Comença el Dakar 2022 amb participació baixllobregatina

Laia Sanz, Marcè Martí, Xavi Foj i Jordi Juvanteny seran enguany els representants de la nostra comarca a la prova de motor més emblemàtica del món

L’espectacle del Dakar 2022 ja és aquí. El ral·li més dur del món comença dissabte 1 de gener. A partir de diumenge comencen les esgotadores i exigents etapes -dotze en total i una jornada de descans (8 de gener)- de la quaranta-quatrena edició. Un recorregut que es farà exclusivament a Aràbia Saudita. Aquest any només hi haurà representants de la nostra comarca en dues modalitats (cotxes i camions). Es tracta de la corberenca Laia Sanz, dels santfeliuencs Jordi Juvanteny i Mercè Martí, i del molinenc Xavi Foj.

84a43

LAIA SANZ (Corbera de Llobregat)

bFzNAeLB

1.8m / 78kg

X-RAID MINI JCW TEAM

Marca: MINI

Model: ALL4 RACING

Classe : 4x4 benzina i dièsel

Laia Sanz és la gran referent femenina del món del off road en general i del Ral·li Dakar en particular. La pilot corberenca de 36 anys ha aconseguit des que va debutar en 2011 amb moto acabar totes i cadascuna de les edicions que ha disputat (única espanyola a aconseguir-ho), emportant-se la victòria femenina en totes elles i convertint-se en un dels grans noms de la prova. A més, en 2015 va aconseguir ficar-se ni més ni menys que en el top 10 de la competitiva general de motos amb un espectacular 9è lloc final. Encara que portava diversos anys valorant l'opció de fer el pas a les quatre rodes, no ha estat fins a aquest quan ha decidit deixar enrere la seva llarga trajectòria en motos i aventurar-se amb un MINI ALL4 Racing en la 44a edició del Dakar al costat de l'italià Maurizio Gerini, que serà el seu copilot després de quatre edicions amb moto, on va aconseguir guanyar la categoria Marató en 2018 i 2019. L'italià era líder dels Original by Motul (sense assistència) en 2021, quan se’n va anar al sòl a tres dies del final del ral·li i encara que volia cobrar-se la seva venjança aquest 2022, no va poder dir-li que no al projecte de primer nivell que li va oferir la pilot catalana. El repte que té al davant és notable.

FFryqixXIAQy5dI

FGbkb 3WYAoWxWn

A la ‘reina del desert’ mai l’han espantat els reptes ni sortir de la seva zona de confort i en el seu primer Dakar amb cotxe tractarà d'aprendre de tots els que l'envoltin per a començar a obrir-se camí en la nova etapa de la seva carrera esportiva. Per ganes, treball i coratge no serà; Laia accelera cap a les noves fites que estan per conquistar.

vQ3OOL7p

“Després d'onze edicions, crec que he aconseguit coses que no hauria imaginat abans de participar en el meu primer Dakar amb moto. Han estat grans resultats, vivències molt bones, però també dures, sobretot els últims anys pels problemes de salut que vaig tenir, i crec que per moltes raons era el moment de fer un canvi. Durant la meva carrera esportiva, sempre m'ha agradat sortir de la zona de confort i ara m'he llançat a una nova aventura que em fa molta il·lusió. Crec que debutar al Dakar amb el MINI All4 Racing de X-raid em dona garanties de no tenir problemes, de fer un bon debut i, sobretot, d'intentar arribar a meta -que ha de ser el principal objectiu-, aprendre el màxim possible i tractar de fer-ho el millor que puguem. Maurizio és un gran navegador i estic segura que tots dos gaudirem d'una experiència que serà molt diferent per als dos”.

MERCÈ MARTÍ (Sant Feliu de Llobregat)

EsvcBXqXAAgkbCf

1.71m / 60kg

FN SPEED TEAM

Marca : CAN-AM

Model : MAVERICK X3

Preparador : FN SPEED

Assistència : FN SPEED

Classe : P_T3_NO

Mercé Martí i Margot Llobera debutaran juntes el gener vinent en el Ral·li Dakar i el faran amb un projecte realment únic. Tota la seva estructura estarà conformada per dones per tractar de reivindicar la presència femenina en el ral·li més dur del món, amb l'objectiu de crear referents per a les futures generacions. Així, al costat de la pilot de Sant Feliu de Llobregat i la copilot andorrana estaran dues mecàniques (Jessica Nebra i Iona Hernández), una coordinadora de l'equip (Núria Gaja) i una cap d'equip (Anna Ferrer) que gestionaran el Ca-Am Maverick X3 de l'equip FN SPEED dins de la categoria FIA T3. La vida de Martí és la d'una aventurera que ja amb 17 anys va volar per primera vegada, abans d'obtenir les llicències de pilot comercial i instructor de vol als EUA en 1989.

FEaRVBmXEAQ7OEc

Des de llavors, ha estat pilot en diverses companyies aèries, ha creat la seva pròpia companyia de treballs aeris -Infinit Air-, ha competit en carreres d'aviació i ha batut rècords mundials a uns quants de milers de metres per sobre dels nostres caps. Seguidora del Dakar “amb passió”, enguany ha aconseguit tirar endavant un projecte amb el qual espera acabar el ral·li després de participar en la Baixa Aragó, el Ral·li de Zuera i completar diversos dies de test en Dubai i el Marroc.

FEalxGXXwAEi5AI

“El Dakar sempre ha estat un esdeveniment esportiu que he seguit amb passió. Enguany s'han donat les circumstàncies per a poder preparar-ho i fer un equip de cinc dones amb l’objectiu de reivindicar la presència femenina en els ral·lis raids, fer visibles les nostres metes i crear referents per a les futures generacions. El nostre objectiu en carrera serà travessar la línia de meta. Aquesta prova continua sent una de les majors aventures esportives de tots els temps i un desafiament des de tots els punts de vista: esportiu, humà, físic i psicològic. Espero continuar sumant experiències i adquirir coneixements en el món off-road”, diu Martí.

XAVI FOJ (Molins de Rei)

Xavi Foj LR

1.7m / 62kg

FOJ MOTORSPORT

Marca : AMS

Model : ORYX

Preparador : ASM Motorsport

Asisstència : ASM Motorsport

Classe : P_T3_NO

Xavier Foj ha estat carn i ungla amb el Dakar des que debutés en 1991 al París-Trípoli-Dakar de més de 9.000 quilòmetres amb un camió Mercedes T4. Aquest arquitecte català compta amb vint-i-nou edicions disputades i només s'ha perdut la de 2021 des de la seva estrena, la qual cosa li fa un dels més longeus de la història de la carrera. Als seus 62 anys aquest dakarià incombustible no sols torna després d'un any d'aturada, sinó que el fa en una categoria completament nova per a ell i amb un vehicle construït des de zero per ASM Motorsport i Nacho Santamaría, el seu copilot.

E5Nba9SXIAYaJEk

FEk5Kp7XwAk6rEj

El repte és notable i Foj té clar que hauran de ser prudents en una divisió, la T3, que és de les més competides i nombroses del ral·li. Així i tot, es mostra il·lusionat i amb ganes d'intentar desenvolupar i experimentar amb l’Oryx T3 després de 10 anys consecutius corrent amb un Toyota Land Cruiser 150 (primer en T2, de sèrie, i els dos últims en T1S, vehicles millorats). El nou paradigma darrere dels totpoderosos T1 ha empès al pilot espanyol a canviar de terç i per davant té catorze dies realment intensos de prova en el desert saudita amb vista al futur. Això sí, té clar que si arriben al dia de descans en disposició de donar gas, no dubtarà a fer-ho. Fins llavors, ell i Santamaría tractaran de cuidar del seu prototip lleuger i no castigar-li més del compte en les pistes i les dunes de l'Aràbia Saudita. Foj es reinventarà 31 anys després.

FE84jTiWQAAitpv

“Porto un munt d'anys en cotxes de sèrie, però l'aposta de la FIA i ROSTEIXO són els vehicles lleugers. Enguany ens tocava fer un cotxe nou perquè el Toyota Land Cruiser 150 tenia ja 10 edicions i atès que el meu copilot, Nacho Santamaría, estava preparant un T3 amb ASM, hem optat per fer el pas a aquests prototips lleugers. Hem construït un cotxe de zero, amb disseny propi, motor Ford i canvi seqüencial de competició. Arribem amb molt pocs testos a una carrera llarga i complexa i en la qual els nostres rivals porten tres anys competint. L'objectiu serà anar acabant i posar el cotxe a punt els primers dies, per a intentar arribar al dia de descans en condicions d'estrènyer una mica o, per contra, optar per portar el cotxe fins a meta sense exigir-li més. Serà un any de júnior per a mi, començaré de zero una altra vegada el primer dia de carrera després de 30 anys competint. Aprendrem en un Dakar que no és que sigui més difícil, però sí que serà més entretingut, més espès i amb molts participants. Hem gaudit construint aquest Oryx T3, però ens tocarà sofrir una mica per a arribar a meta”, explica el molinenc.

JORDI JUVANTENY (Sant Feliu de Llobregat)

jordi juvanteny kh 7 epsilon t 1

1.75m / 72kg

KH7 EPSILON

Marca : MAN

Model : TGA 26.480

Preparador : Epsilon

Assistència : Epsilon

Classe : Camió > 10.000cc

Jordi Juvanteny i José Luis Criado haurien d’haver conformat una de les parelles més veteranes del Ral·li Dakar. No en va, només entre ells dos acumulaven la barbaritat de seixanta edicions. Tanmateix, Criado no podrà participar per donar positiu per Covid-19 i serà substituït per Fina Roman. El pilot català -arquitecte tècnic de professió- es va aventurar en les sorres dels deserts africans en 1991 i des de llavors, només ha faltat a la cita en 1993, disputant totes i cadascuna de les seves participacions en camió. A l’equip també estarà l'andorrà Jordi Ballbé, que després de perdre's el seu debut en 2021 per la Covid-19, complirà el somni de tota una vida.

FHzGK59VcAER 1S

FHzLxPDVUAEhkQx

En la 44a edició del ral·li, els tres integrants del KH-7 Epsilon #528 completaran una interessant missió: la de demostrar que els nous combustibles ecològics no resten rendiment a un vehicle de més de dotze tones. Per a això han estat treballant des que van tornar del passat Dakar, on van ser quinzè de la general de camions i van guanyar la categoria 6x6 i la de sèrie (T5.1), a adaptar el motor del MAN al GLP i a un combustible de nova generació. Malgrat haver viscut mil i una aventures i malsons, sobretot en les edicions africanes -on Criado va arribar a estar dinou dies desconnectat del món tractant de reenganxar-se a la caravana del Dakar mentre travessava països en guerra, arribant a estar empresonat diversos dies a Nigèria, en l'edició París-Ciutat del Cap de 1992-, aquests vells rockers del Dakar estan disposats a continuar donant molta guerra. Aquest 2022 tornarà a travessar els deserts saudites a la recerca de reeditar la seva última victòria en 6x6 i en la categoria de sèrie, aquesta vegada de manera més ecològica.

ErofRLyXMAA6Szi 1

“Enguany anem amb el mateix camió, però hem fet diverses modificacions en el motor perquè portarem un combustible de nova generació que oferirà zero emissions netes. Volem continuar sent competitius, però demostrant que amb energies més netes es pot córrer i que el futur ha de ser més sostenible. Ha estat un treball bastant important des que vam tornar del passat Dakar. La premissa era fer un pas cap a l'ecològic, però sense restar fiabilitat i crec que ho hem aconseguit. L'objectiu tornarà a ser lluitar per la categoria T5.1 i la Challenge 6x6”, manifesta.

Redacció / Fotos: Arxiu-Dakar

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix