El Dakar 2023 tornarà a tenir participació baixllobregatina

Laia Sanz, Marcè Martí, Jordi Celma, Pep Mas, Xavi Foj i Jordi Juvanteny seran enguany els representants de la nostra comarca a la prova de motor més emblemàtica del món

L’espectacle del Dakar 2022 ja és aquí. El ral·li més dur del món comença aquest dissabte 31 de desembre. A partir de diumenge comencen les esgotadores i exigents etapes -dotze en total i una jornada de descans (9 de gener) de la quaranta-cinquena edició. Un recorregut que es farà exclusivament a Aràbia Saudita. Aquest any només hi haurà representants de la nostra comarca en dues modalitats (cotxe, moto i camió). Es tracta de la corberenca Laia Sanz, els santfeliuencs Jordi Juvanteny i Mercè Martí, el santjustenc Jordi Celma, el martorellenc Pep Mas, i del molinenc Xavi Foj.

Fi4uapWXwAAXSDD

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.36.22

COTXES

Laia Sanz (Vallirana) – Maurizio Gerini (Itàlia)

Astara Team (Buggy T1)

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.37.47

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.43.33

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.43.27

La valliranenca és la gran referent femenina del món de l’off road en general i del Ral·li Dakar en particular. La pilot, de 37 anys, ha aconseguit des que va debutar en 2011 amb moto acabar totes i cadascuna de les edicions que ha disputat (única espanyola a aconseguir-ho), emportant-se la victòria femenina en les seves onze presències sobre dues rodes. A més, en 2015 va aconseguir ficar-se ni més ni menys que en el top 10 de la competitiva general de motos amb un espectacular i històric novè lloc final. Encara que feia diversos anys que valorava l'opció de fer el pas a les quatre rodes, va anar en 2022 quan finalment va arribar el seu moment. En el seu primer Dakar amb cotxe va sofrir davant vehicles més competitius i d'última generació, però la catalana va aconseguir acabar en la 23a posició amb un Mini All4 Racing i Maurizio Gerini de copilot el gener passat. En la qual serà el seu 12 + 1 participació, Sanz espera fer un pas endavant i per a això comptarà amb el suport de l’Astara Team, una estructura espanyola en la qual compartirà equip amb Carlos Checa i Óscar Fuertes, i es posarà al volant d'un buggy T1 de primera categoria desenvolupat a Sud-àfrica i propulsat per un combustible sostenible. La baixllobregatina també ha fet un altre salt de qualitat durant tota la temporada, en acabar tercera al costat de Carlos Sainz en l'Extrem E, dins de l'equip Acciona Sainz XE en el segon any de la categoria de SUV elèctrics.

Fkwrr0GXgAAfDGU

“Torno al Dakar per segona vegada amb cotxe amb l'objectiu d'intentar millorar el resultat de l'any passat i crec que tenim el vehicle per a fer-lo. Estic contenta, molt animada, encara que m'hauria agradat rodar una mica més amb l’Astara 01 Concept i haver fet alguna carrera abans del Dakar. Però tenim un T1 de dues rodes motrius que ens permetrà lluitar per estar més endavant i a veure si hi ha més sort amb l'ordre de sortida, que l'any passat ens va penalitzar molt la primera setmana. Aquesta temporada he après moltíssim al costat de Carlos Sainz en l'Extrem E, on hem aconseguit acabar tercers de la general, i estic segura que podem arribar a lluitar per un top 15. Al Dakar poden passar moltes coses, però cal intentar-ho i vaig amb ganes d'això”

 

Xavi Foj (Molins de Rei) – Antonio Angulo 

Foj Motorsport (Oryx T3)

xavi foj dakar soymotor

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.42.37

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.42.11

Xavier Foj és tota una institució al Dakar des que debutés en 1991 al París-Trípoli-Dakar de més de 9.000 quilòmetres amb un camió Mercedes T4. Aquest arquitecte de Molins de Rei va complir al Dakar 2022 una xifra per a emmarcar: va ser la seva 30a participació en la carrera més dura del món. Només s'ha perdut la de 2021 des del seu debut en 1991, la qual cosa li converteix en un dels participants més longeus de la història de la carrera. No obstant això, no va poder celebrar aquestes tres dècades al Dakar de la forma que hagués volgut, ja que en la tercera jornada del Dakar 2022, el motor de la seva màquina va fallar i va haver d'abandonar. Als seus 63 anys aquest dakarià incombustible torna per segon any consecutiu en T3, categoria en la qual es va aventurar per primera vegada l'any passat amb un vehicle construït des de zero al costat de ASM Motorsport i el seu llavors copilot Nacho Santamaría. Torna amb el seu Oryx T3, confirmant-se així en T3 i deixant enrere els seus deu anys consecutius corrent amb un Toyota Land Cruiser 150. No va poder exhibir el potencial del seu vehicle en 2022, però enguany ha evolucionat el seu Oryx amb l'objectiu principal de poder tenir un Dakar net de contratemps. A la seva dreta ja no estarà Nacho. El seu nou copilot és Antonio Angulo, debutant en un Dakar.

