El Baix Llobregat: del turisme de negocis, a un reclam per al turisme vacacional

Imprimeix

Finalitzada la temporada estival, la platja i els reclams naturals consoliden el Baix Llobregat com una comarca amb identitat pròpia que es reivindica en el competitiu mercat turístic. Especialitzat en la darrera dècada en les visites de negocis, les visites de tipus vacacional han incrementat un 20% en els darrers sis anys.

 

/JORDI MOLINA

Els turistes, alguns de color florescent, que entren i surten sense parar de l’Hotel Playafels de Castelldefels ho tenen clar. “El bon estat de les platges i la proximitat amb Barcelona és el que ens ha fet triar Castelldefels com a lloc de vacances aquest estiu”, ens explica el pare d’una família de turistes francesos. Una reflexió tan senzilla com previsible però que, un any més, ha estat la fórmula màgica per atreure milers de visitants a l’extensa costa del Baix Llobregat. Les paraules dels visitants coincideixen amb les de Toni Lòpez, responsable comercial d’aquest hotel i del Grup Soteras, un dels que més hotels aplega a la zona –a més del Playafels, compta amb el Gran Hotel Rey Don Jaime, Hotel Bel Air, Hotel Ciudad de Castelldefels i Apartamentos Playafels– que explica amb satisfacció que enguany el seu grup ha experimentat un creixement del 6% en ocupació respecte l’any anterior en els mesos de juliol i agost. 

A diferència d'altres temporades d'estiu, aquest any Castelldefels ha vist com l'ocupació, que solia baixar a l'agost, es mantenia durant els tres mesos d’estiu. Així ens ho explica la seva regidora de turisme, Margarita Manzano, que relata com després d’un període en què la crisi econòmica espanyola havia retallat les expectatives de vacances de moltes persones, ara la situació comença a revertir. "Hem observat un augment del poder adquisitiu dels clients. El client estranger ha augmentat i el nacional, que s'havia ressentit en els últims anys, ha començat a pujar". La regidora, però, posa en valor les virtuts del territori. "La platja de Castelldefels, per exemple, és molt ampla i mai hi ha la sensació de que és plena. A més, tenim la proximitat d'altres costes com la de Sitges o el Parc Natural del Garraf", explica Manzano, que recorda que en altres municipis costaners, a diferència de Castelldefels, els hotels tanquen tot l'hivern. “Aquí tenim molts congressos de negoci i turisme esportiu que ens donen bones xifres d’ocupació tot l'any”.

Els més de 15 quilòmetres de costa marítima que suma la comarca són un dels reclams principals, però no l’únic. Indrets naturals, com la Porta del Delta, al Prat del Llobregat, són aquesta temporada els que millors xifres registren. En concret, si l’ocupació ha estat bona a la zona centre de la comarca (74,2%)  —on hi ha els municipis més propers a Barcelona—; especialment destaca la zona del Delta, que arriba al 80% de mitjana. “La primera sensació dels turistes i excursionistes que visiten el municipi és la de sorpresa davant d'uns espais naturals i de biodiversitat singulars i molt ben conservats”, destaca Marta Mayordomo, regidora de Comerç i Turisme del Prat, que fa un “balanç molt positiu” de la temporada d’estiu. 

Els establiments hotelers del Prat han mantingut una ocupació a l'entorn del 85 i el 90%, consolidant-se i millorant la tendència dels últims anys. A més, s'han incrementat de manera notable els visitants als espais naturals del Delta procedents de la resta de la comarca (un 13% més que l'any 2013) i de l'Àrea Metropolitana (un 27% més). Segons Mayordomo, “les campanyes de descoberta del Delta, adreçades a grups d'escolars, han tingut com a resultat l'augment del turisme familiar amb interès mediambiental de proximitat”.

Municipis al marge, punts com les Coves del Salnitre, la Cripta Gaudí de la Colònia Güell o el Parc Arqueològic Mines de Gavà, han estat els recursos turístics més visitats del Baix Llobregat aquesta temporada de calor, juntament amb Catalunya en Miniatura, que aquest estiu, segons ens diuen els seus responsables, ha rebut més visites que mai: prop de 15.000. 

Una comarca que es reivindica 

En els darrers sis anys, hi ha hagut més de vint punts d’increment en les visites turístiques. Una realitat que satisfà especialment a la conselleria de turisme del Consorci del Baix Llobregat. I és que fins fa uns anys, era el turisme de negocis el que havia fet virar el gremi hostaler cap aquesta especialització. Tot i que aquests dies encara s’estan recollint el gruix de les dades corresponents al mes d’agost, amb les de juny i juliol processades, els responsables d’aquest departament, dirigit per la consellera Maria Miranda —a qui dediquem l’entrevista d’aquesta edició— asseguren que l’ocupació mitjana dels establiments hotelers d’aquest l’estiu es manté en el 75%, una xifra comparable a les de comarques especialment punteres en turisme de Catalunya. 

Pel que fa al perfil del visitant, seguint la mateixa tendència dels darrers estius, el pes del client estranger (53%) supera lleugerament al nacional (47%), però ambdós públics es van apropant, degut, sobretot, a les tímides revifades de les petites economies familiars espanyoles i catalanes. La remuntada la confirmen des d'Exceltur, una agència d’avaluació turística de referència, que constata un augment de la demanda interna. Si filem més prim, veiem que dins dels visitants nacionals predomina el client català (36,4%), seguit de lluny pel madrilenys (15%) i el valencià (9,6%). En el cas del turista estranger, el client francès es manté en primera posició, representant el 15,2% del total –tot i que enguany ha disminuït un 7,5%–, seguit per l’anglès i l’alemany. Val la pena senyalar dues dades destacables: es consolida el client nordamericà i treuen el cap visites de noves procedències, com l’escandinava, que enguany ha arribat a representar el 5% del gruix de visitants internacionals.

Aquests dies al Consorci de Turisme es treballa, ja, en nous reptes. La temporada d’estiu s’acaba però no per això s’esgota l’aposta pel turisme, un dels sectors que més recursos i ocupació genera del Baix Llobregat al llarg del curs. Tal i com ens expliquen fonts del departament, es vol fer una aposta pel turisme familiar, d’oci, esportiu i gastronòmic. En el camp del turisme familiar, per exemple, es vol seguir apostant per promocions com ara el cupó per a famílies, gràcies al qual més de 20.000 persones han visitat la comarca, des de la Colònia Güell als Espais Naturals del Delta del Llobregat, o les Mines de Gavà o el museu de Montserrat. La idea és clara: reivindicar el Baix Llobregat com una zona atractiva pels seus propis arguments, més enllà de la proximitat amb la gran capital.