La corberenca Laia Sanz i el martorellenc Pep Mas (motos), el molinenc Xavi Foj (cotxes) i el santfeliuenc Jordi Juvanteny (camió), representants a l’edició d’enguany
El Dakar 2020 ja està aquí. Enguany se celebrarà a Aràbia Saudita. Com ja és tradició, la mítica prova de motor tindrà representació baixllobregatina en tres modalitats: la corberenca Laia Sanz i el martorellenc Pep Mas (motos), el molinenc Xavi Foj (cotxes) i el santfeliuenc Jordi Juvanteny (camió). Els quatre han preparat a consciència la seva participació en una prova exigent on esperen aconseguir superar els resultats assolits l’any passat.
LAIA SANZ
11/12/1985 1.8m / 78kg
Patrocinadors
Gas Gas, Soficat, Pont Grup, Red Bull, Cupra, KTM, RACC, Laika, Scott
GAS GAS FACTORY TEAM
Marca : KTM
Model : 450
Preparador : GasGas
Assistència : GasGas
Classe : G1.1 Élite A.S.O.
CLASSIFICACIÓ
Nou victòries en la categoria femenina
2019: Moto/ 12º
2018: Moto/12º
2017: Moto/16º
2016: Moto/15º
2015: Moto/9º
2014: Moto/16º
2013: Moto/93º
2012: Moto/39º
2011: Moto/39º
Laia Sanz és la millor pilot de motos femenina del Dakar. El seu millor resultat va ser un novè lloc de l'edició 2015. L'any passat va arribar a dubtar de la seva participació al Dakar peruà, pel fet que des d'agost de 2018 es va veure afectada per la Febre Q, una malaltia infecciosa que la va obligar a suspendre la competició i que va condicionar la seva preparació. Aquesta temporada, després de competir en Silk Way i el Marroc, afirma que encara que volia estar més amunt en la prova africana, no va voler prendre riscos per a arribar sencera al Dakar. La 18 vegades campiona del món de trial i enduro serà la pilot líder de la nova estructura de la marca espanyola Gas Gas.
Laia afronta el Dakar amb il·lusió d'arribar a un país nou, desconegut per a tots. La pilot que als 26 anys va arribar al Dakar, reconeix que ha aconseguit mantenir-se en un bon nivell, en el qual l'experiència i l'edat l'ajuden a gestionar la carrera. Encara que es margina de la lluita per la victòria en afirmar que el nivell és molt alt entre els 15 primers, “tret que caiguessin tots els d'endavant”, ratifica que el seu objectiu és un Top 10 o Top 15. “Estic agraïda de trobar-me sana a hores d'ara després de l'infern de l'any passat. El virus ha deixat una ressaca molt llarga i costa posar-se en forma, però confio a estar bé per al Dakar. He aconseguit una configuració de la moto que crec pot anar-me molt bé”, explica i afegeix que “el Dakar té un gran nivell amb pilots nous que van molt ràpid i que comencen a tenir experiència, per la qual cosa cada vegada és més difícil estar entre els 15.”
JOSEP MARIA MAS ARCOS
15/08/1977 1.77m / 77kg
Patrocinadors
Ayuntamiento de Martorell, Els Nuvols,FAE, Clice, Cal Mas
PEDREGA TEAM
Marca : HUSQVARNA
Model : WR 450F
Preparador : Pedrega Team
Assistència : Pedrega Team
Classe : G2.2 Maratón
CLASSIFICACIÓ
2019: Abandonament
Pep Mas va abandonar l’any passat per problemes mecànics. Enguany, espera arribar fins al final amb la seva Yamaha WR 450F. Al Perú, Mas, va complir el seu somni. Estar en el Ral·li Dakar 2019 ja era un regal. L'agricultor català va gaudir del seu somni de la infància durant molt poc temps ja que tot just començar va haver de tornar a casa: “En la cinquena etapa, quan a penes quedaven 15 quilòmetres per a arribar a meta, vaig trencar l'embragatge de la meva moto. Vaig cridar a l'organització, faltava molt poc temps perquè fosquegés i com no tenia recanvi van decidir que m'havien de venir a buscar el que va suposar el meu abandó. Potser vaig pecar de novell, ja que l'endemà era la jornada de descans, però fins d'aquesta situació he après, ja que l'experiència que vaig adquirir fa un any em servirà en aquesta edició”.
