Noves normes d'ús dels patinets elèctrics

La reforma de l’ordenança de circulació assimila els vehicles de mobilitat personal a les bicis i impulsa els ciclocarrers a la xarxa secundària per garantir l’equitat en la mobilitat
L'Ajuntament de Viladecans posa ordre a la circulació de vehicles amb l’objectiu de garantir-ne la bona convivencia a l’espai públic i d’impulsar un nou model per moure-s’hi de forma més sostenible, segura i justa. Aquest mes d’agost ha entrat en vigor la reforma de l’ordenança local de circulació, que incorpora per primera vegada la regulació de l’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP), entre els quals destaca el cada vegada més popular patinet elèctric.
patinet viladecans 2
Des d’ara, aquests vehicles han de seguir unes normes similars a les bicicletes i no poden circular per les voreres, per tal de garantir la protecció de les persones que es mouen a peu, l’esglaó més dèbil en la mobilitat. Com a exponents de la necessària mobilitat sostenible, VMP i bicis comparteixen en peu d’igualtat amb la resta de vehicles les calçades de la xarxa secundària, gràcies a la incorporació a la normativa dels ciclocarrers.
Normativa
L’ordenança apunta que tots vehiclesVMP  només els pot portar una persona, que ha de tenir com a mínim 16 anys i està obligada a portar casc. Per tant, està prohibit dur acompanyant –sigui quina sigui la seva edat– ni dempeus ni en un seient. De fet, els vehicles amb seient no es consideren VMP, sinó ciclomotors, i els és d’aplicació la seva normativa, com a qualsevol vehicle comercialitzat amb límit de velocitat de més de 25 km/h. L’assegurança de responsabilitat civil és recomanable, però només obligatòria si s’utilitza per a una activitat econòmica.
La normativa també estableix criteris de conducció, com reduir la velocitat i prendre precaucions en llocs concorreguts i en situacions meteorològiques o físiques que ho aconsellin. A més, als encreuaments de carrils bici amb calçades s’ha de minorar la velocitat i, si no hi ha pas específic per al carril bici, travessar-les a peu.
imatges bones vila pati
Els patinets elèctrics i la resta de VMP tenen prohibit circular per totes les voreres, sigui quina sigui la seva amplada, amb l’única excepció dels carrils bici que discorren a sobre. En aquest cas, la seva velocitat ha de ser d’un màxim de 10 km/h, com quan circulin per parcs o per carrers amb prioritat per a vianants, que no estan catalogats com a voreres. Pel que fa a la seva circulació per les calçades, poden fer-ho als carrers de plataforma única, als carrers de la xarxa secundària de sentit únic i amb velocitat limitada a 30 km/h i als ciclocarrers.
Així, l’ordenança incorpora com a norma l’aposta de l’Ajuntament els darrers mesos de crear els ciclocarrers a la xarxa secundària de barri. Aquestes vies donen igualtat de preferència en la circulació pel centre de la calçada a tots els vehicles: cotxes, motos, bicis i VMP. Per aconseguir-ho, en aquests carrers es limita la velocitat a 30 km/h i s’hi han pintat senyals per recordar que els cotxes no tenen cap prioritat sobre la resta de vehicles. Els ciclocarrers locals han estat reconeguts per la Federació de Municipis de Catalunya com una bona  pràctica municipal a imitar (www.bbp.cat<http://www.bbp.cat>).
Sancions
L'ordenança estableix una sanció de 200 euros per circular pels espais no permesos, el mateix import que per fer-ho amb auriculars o manipulant el telèfon mòbil, sense dur correctament posat el casc o sense llums ni peces de roba reflectants a la nit. La sanció per conduir sota els efectes de l’alcohol o les drogues pot arribar als 1.000 euros.
patinet vila 1
Fins al gener del 2021, l’Ajuntament promourà el coneixement de la nova regulació i no imposarà multes en relació als espais per on circular, tot i que les persones usuàries sí poden ser sancionades per no complir amb les mesures generals d’ús dels VMP, ja vigents en la normativa estatal des de l’any 2019. L’Ajuntament canalitzarà a través de les Agents Cíviques una campanya informativa, que també es difondrà a través de les xarxes socials.
Redacció / Fotos: Arxiu
 

El millors de la setmana

El millors de la setmana
El millors de la setmana

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Entrevistes

Frederic Aznar, president de la UE Sant Joan Despí

Aznar: “Darrere de tota la polèmica està l’Ajuntament de Sant Joan Despí”

El president de la UE Sant Joan Despí considera que el consistori és el causant de la situació actual de crisi que viu l’entitat esportiva, encara…
1926

Reportatges

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2015 Mediabaix. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix