva precarietat laboral. Aquesta realitat s'ha vist agreujada durant el 2016 per l'encariment de l’habitatge de lloguer.

En relació a aquesta situació, el Síndic de Greuges de Cornellà, Joan Barrera, considera inadmissible que encara hi hagi processos de desnonament que afectin persones en risc d'exclusió social, que no hi hagi xifres exactes dels pisos buits que es podrien destinar a habitatge social i que no s'hagi avançat en el disseny d'una política d'habitatge que respongui a les necessitats reals de la població amb menys recursos. 

Adreça social

Vinculat a la problemàtica de l'habitatge, el Síndic recomana abordar des de l'Administració la problemàtica vinculada a les persones de Cornellà que viuen en habitacions, sovint, de manera molt precària.

Tenint en compte la diversitat de perfils i de realitats d'aquests ciutadans, el defensor de la ciutadania considera que cal facilita'ls-hi tots els instruments de què disposa l'Administració en matèria de defensa dels seus drets. Una via, a parer del Síndic, és la creació d'una adreça social. I, en aquest sentit, al novembre del 2016 va promoure una Iniciativa. El Ple municipal del mes de març s'ha compromès a crear-la en un termini de tres mesos.

Garantir el dret a l'accessibilitat

Per altra banda, el Síndic acaba de presentar una Iniciativa d'ofici per a garantir l'accés i l'ús de l'espai públic a tots els ciutadans de Cornellà i, especialment, aquells que tenen mobilitat reduïda. El criteri que sustenta aquesta proposta, que coincideix amb el debat per l’elaboració d'un nou Pla de mobilitat, és que mobilitat i accessibilitat són conceptes que van units i que en el disseny de propostes sobre espai públic s'hauria de prioritzar el dret a la mobilitat de les persones per sobre de plantejaments que es fan en clau de trànsit rodat, com el cotxe.

L'assemblea del Fòrum de Síndics i Síndiques, Defensors i Defensores locals de Catalunya va nomenar 28 de març, a Joan Barrera, Síndic de Cornellà, com a nou president del FòrumSD.

Redacció / Foto: Iberhogar