Al no haver pogut finalitzar en la seva primera participació a Sud-amèrica, Josep María té clar que el seu principal objectiu és finalitzar el Ral·li: “Aquest any la meva preparació ha estat molt millor. He entrenat en Merzouga i he practicat la navegació als Monegres, Aragó”. Malgrat la mala fortuna que va tenir l'any passat, les ganes d'estar en la línia de sortida de l'Aràbia Saudita no van desaparèixer ni un instant en la seva volta a Espanya: “Quan acabes un Dakar ja estàs pensant l'any pròxim. Els pilots com jo que no vivim d'això ens costa molt. Porto ja diversos dies despertant-me als matins amb un pessigolleig en el cos i és per saber que participaré en un altre Ral·li Dakar”.
XAVI FOJ
FOJ MOTORSPORT
Va nèixer el 05/11/1959 1.7m / 62kg
Patrocinador
CSM Group, Cooper Tires, Galfer, Motorex, Ceroil, Mann Filter, O2 ingeniería y Gass
IGNACIO SANTAMARIA
(esp) Nació el 26/05/1974 1.66m / 72kg
Patrocinadors
CSM Group, Cooper Tires, Galfer, Motorex, Ceroil, Mann Filter, O2 ingeniería y Gass, MPA
Marca : TOYOTA
Model : LAND CRUISER
Preparador : Ignacio Santamaría
Clase : T1.2 4x4 TT modificados diesel
CLASSIFICACIÓ
2019: 36è
2018: Abandono
2017: 29è (4t de la categoria T2)
2016: 31º (2n de la categoria T2)
2015: 52º (2n de la categoria T3)
2014: 34º (3r de la categoria T2)
2013: 27º (1r de la categoria T2)
2012: 21º (1r en la categoria T2)
2011: 18º (1r en la categoria T1-2)
2010: 23º (2n en la categoria T2)
2009: 16º (2n en la categoria T2)
2007: 51è, en cotxe
2006: 28è, en cotxe
2005: 35è, en cotxe
2004: 33è, en cotxe
2003: Abandonament
2002: 26è, en cotxe
2001: Abandonament
2000: 32è, en cotxe
1999: 21è, en cotxe
1998: Abandament, en camió
1997: 77è, com pilot de camió
1996: Abandonament en l’etapa de Zouerat. Millor equip: copilot de Jutta Kleinschmidt.
1995: 51è, com a copilot de camió
1994: 9è com copilot de Dalmau
1993: 51è (camió)
1992: Arribada hors temps
1991: Arribada hors temps
El nom de Xavier Foj va lligat al del Ral·li Dakar. L'arquitecte molinenc disputarà a l'Aràbia Saudita el seu Dakar número 30, una autèntica barbaritat, i, a més, de manera consecutiva: “Són trenta ral·lis però perquè vaig començar molt jove. Segons acaba una edició ja estàs preparant la següent. Mai vaig pensar fer punts, només pensava a fer el primer. Estic solter perquè en realitat estic casat amb el Dakar”. Al seu costat en el Ral·li Dakar 2020 estarà l'argentí Ignacio Santamaría, preparador del Toyota Land Cruiser que solcarà per la sorra del desert i que ja ha acompanyat a Xavier durant els últims anys: “És el meu dècim Dakar i crec que aquest any les coses estaran molt igualades per a tots”.
L'any passat la parella va poder acabar l'edició en el lloc 36 després de l'abandó en 2018: “L'objectiu és acabar, tenim la mínima expressió d'equip. Ens preparem per a fer el ral·li el més net possible i ens conformem a estar entre els 25-30 primers. Si estem en una millor posició no serà per mèrit nostre, serà perquè uns altres han fallat. Que aquest sigui el meu trentè Dakar no em dóna cap garantia perquè les coses em surtin bé”. L'edició del Ral·li Dakar 2020 està atraient grans pilots i a grans equips a apostar fort pel recorregut a l'Aràbia Saudita: “Ha generat molta expectació. Només cal fixar-se en el Ral·li del Marroc i veure que pilots de talla mundial estan provant per a posar-se a punt per al Dakar”.
