Gairebé 664 milions de viatgers van utilitzar el transport públic de l'AMB

Imprimeix

Els serveis d'autobusos de l'AMB han tornat a registrar durant l’any 2016 un important increment de viatgers del 4,3% respecte a l’any 2015

Segons les dades de tancament de l’any 2016 de l’AMB, i segons es va anunciar ahir en el context de la Mesa de la Cambra de Distribució d’Ingressos de l’ATM, entre el gener i el desembre del 2016 gairebé 664 milions de viatgers han utilitzat el sistema de transport públic de metro i autobús (gestió directa i indirecta) de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), volum que representa un increment de l'1,24% respecte al mateix període del 2015.

“Amb aquestes noves dades que hem presentat, un cop més el transport públic metropolità demostra que té moltes possibilitats per créixer i per contribuir  a la millora de la qualitat de l’aire”, va explicar Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB. “Recordem que el 70% dels desplaçaments que es fan a l’àmbit de l’ATM són gestionats per l’AMB”, va assenyalar també, posant de relleu el gran pes que té la mobilitat metropolitana en tot el conjunt de l’ATM.

L5 03 St Ildefons 01

“Tal com ja vam avançar amb les previsions realitzades durant el mes de novembre, l’any 2016 s’ha tancat amb un nou rècord històric de viatgers del transport públic metropolità, per sobre dels 660 milions de viatgers anuals” va dir satisfet el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB. “Aquest creixement implica que als transports públics de l’AMB hem incorporat fins a 8,2 milions de nous viatgers respecte al 2015”, va puntualitzar Poveda. Viatges que gràcies a la bona oferta no es fan en vehicle privat, i que suposen un estalvi mediambiental en emissions de 4.601 tones de CO2, 1,0tones de PM, 14,5 tones de NOx, i 4,6 tones de NO2.

Resum de l'evolució anual

“En un context general marcat per la recuperació econòmica, tot i que encara es mantenen taxes d’atur elevades, destaca l’important increment dels serveis de gestió indirecta de l’AMB”, va destacar Poveda. I és que els serveis de gestió indirecta de l'AMB han tornat a registrar, durant l’any 2016, un important increment de viatgers del 4,3% respecte a l’any 2015. Amb més de 3,54 milions de nous viatgers, i mantenint la tendència a l’alça dels darrers anys, els serveis de gestió indirecta han arribat en conjunt als 86,60 milions de viatgers.

D’altra banda, entre el gener i el novembre del 2016, l’evolució del nombre de viatgers a la xarxa de metro i autobús de TMB (gestió directa) ha continuat creixent respecte del mateix període de l’any anterior, amb un total de 577,37 milions de viatgers. En conjunt, les línies de gestió directa de bus i metro han guanyat 4,58 milions de nous viatgers, fet que representa un increment del 0,8% respecte del mateix període de l’any anterior.

"Tot i això, s'ha registrat un comportament diferent de la xarxa de metro i a la xarxa d'autobús. A la primera s'ha produït una disminució del 0,9% com a conseqüència de les diverses convocatòries de vaga d'aquest mitjà, disminució que ha quedat compensada per l'increment de la xarxa d'autobús, amb un 4,3% més de viatgers”, va manifestar Poveda.  

  Viatgers AMB acumulats (en milions)
  2016 2015 Variació 2015/16 %
Xarxa autobús TMB 190,10 182,26 7,84 4,3%
Xarxa metro 381,49 385,00 -3,51 -0,9%
Serveis no integrats (Bus Turístic i Tramvia Blau) 5,79 5,53 0,25 4,6%
Gestió directa 577,37 572,79 4,58 0,8%
Servei integrats 77,55 73,94 3,61 4,9%
Serveis no integrats 9,05 9,11 -0,06 -0,7%
Gestió indirecta 86,60 83,06 3,54 4,3%
Total AMB 663,97 655,84 8,13 1,2%

Necessitat d’una llei de finançament

Aprofitant aquesta valoració de tancament d’any, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB va tornar a insistir, dirigint-se al Govern Central, en la necessitat d’una llei estatal de finançament del transport públic “que ha de permetre estabilitzar les aportacions de l'Estat, per al desenvolupament social i econòmic, i millorar els serveis col·lectius per reduir la contaminació generada pel trànsit privat”, va explicar. "El transport públic és clau per a la sostenibilitat mediambiental de la metròpolis i en els anys futurs s'han d'incrementar les inversions i les dotacions per a la lluita contra la contaminació", va recordar Poveda, fent referència a l’objectiu que s’ha marcat l’AMB per millorar la qualitat de l’aire de la metròpolis.

Redacció / Foto: Arxiu