Per Nadal, comerç de km 0

Imprimeix
Les associacions de botiguers inicien la campanya nadalenca amb un ventall d'iniciatives per evitar la fuita de consumidors als centres comercials


Bonarepornadal1Es la soga que ofega els petits comerços, aquesta espasa de Damocles que penja a punt de caure sobre el botiguer de tota la vida que veu com els clients s'escapen als afores per comprar als grans magatzems. Amb el repte d'evitar aquesta emigració consumidora, les principals agrupacions comercials dels municipis preparen nombroses iniciatives per estimular el comerç local després d'un any difícil però no pas pitjor que l'anterior. Arriba, doncs, una campanya nadalenca plena d'incertesa, amb la preocupació de l'Outlet de Viladecans al rerefons, però amb la il·lusió i l'optimisme que el comerç de proximitat millori. 

Llums, fires i vals de compra

Com és habitual, l'enllumenat habitual dels carrers dóna la benvinguda a un nou nadal. És el punt de partida amb el que les associacions de botiguers i els principals eixos comercials engeguen la seva campanya nadalenca. Es tracta de la iniciativa més tradicional. Tot i així, ara resulta del tot insuficient per reactivar el comerç de proximitat. Activitats infantils, mercats d'artesania, tancament del tràfic als eixos comercials, targetes client o publicitat al transport públic són alguns dels exemples de les activitats que organitzen les diferents unions de comerciants.
Dins d'aquest ampli ventall d'oferta, comencen a ploriferar els vals de compra. “Els clients van malament de diners i nosaltres necessitem vendes, per tant, és una manera d'arrodonir, sabent que els diners es quedaran als comerços”, diu Amparo Vinaja, dinamitzadora de la Unió de Botiguers de Sant Vicenç dels Horts, on enguany es recupera aquesta iniciativa amb l'entrega de 5.000 euros en diferents premis i per gastar en els seus establiments. Sembla la simbiosi perfecta entre les dues parts: botiguers i clients. “L'any passat va ser un èxit”, explica Mari Carmen Casanova, presidenta de la As. De Comerciants “El Carrer” de Sant Boi. “Ens omple de glòria, a més, perquè a una de les persones que li va tocar era una persona necessitada i, per tant, va ser un cop d'aire fresc”. Sant Boi repetirà, doncs, el conegut “Milionari” amb un total de 6.000 euros. Mateixa quantitat que a Sant Feliu, on ja porten anys sortejant un val de compra. 
Aquest any, a més, la solidaritat es fa un espai a la capital de la comarca. El Consorci de Comerç De Botigues de Sant Feliu donarà 3.000 euros a una entitat de serveis socials que els repartirà entre els més necessitats del municipi per comprar productes frescos a establiments associats. “És una iniciativa que es fa a molts llocs però nosaltres hem volgut concretar-la en el consum d'aliment fresc que creiem que és molt necessari”, comenta Francesc Andreu, vicepresident-segon del Consorci.
A aquestes iniciatives hem d'afegir les conegudes fires d'hivern on les associacions aprofiten per tenir el seu mostrador i fer les seves campanyes de marxandatge. Són un exemple, la finalitzada 67ª Fira de la Puríssima de Sant Boi i la 40ª Fira Avícola Raça Prat, celebrada aquest cap de setmana (amb la consolidada mostra comercial i d'entitats). A més, enguany, Sant Vicenç dels Horts organitzarà la primera Fira de Nadal. Firaires i artesans vindran del 20 al 22 de desembre a la plaça Narcís Lunes on els botiguers del municipi tindran l'opció de vendre els seus productes. “Quan sortim al carrer i fem les coses conjuntes sempre ens va millor”, sentenciava Amparo Vinaja.
L'associacionisme dels comerciants sembla, cada cop més, fonamental per sortir de la crisis que pateix el sector. Tots coincideixen en que, novament, ha estat un any difícil (i ja són molts). Tot i això, les perspectives conviden a la il·lusió. Segons les fonts de l'Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya (ABC) i de la Cambra de Comerç de Barcelona, l'increment de les vendes es podria situar en un 2 o 3 % en aquesta campanya nadalenca.

'No' rotund a l'Outlet de Viladecans

Unanimitat. Consens entre les principals associacions comercials de la comarca en contra del nou Outlet als terrenys de Ca n'Alemany, a Viladecans. El projecte del Grup Neinver, un dels líders immobiliaris en el sector comercial, es suma així a la nova plataforma logística que ja té assignada Desigual en aquesta zona. “Tot el que sigui una gran àrea comercial com aquest Outlet, al comerç local, ens perjudica moltíssim”, afirma Diego Caparrós, president de la Unió de Botiguers de Gavà; “estem súper en contra -diu Amparo de Sant Vicenç dels Horts-, pensa que són 45.000 m2; és una brutalitat”. La nova presidenta de Prat Gran Comerç, Laura Garcia, també és clara: “Estem envoltats de centres comercials i la gent se'n va”.
A la conselleria de Territori i Sostenibilitat es parla de la creació de 1.500 llocs de treball. Les associacions repliquen: serà a costa del petit comerciant. “Hi ha una bombolla comercial, estem saturats. Crearà treball però és que molts petits comerços hauran de fer fora als seus treballadors”, diu Casanova, presidenta de “El Carrer” de Sant Boi. I afegeix: “Ja tenim el clar exemple d'Alcampo”. Segons dades oficials de l'ABC de Catalunya, només al Baix Llobregat hi ha 240.000 m2  destinats a centres comercials. “Farà molt mal a tota la zona. Serà la mort de molts comerços de Viladecans i d'altres del voltant”, assegura Emiliano Maroto, secretari general de l'associació.
La negativa generalitzada de moltes entitats de la comarca ha portat a la creació de la Plataforma Outlet Fora, la qual exigeix un estudi econòmic previ. Des de la Cambra de Comerç no hi ha encara un posicionament específic, ja que ha de passar pel ple. En aquest sentit, segons el delegat de la Cambra al Baix Llobregat, Carles Aguilera, “no deixa de ser una iniciativa i totes les iniciatives que siguin pel comerç han de ser positives; el que sí que hem de veure és la repercussió que això pugui tenir respecte al comerç local. Cal mirar-ho amb molta atenció”. L'arribada de l'Outlet es preveu pel 2016.



Text i Foto: IMANOL CRESPO