JORDI JUVANTENY
06/04/1960
JOSE LUIS CRIADO
28/07/1957
XAVIER DOMENECH
20/05/1962
Patrocinadors
KH-7, ITT, Hawkers
EPSILON
Marca : MAN
Model : TGA 26.480
Preparador : Epsilon
Assistència : Epsilon
Classe : T4.1 Camions de sèrie
CLASSIFICACIÓ
2019: Camió/ 1r categoria 6x6
2018: Camió/Abandonament a la segona etapa
2017: Camió/29è
2016: Camió/29è (1r en la categoria 6x6, 1r en la categoria T4)
2015: Camió/37è (1r en la categoria 6x6)
2014: Camió/33è
2013: Camió/35è
2012: Camió/Abandonament en la 10a etapa
2011: Camió/16è
2010: Camió/9è
2009: Camió/15è
2007: Camió/Abandonament en Marroc
2006: Camió/Abandonament en Mauritània
2005: Camió/11º (1º en categoria 6x6)
2004: Camió/14º (1º en categoria 6x6)
2003: Camió/12º (1º en categoría 6x6)
2002: Camió/Abandonament en Mauritània
2001: Camió/7è (1º en categoria 6x6)
2000: Camió/12è (1º en categoria 6x6)
1999: Camió/14è (1º en categoria 6x6)
1998: Camió/Abandonament en Mauritània
1997: Camió/18º
1996: Camió/14º
1995: Camió/16º
1994: Camión/Abandonament
1992: Camió/Abandonament en Namíbia
1991: Camió/Abandonament en Líbia, primera participació
Juvanteny, Criado i Domènech, són noms de llegenda en la història del Ral·li Dakar, per la continuïtat que han aconseguit en aquesta prova, pels seus assoliments esportius i perquè a més en aquesta pròxima edició 2020 s'han proposat fer realitat els somnis de diverses persones amb discapacitat intel·lectual. 'El camió dels somnis' agermanarà a dues entitats que treballen amb persones amb discapacitat intel·lectual; la Fundació Privada Vallès Oriental de Barcelona i la saudita Disabled Children's Association. Aquesta acció solidària promou la labor que realitza la institució catalana per a millorar la qualitat de vida de persones amb dificultats intel·lectuals. Els voluntaris catalans han decorat uns camions de joguina que seran traslladats pel gran camió MAN i lliurats el pròxim 11 de gener, en el dia de descans, als nens de la Disabled Children’s Association a Aràbia Saudita. El Dakar no té secrets per als de l’Epsilon. Jordi Juvanteny, el pilot, va debutar en 1991 i aquesta serà la seva participació número 28 en la gran carrera. Al seu costat estarà José Luis Criado que arriba a la seva participació número 30, sent l'espanyol amb més presències en la gran carrera. Serà una edició per a celebrar, ja que acumulen 25 presències en conjunt. El tercer en la cabina és Xavi Domenech fascinat amb l'experiència viscuda l'any passat. El seu palmarès és realment important, ja que sumen 14 victòries en la categoria 6x6. La seva enorme experiència no els posa a resguard de viure situacions difícils.
En 2018 van haver d’abandonar a penes en la segona etapa quan el seu camió va quedar encallat en una duna. L'any passat en l'antepenúltima jornada van sofrir una bolcada i degueren passar la nit en el desert esperant el nou dia, per a posar al camió sobre les seves rodes. Malgrat tot, van aconseguir imposar-se en la seva categoria. El camió dels somnis està en marxa. Per a buscar de nou la glòria, però també per a portar alegria d'un continent a un altre. Segons Juvanteny “tinc les il·lusions renovades per un repte plagat de novetats: continent, país, terreny, cultura... Multitud d'incògnites que esperem ansiosos. Serà un ral·li bonic però dur, amb etapes molt llargues. Crec que s'adaptarà a les nostres característiques i això ens pot afavorir. El nostre objectiu serà estar en l'arribada el més endavant possible i, si pot ser, revalidar el triomf de Producció i 6X6."
RECORREGUT
Redacció / Fotos: Arxiu-Dakar