L’estació de Renfe, que forma part de la línia R2 , celebra demà els vint-i-cinc anys de la seva inauguració
L’estació de tren de Viladecans celebrarà demà dimecres 12 d’octubre les seves bodes d’argent. Ja han passat vint-i-cinc anys des que Mercè Sala, presidenta de Renfe, i l’alcalde Jaume Montfort inauguressin un equipament llargament reivindicat. Es va dir llavors que es posava fi a una injustícia de 110 anys durant els quals la via fèrria havia creuat el municipi sense donar servei. Però el servei mai ha estat complet i ñes el que menys servei té: l’estació de Viladecans és, en realitat, un baixador on no fan parada tots els trens de rodalies i això, per a la ciutat de Viladecans, fa que se segueixi parlant de l’existència d’un greuge i de falta de voluntat política.
A Viladecans, hi ha dues franges cada hora de més de vint minuts en els quals no s'atura cap tren. Això es deu al fet que els serveis de mig i llarg recorregut necessiten camí lliure sense trens més lents per davant per circular-hi. Però a la resta de ciutats no hi ha més de dotze minuts sense que pari un tren. A més, els caps de setmana i festius només hi ha un tren cada mitja hora. Únicament per al 52% dels trens d'un servei que ja minva de manera important (ja que circulen al voltant del 30% menys de trens que els dies laborables).
Posicions oposades
Els gestors, Adif i, des del 2011, la Generalitat, apunten que la línia ja té molt de trànsit i la parada de trens a Viladecans retardaria tots els serveis. Però en els últims anys, la reivindicació per acabar amb aquest greuge s'ha intensificat, tant per part de la ciutadania com de l'Ajuntament, per trobar una solució.
L'última aparició al Parlament de Catalunya de la petició de millora del servei, el passat 13 d'abril a la Comissió de Territori, es va saldar amb el rebuig a una moció que demanava al Govern de la Generalitat realitzar les accions necessàries per augmentar la freqüència de parada de trens. Només el Partit Popular, el Partit dels Socialistes i Catalunya Sí que es Pot van donar suport a la moció. Junts pel Sí van votar-hi en contra i Ciutadans i la CUP s’hi van abstenir. Així, la reivindicació no va tirar endavant.
Recerca de solucions
Amb la urbanització del nou sector econòmic de Ca n’Alemany i, en concret, la imminent obertura del centre comercial Viladecans The Style Outlets, la ciutat esperava que els gestors de Rodalies prenguessin una decisió favorable. Al cap i a la fi, tant l’anterior conseller Santi Vila com l’actual, Josep Rull, han declarat la seva predisposició a normalitzar la freqüència de les aturades de trens a Viladecans.
D’altra banda, la Generalitat apunta que la nova variant de Vandellòs (Tarragona) permetria alleugerir la saturació que pateix el tram Sant Vicenç de Calders-Sants amb els trens de llarg recorregut i, llavors, es podria abordar una reformulació d'horaris. Però les obres porten més d'una dècada en marxa i no tenen horitzó d'obertura imminent, tot i que l'Estat tenia el compromís que fos al 2015.
També s'apunta la futura línia de l'anomenat "Metro del Delta", entre Castelldefels i Cornellà, com una millora del servei de tren. Però aquest projecte segueix guardat en un calaix. Així les coses, una acció imminent passaria per decidir que els trens amb destinació o origen a Sant Vicenç, que ara no paren a Viladecans, sí que ho fessin i retardessin un parell de minuts el recorregut de tots els serveis, o bé que aquests trens no paressin a una altra estació de la línia i sí a Viladecans.
Només un 69% s’aturen
De 99 trens de Rodalies que passen un dia laborable en cada direcció, hi ha 33 que no paren en sentit sud i altres 28 que no ho fan en sentit nord. És a dir, un 31% dels Rodalies passen de llarg. Tots aquells que tenen com a punt de sortida o arribada l'estació de Sant Vicenç de Calders. Això només passa en els altres dos baixadors de la línia: Castelldefels Platja i Garraf. A la resta de ciutats, el percentatge de trens que paren és superior. En la majoria, el 100 %.
CIUTAT POBLACIÓ PAREN (Nº) PAREN (%)
Viladecans 66.316 hab. 137 trens 69 %
Vilanova i la Geltrú 65.684 hab. 198 trens 100 %
Castelldefels 63.891 hab. 198 trens 100 %
El Prat 63.014 hab. 200 trens 75 %
Gavà 46.405 hab. 198 trens 100 %
Sitges 28.269 hab. 198 trens 100 %
Segur de Calafell 24.256 hab. 68 trens 100 %
Cubelles 14.420 hab. 68 trens 100 %
Cunit 11.883 hab. 68 trens 100 %
Calafell 11.408 hab. 68 trens 100 %
Redacció / Foto: Aj. Viladecans