5a2603d8 53e7 454f bfb7 80e44a1a5718 alta libre aspect ratio default 0

“En 2022 ja sabia que ens passarien coses perquè no és normal acabar el cotxe just a temps i que tot vagi bé. El que no esperava era trencar el motor. Però sí que és cert que en acabar ja estàvem pensant com evolucionar el cotxe per a enguany i les coses que havíem de fer”.

“És una carrera que sempre l'hem plantejat bé, l'entenc bé i la gestiono molt bé amb els pocs mitjans que tenim. Hem de ser conscients del que tenim enguany. Ens enfrontem a equips que porten tot l'any competint amb un T3, alguns grans amb un bon patrocinador darrere. És una categoria molt renyida i qualsevol problema et deixa enrere. L'objectiu principal és tenir un ral·li net. Si ho aconseguim i no cometem errors, tant de pilotatge, com a mecànics i de navegació, crec que podem fer un magnífic resultat”

 

Mercè Martí (Sant Feliu Llobregat) – Lisette Bakker 

X-Raid Yamaha Supported Team (Yamaha X-Raid YXZ 1000 R. Turbo Prototype)

Fi bxV4XkBMT0pP

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.45.59

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.45.32

La vida de Mercè Martí és la d'una aventurera que amb disset anys va volar per primera vegada, abans d'obtenir les llicències de pilot comercial i instructor de vol als EUA en 1989. Des de llavors, ha estat pilot en diverses companyies aèries, ha creat la seva pròpia companyia de treballs aeris -Infinit Air-, ha competit en carreres d'aviació i ha batut rècords mundials a uns quants de milers de metres per sobre de nostres caps. De fet, els seus assoliments esportius l'han portat a estar entre les ‘100 grans aventureres espanyoles de tots els temps’, segons el diari El Mundo. Seguidora del Dakar “amb passió”, va debutar en la prova més dura del món en l'edició de 2022 amb un projecte únic: tota la seva estructura va estar formada per dones per a tractar de reivindicar la presència femenina en els Ral·li-Raid per a crear referents per a les futures ge-neraciones. Venia dels avions, un món en el qual tot està mesurat al detall, i per això el va sorprendre la molta capacitat improvisació que cal tenir en una cita que et posa a prova a tots els nivells. Es va trobar amb un problema en el seu cotxe just abans de començar el Dakar pel qual van haver de canviar de vehicle sobre la botzina abans de prendre la sortida d'una carrera en la qual va abandonar en l'antepenúltima jornada en xocar contra una pedra en l'etapa 10. Va poder reenganxar-se en les dues últimes jor-nedes per a acabar en el lloc 33 de SSV. Ara, Mercè arriba al Dakar 2023 amb l'experiència del passat any, amb nova estructura (X-Raid), nou vehicle (Yamaha YXZ1000R) i nova copilot, la neerlandesa Lisette Bakker. Tot això, amb els objectius molt clars: fer un salt de qualitat, acabar el Dakar i continuar reivindicant la presència femenina en els Ral·li-Raids. Aquesta vegada ho farà amb un elevat percentatge de mecàniques dones en el seu equip.

Merce Marti profile 1900x700 c

“L'any passat vaig poder debutar al Dakar amb un equip de 5 dones amb l'objectiu de reivindicar la presència femenina en els ral·li-raids, fer visibles les nostres metes i crear referents per a les futures generacions. Vam poder completar deu etapes de dotze i reenganxar-nos en les dues etapes finals, però l'important és que el nostre missatge va arribar a molta gent i enguany torno al Dakar 2023 de nou com a equip femení, amb nova copilot, Lisette Bakker, i un elevat percentatge de mecàniques dones dins de l'estructura de X-Raid”

“El Dakar em va sorprendre. Era sortir de la meva zona de confort. El món dels avions és tot molt quadriculat, molt metòdic, tot són procediments. En canvi, en el món del Ral·li-Raid hi ha molt de component d'improvisació. Per això vull repetir, per a gaudir-ho diferent i perquè ja tinc experiència del primer Dakar. Retorn al Dakar 2023 amb l'objectiu de consolidar la nostra participació com a projecte femení. Anem amb una de les millors estructures, X-Raid, i ja tenim l'experiència del 2022. L'objectiu és fer-lo tan bé com sigui possible amb la gran meta d'acabar el Dakar per primera vegada”

 

CAMIONS

Jordi Celma (Sant Just Desvern) – X. Moreau  – C. Gianformaggio 

PBX Team (Mercedes AXOR 1936)

307311182 211881721194193 1163331274077558451 n

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.52.00

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.51.20

Jordi Celma assegura que amb tres anys ja li deia als seus pares que algun dia aniria al Dakar en camió. Li ho repetia any rere any en veure les imatges per televisió. Va créixer en una família de pagesos i sempre va estar envoltat de grans màquines. És per això que va decidir unir la seva passió amb el treball. Ho va fer a través d'una empresa que va fundar fa 20 anys que es dedica a la trituració i reciclatge de restes vegetals per a convertir-los en compostos i biomassa, a més de la venda de material de jardineria creat amb gran part d'aquesta matèria. En 2015, el santjustenc es va comprar un camió amb l'objectiu de preparar-lo per al Dakar i aquest 2023 ho estrenarà gràcies al treball de preparació d'un dels seus copilots, Claudio Gianformaggio i l'empresa Evarm. El santjustenc disputarà per segona vegada el Dakar en carrera, aquesta vegada entre els T5, després de la seva estrena en els Clàssics en 2022, on va acabar quart de la categoria camions després de diversos dies liderant la general. Al costat d'ells estarà el francès Xavier Moreau, que va arribar a ser campió de França de Tot Terreny com a pilot en 2000 i que havia deixat de costat la seva passió després de vendre els diversos vehicles de carreres que tenia abans de la pandèmia. Però una casualitat del destí li va connectar amb Celma a través d'un amic comú i tornarà al Dakar disset anys després d'haver-se estrenat en un camió d'assistència de Mercedes Algèria en l'època africana de la carrera. Els tres solcaran el desert d'Aràbia amb l'ajuda als seus clients i la meta com a principals objectius.

320972370 3432234127045847 3565792456232608424 n

"L'any passat va ser una gran experiència de debut al Dakar Clàssic. Vam estar liderant la nostra categoria durant vuit dies i finalment acabem quarts per un problema amb un maniguet de l'aigua. Va ser una gran decepció després d'haver lluitat molt dur. Però enguany tornem per a ajudar als nostres clients, per primera vegada en la categoria principal i amb la intenció d'estar el més a prop possible d'ells per a donar-los assistència ràpida. Hem de ser llestos i prudents per a poder acabar i oferir-los el millor servei. L'objectiu serà arribar a meta amb la tripulació i el camió sans i estalvis”

 

Jordi Juvanteny (Sant Feliu Llobregat) – J.L. Criado – J. Ballbé 

KH7 Epsilon (MAN TGA 26.480)

Foto Dakar hidrogen 3

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.54.56

Captura de pantalla 2022 12 29 a las 20.54.32

Jordi Juvanteny i José Luis Criado conformen una de les parelles més veteranes del Ral·li Dakar. No en va, només entre ells dos acumulen la barbaritat de 61 edicions. El pilot català -arquitecte tècnic de professió- es va aventurar en les sorres dels deserts africans en 1991 i des de llavors, només ha faltat a la cita en 1993, disputant totes i cadascuna de les seves participacions en camió. Per part seva, Criat, notari en el seu dia a dia, és l'espanyol amb més Dakares disputats en tota la història i enguany sumarà el seu 32è a bord de l’Epsilon MAN 6x6, després de trencar en 2022 una ratxa que datava de 1990 pel fet que va contreure la Covid-19 a última hora. Al costat d'aquests dos vells llops estarà l'andorrà Jordi Ballbé. En la 45a edició del ral·li, els tres integrants del KH-7 Epsilon #522 protagonitzaran un repte majúscul: el de completar la prova amb un camió alimentat parcialment per hidrogen. La triple espanyola seran els primers participants de la història del Dakar a competir en carrera amb aquest combustible gràcies a l'adaptació realitzada per EVARM, una empresa especialitzada a convertir mecàniques de vehicles professionals a combustibles alternatius. Això farà que pels sis cilindres del motor de 800 CV flueixin hidrogen i dièsel, la qual cosa permetrà estalviar “entre un 40-50% de gasoil”, segons les seves estimacions. Malgrat haver viscut mil i una aventures i malsons, sobretot en les edicions africanes -on Criat va arribar a estar dinou dies desconnectat del món tractant de reenganxar-se a la caravana del Dakar mentre travessava països en guerra, la qual cosa li va portar a estar empresonat diversos dies a Nigèria, en l'edició París-Ciutat del Cap de 1992-, aquests vells rockers del Dakar estan disposats a continuar donant molta guerra. D'antuvi, aquest 2023 tornaran a solcar junts els deserts saudites i ho faran pensant en el futur del nostre planeta.

KH720 12 02CAMIONDAKAR0036 U46178682514Ilb 1200x630abc

“Malgrat portar tantes edicions a coll, encara ens queden reptes. Estem en la segona etapa d'aquest projecte que vam iniciar l'any passat amb l'ús de combustibles sostenibles. En 2023 hem substituït el GLP per hidrogen, que és completament net i no emet diòxid de cap carboni a l'atmosfera. Aquesta és la nostra manera de retornar-li al Dakar tot el que ens ha aportat en aquest temps. A més, el planeta ens exigeix canvis i no podem esperar únicament al que facin les institucions; hem de posar-nos en marxa entre tots des de ara mateix. El nostre equip pretén fer coses grans i innovadores, i, d'aquesta manera, aportar un granet de sorra al planeta. Acabar serà ja un repte majúscul, però també intentarem fer-lo en la millor posició possible. Aquesta carrera és la nostra vida”

“Ser pioners em provoca una especial satisfacció. La vida són reptes i il·lusions, i creiem que la nostra experiència pot contribuir a la innovació en el sector del transport de mercaderies, que té un gran impacte en matèria d'emissions i que no pot beneficiar-se de forma tan clara de les noves energies, com l'elèctrica. Tornar enguany al Dakar després de perdre'm l'edició 2022 a última hora per Covid-19 em fa una il·lusió especial i arribo amb moltíssimes ganes a la qual serà la meva 32a participació. Estic molt content de tornar cada any i espero seguir molts més; penso batre tots els rècords”

 

MOTOS

Pep Mas (Martorell) – Anselmo Moya (Sant Andreu de la Barca)

FAE Pedrega Team 77 (Husqvarna 450 Rally Replica)

317339332 574403054687762 1014328402574916444 n

Captura de pantalla 2022 12 30 a las 8.52.26

Captura de pantalla 2022 12 30 a las 8.52.10 bona

Josep María Mas, conegut com a Pep Mas, viurà aquest 2023 la seva tercera participació al Dakar amb moto. Estar en la cita més dura del món era una cosa que anhelava des de petit, quan en la taula de la cuina mirava al costat de la seva família les etapes del Dakar. Recorda veure passar la caravana del Dakar per l'autopista pròxima a la seva finca, a Martorell, quan tenia catorze anys. Finalment, va aconseguir el seu somni de debutar al Dakar en 2019, però en l'etapa 5 va sofrir un problema mecànic i va abandonar. Va tornar en 2020 per a acabar el treball. Va optar per no arriscar per aconseguir l'objectiu principal i el va aconseguir, aconseguint la meta final. Per culpa de la pandèmia, en 2021 no va acudir al Dakar i va treballar per a tornar en 2022, però finalment va haver de posposar el seu retorn fins a aquest 2023. Ara pot arribar molt més preparat, amb una Husqvarna nova amb la qual se sent molt més còmode i amb una preparació específica de qualitat. Així, Pep afronta el Dakar 2023 amb ganes de poder gaudir i d'arriscar una mica més per a pujar llocs en la general. Pep Mas va canviar totalment la seva vida en 2019 en crear en la seva finca un circuit i la seva pròpia escola d’off road, en la qual fa classes extraescolars a nens i nenes de 4 a 9 anys i classes de tecnificació per als/les joves que competeixen en campionats d'Espanya d’enduro i motocròs, a més d'oferir cursos de trail.

EOlWnJiW4AAbxDK

“En 2022 vaig voler tornar, però al final no vaig poder anar al Dakar perquè no tenia suficients garanties per a anar de la manera que jo volia. Podia haver anat, però vaig preferir fer un pas enrere per a fer dos passos endavant i anar en millors condicions a aquest Dakar 2023. Abans pilotava una Husqvarna de 2016 i ara anem amb una Husqvarna nova. És una moto molt més manejable, que es pilota molt millor i les sensacions són molt millors. A més, arribo millor preparat, ja que he pogut centrar-me a realitzar entrenaments molt específics per al Dakar”

“En 2020 vaig anar a intentar passar etapa a etapa, centrat  en el fet que no es trenqués res i sense sofrir caigudes. Vaig anar a assegurar. Una vegada aconseguida la meta en 2020, enguany l'objectiu continua sent el mateix, però intentaré gaudir més de la carrera i estrènyer una mica més per a millorar la posició d'aquella edició. A més, ja conec el terreny. Portem dos Dakar, tenim més experiència i això m'ha d'ajudar”

Redacció / Fotos: XF-LS-JJ-JC-PM-MM

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix