El programa Tecnoatenció aplega més de 1.500 alumnes

Imprimeix

Durant els tallers divulgatius que es van organitzar, també per a pares, mares i professorat d’escoles i instituts de Cornellà, es va tractar les ciberaddicions i ciberbullying

El servei Tecnoatenció ja ha impartit un total de 48 xerrades i tallers, dins dels quals han participat 1.516 alumnes i 219 pares, mares i professorat d’escoles i instituts de Cornellà de Llobregat. Les xerrades -que tracten temes com les ciberaddiccions, el ciberassetjament, o nous conceptes com ara “grooming” o “sexting”— s'ofereixen a partir de 6è de primària i fins a 4t d'ESO, tot i que també se n'organitzen per a estudiants de cicles formatius. Cada taller s'adapta a l'edat i procés evolutiu dels participants.

En els seus dos anys de trajectòria, s’ha constatat que, malgrat l’ampli coneixement de la tecnologia per part dels anomenats “nadius digitals”, aquests poden tenir més dificultats a l’hora d’analitzar la realitat social en què es troben. En aquest sentit, tot i que les TIC poden exercir funcions positives en la vida d’infants i adolescents, com ara el reconeixement social, la millora de la destresa en el joc, sentiment de connexió amb els seus iguals i l’ocupació d’hores d’oci; també cal actuar en casos en què es detecti un cert dèficit en les habilitats socials fora del context online, identitats que cerquen reconeixement a través de les xarxes socials, hiperconnexió, sensació de descontrol si no hi ha dispositiu, o situacions d’assetjament a la xarxa (ciberassetjament o ciberbullying).

Servei gratuït

Tecnoatenció és un servei gratuït creat per l'Ajuntament de Cornellà per promoure l'ús responsable de les tecnologies de la informació i la comunicació, tot oferint eines per diferenciar l’ús raonable de les conductes de risc. El programa actua des de dues vessants diferenciades. D'una banda es dóna un servei a les escoles i instituts, a través de tallers de prevenció, on es convida a infants i joves a utilitzar les xarxes socials i l’entorn 2.0 amb responsabilitat i a reflexionar sobre l’ús que en fan.

Aquests tallers també s’adapten perquè els seus familiars coneguin les particularitats de l’ús de les TIC per part dels menors i puguin donar resposta als seus dubtes. L’altra vessantde Tecnoatenció és l’atenció personalitzada, bé a les famílies o bé directament als joves, que hagin identificat un problema o tenen dubtes concrets sobre l’ús de la tecnologia. El servei comptava en l’inici amb el suport de PAS - Gestió de Serveis Psico-socio-sanitaris, i des del setembre de 2016 ha passat a ser gestionat per Eines Serveis Socioeducatius SCCL, amb el suport del Citilab, qui aporta la seva expertesa en l’àmbit de la seguretat en l’ús de les TIC.

Final del formulario

Redacció / Foto: Arxiu