El cost de la cistella bàsica metropolitana puja entre un 2 i un12%

Imprimeix

Es produeix un trasllat dels costos de la cadena productiva alimentària als preus finals de venda, que acaben assumint els consumidors, on les persones amb les rendes més baixes i les llars més vulnerables en situació d'inseguretat crònica són les més perjudicades

El cost mitjà de la cistella bàsica metropolitana (CBM) amb productes de marca blanca augmenta gairebé a tots els barris del territori metropolità independentment de la rebaixa de l'IVA, del tipus de supermercat i del nivell de renda, segons l'últim informe de la Secció d'Estudis Territorials de l'AMB.

c87aa286 21b8 40ad bcf3 d5ce216d5a33 21 9 aspect ratio default 0

Als supermercats amb preus econòmics, els 22 productes de la CMB passen de 69,32 € a 70,91 €, als supermercats amb preus mitjans, de 69,06 € a 72,19 €, i als establiments amb preus cars augmenta de 78,60 € a 84,73 €. 

El cost mitjà de la CMB amb productes de marca té un comportament antagònic en funció del tipus de supermercat: el preu disminueix lleugerament als establiments econòmics (de 81,02 a 79,75 €) mentre que augmenta en els mitjans i cars (de 90,03 € a 91,48 € i de 99,13 € a 111,19 €, respectivament).

Captura de pantalla 2023 03 27 a las 8.28.15

La reducció als supermercats econòmics pot ser explicada per dues circumstàncies: que el marge per augmentar preus sigui menor i que algunes marques han compensat els encariments de certs productes mantenint els preus, però disminuint-ne les quantitats, una pràctica que s'anomena reduflació (en aquest cas, ous en desenes i paquets de pasta de 400 o 450 g en lloc dels 500 g habituals).

Els resultats principals en relació amb els productes individuals són els següents:

4b0a1ba3 5403 432a 860c 353453fb0dbb 16 9 discover aspect ratio default 0

Les xifres obtingudes respecte dels grans grups d'aliments experimenten increments importants:

Redacció / Fotos: Arxiu