La guerra de la benzina al Baix Llobregat

Imprimeix
Vostès s'han preguntat mai per què els preus de la gasolina dintre d'una mateixa ciutat del Baix Llobregat són tan diferents?

· La CNMC i la CNE acumulen 
múltiples informes sobre la falta de competència en el sector
· Les organitzacions de consumidors demanen que l'estat fixi els preus de la gasolina de nou



Aquestes diferències de preus existeixen i arriben al punt que a una benzinera de, per exemple, Cornellà el litre de Gasolina 95 pot valdre 1,404€ i en una altra 1,347€. Si mirem a l'àmbit comarcal, la benzinera més barata es troba a Sant Boi, on el litre de Gasolina 95 val 1,274€ el litre i la més cara a Sant Feliu on val 1,438€.

Segons organitzacions de consumidors com FACUA, això es deu a que els supermercats utilitzen les benzineres com a reclam. Els beneficis que obtenen en aconseguir que els clients comprin al supermercat cobreixen el descompte a la benzina. Com podem veure a la comparativa de preus, les dues benzineres amb preus marcadament més barats pertanyen a comerços coneguts. A Sant Boi, per exemple, en una benzinera operada per Alcampo la Gasolina 95 costa 1,274€ i una per Cepsa 1,426€.

A més, aquesta organització no creu que, realment, hi hagi competència al sector. Asseguren que “l'alt preu dels carburants es deu a una fixació de preus en comú” per part de les empreses d'aquest producte. Segons ells, aquest fet ha portat a uns preus excessivament alts i abusius en la benzina a l'Estat i estaria clarament demostrat pels múltiples informes, investigacions i expedients que han editat tant la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC) i la Comissió Nacional d'Energia (CNE), dos organismes públics.

Segons la CNMC, aquesta falta de competència s'ha posat de manifest en múltiples ocasions. Asseguren que han editat informes de manera successiva “després de constatar augments significatius en els preus dels carburants, en un context de preus minoristes a Espanya més elevats que en els països del seu entorn”. Aquest òrgan també ha posat de manifest que rep queixes per part dels usuaris “de manera recurrent” sobre aquest tema. Per la seva banda, els informes de la CNE també han apreciat un alineament general en els preus dels carburants.

L'expedient sancionador

Tal com assenyalàvem, els dos organismes públics han alertat d'aquest problema en diferents informes, inclús ha imposat un expedient sancionador a les empreses d'aquest sector. L'estiu del passat 2013, la CNMC va obrir l' expedient a Repsol, Cepsa, Disa, Meroil, Galp i BP, per “conductes bilaterals anticompetitives, que consistien en la coordinació de preus, clients i condicions comercials” Les suposadesconductes estarien prohibides l'article 1 de la Llei de Defensa de la Competència (LDC) i pel 101 del Tractat de Funcionament de la UE.

Solucions proposades

Després de l'expedient, que es va obrir el passat 30 de juliol del 2013, comença un període de 18 mesos per la seva instrucció i resolució. A banda d'això, la CNMC proposa 23 mesures per frenar aquest problema en els carburants. Aquestes propostes van dirigides tant al segment majorista com al minorista, tenen com a objectiu des del transport o l'emmagatzemament fins a les mateixes estacions de serveis o els preus.

Proposen solucions com limitar l'accionariat pels òrgans de les empreses d'emmanegatzement i transport de carburants o connectar físicament els oleoductes d'Espanya amb els dels altres països. Altres propostes són prohibir les recomanacions de venda al públic per part de les benzineres i afavorir l'entrada de nous operadors en aquest negoci, entre moltes altres idees. Tot i això, no aposten obertament perquè l'Estat fixi els preus.

L'organització de consumidors FACUA sí que advoca directament perquè l'estat fixi directament els preus, tal com passava a l'època dels 90. Segons els consumidors, “això serviria per posar fi a aquesta problemàtica i,per tant, als preus abusius”.

Reaccions de les benzineres

Les empreses de carburants neguen qualsevol acusació en aquest sentit. Per la seva banda, Repsol ha comunicat oficialment que “exercirà el seu dret a defensar-se” i que “cap de les seves conductes es troba fora de la legalitat”. Cepsa també està convençuda que les seves actuacions són correctes. Assegura, però, que “entén la decisió de la CNMC d'incoar un expedient sancionador tot i que no la comparteix i que seguirà treballant amb la comissió sempre que sigui necessari”.




Diferències molt elevades de preus

Les cinc benzineres més barates es troben a Sant Boi, Gavà i Esplugues mentre les més cares es troben a Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Feliu i Sant Vicenç dels Horts. La més barata, operada per Alcampo a Sant Boi, té un preu de 1,274€ el litre mentre la més cara, operada per Galp a Sant Feliu, té un preu de 1,438€ el litre.

Evolució preus


Els preus de la benzina baixen els dilluns

Els informes de la CNE d'enguany s'han central en les evolucions que han tingut els preus dels carburants depenent del dia de la setmana. Aquest organisme públic ha observat repetidament un efecte cíclic amb un mateix patró en els preus durant la setmana. Es tracta de l'”efecte dilluns”. La Comissió Europea recull les dades dels preus de les benzineres els dilluns. D'aquesta manera, les empreses benzineres redueixen els preus el primer dia de la setmana, però a partir de dimarts les tornen a pujar.