El Dakar 2020 tornarà a tenir participació baixllobregatina

La corberenca Laia Sanz i el martorellenc Pep Mas (motos), el molinenc Xavi Foj (cotxes) i el santfeliuenc Jordi Juvanteny (camió), representants a l’edició d’enguany

El Dakar 2020 ja està aquí. Enguany se celebrarà a Aràbia Saudita. Com ja és tradició, la mítica prova de motor tindrà representació baixllobregatina en tres modalitats: la corberenca Laia Sanz i el martorellenc Pep Mas (motos), el molinenc Xavi Foj (cotxes) i el santfeliuenc Jordi Juvanteny (camió). Els quatre han preparat a consciència la seva participació en una prova exigent on esperen aconseguir superar els resultats assolits l’any passat.

LAIA SANZ

EM sXtXsAA8ab9

11/12/1985 1.8m / 78kg

Patrocinadors

Gas Gas, Soficat, Pont Grup, Red Bull, Cupra, KTM, RACC, Laika, Scott

GAS GAS FACTORY TEAM

Marca : KTM

Model : 450

Preparador : GasGas

Assistència : GasGas

Classe : G1.1 Élite A.S.O.

CLASSIFICACIÓ

Nou victòries en la categoria femenina

2019: Moto/ 12º

2018: Moto/12º

2017: Moto/16º

2016: Moto/15º

2015: Moto/9º

2014: Moto/16º

2013: Moto/93º

2012: Moto/39º

2011: Moto/39º

Laia Sanz és la millor pilot de motos femenina del Dakar. El seu millor resultat va ser un novè lloc de l'edició 2015. L'any passat va arribar a dubtar de la seva participació al Dakar peruà, pel fet que des d'agost de 2018 es va veure afectada per la Febre Q, una malaltia infecciosa que la va obligar a suspendre la competició i que va condicionar la seva preparació. Aquesta temporada, després de competir en Silk Way i el Marroc, afirma que encara que volia estar més amunt en la prova africana, no va voler prendre riscos per a arribar sencera al Dakar. La 18 vegades campiona del món de trial i enduro serà la pilot líder de la nova estructura de la marca espanyola Gas Gas.

Pce6nONn

Laia afronta el Dakar amb il·lusió d'arribar a un país nou, desconegut per a tots. La pilot que als 26 anys va arribar al Dakar, reconeix que ha aconseguit mantenir-se en un bon nivell, en el qual l'experiència i l'edat l'ajuden a gestionar la carrera. Encara que es margina de la lluita per la victòria en afirmar que el nivell és molt alt entre els 15 primers, “tret que caiguessin tots els d'endavant”, ratifica que el seu objectiu és un Top 10 o Top 15. “Estic agraïda de trobar-me sana a hores d'ara després de l'infern de l'any passat. El virus ha deixat una ressaca molt llarga i costa posar-se en forma, però confio a estar bé per al Dakar. He aconseguit una configuració de la moto que crec pot anar-me molt bé”, explica i afegeix que “el Dakar té un gran nivell amb pilots nous que van molt ràpid i que comencen a tenir experiència, per la qual cosa cada vegada és més difícil estar entre els 15.”

JOSEP MARIA MAS ARCOS

IMG 9619 1068x828

15/08/1977 1.77m / 77kg

Patrocinadors

Ayuntamiento de Martorell, Els Nuvols,FAE, Clice, Cal Mas

PEDREGA TEAM

Marca : HUSQVARNA

Model : WR 450F

Preparador : Pedrega Team

Assistència : Pedrega Team

Classe : G2.2 Maratón

CLASSIFICACIÓ

2019: Abandonament

Pep Mas va abandonar l’any passat per problemes mecànics. Enguany, espera arribar fins al final amb la seva Yamaha WR 450F. Al Perú, Mas, va complir el seu somni. Estar en el Ral·li Dakar 2019 ja era un regal. L'agricultor català va gaudir del seu somni de la infància durant molt poc temps ja que tot just començar va haver de tornar a casa: “En la cinquena etapa, quan a penes quedaven 15 quilòmetres per a arribar a meta, vaig trencar l'embragatge de la meva moto. Vaig cridar a l'organització, faltava molt poc temps perquè fosquegés i com no tenia recanvi van decidir que m'havien de venir a buscar el que va suposar el meu abandó. Potser vaig pecar de novell, ja que l'endemà era la jornada de descans, però fins d'aquesta situació he après, ja que l'experiència que vaig adquirir fa un any em servirà en aquesta edició”.

Pep Mas

Al no haver pogut finalitzar en la seva primera participació a Sud-amèrica, Josep María té clar que el seu principal objectiu és finalitzar el Ral·li: “Aquest any la meva preparació ha estat molt millor. He entrenat en Merzouga i he practicat la navegació als Monegres, Aragó”. Malgrat la mala fortuna que va tenir l'any passat, les ganes d'estar en la línia de sortida de l'Aràbia Saudita no van desaparèixer ni un instant en la seva volta a Espanya: “Quan acabes un Dakar ja estàs pensant l'any pròxim. Els pilots com jo que no vivim d'això ens costa molt. Porto ja diversos dies despertant-me als matins amb un pessigolleig en el cos i és per saber que participaré en un altre Ral·li Dakar”.

XAVI FOJ

D6xMr3YXkAAETP0

FOJ MOTORSPORT

Va nèixer el 05/11/1959 1.7m / 62kg

Patrocinador

CSM Group, Cooper Tires, Galfer, Motorex, Ceroil, Mann Filter, O2 ingeniería y Gass

IGNACIO SANTAMARIA

(esp) Nació el 26/05/1974 1.66m / 72kg

Patrocinadors

CSM Group, Cooper Tires, Galfer, Motorex, Ceroil, Mann Filter, O2 ingeniería y Gass, MPA

Marca : TOYOTA

Model : LAND CRUISER

Preparador : Ignacio Santamaría

Clase : T1.2 4x4 TT modificados diesel

CLASSIFICACIÓ

2019: 36è

2018: Abandono

2017: 29è (4t de la categoria T2)

2016: 31º (2n de la categoria T2)

2015: 52º (2n de la categoria T3)

2014: 34º (3r de la categoria T2)

2013: 27º (1r de la categoria T2)

2012: 21º (1r en la categoria T2)

2011: 18º (1r en la categoria T1-2)

2010: 23º (2n en la categoria T2)

2009: 16º (2n en la categoria T2)

2007: 51è, en cotxe

2006: 28è, en cotxe

2005: 35è, en cotxe

2004: 33è, en cotxe

2003: Abandonament

2002: 26è, en cotxe

2001: Abandonament

2000: 32è, en cotxe

1999: 21è, en cotxe

1998: Abandament, en camió

1997: 77è, com pilot de camió

1996: Abandonament en l’etapa de Zouerat. Millor equip: copilot de Jutta Kleinschmidt.

1995: 51è, com a copilot de camió

1994: 9è com copilot de Dalmau

1993: 51è (camió)

1992: Arribada hors temps

1991: Arribada hors temps

El nom de Xavier Foj va lligat al del Ral·li Dakar. L'arquitecte molinenc disputarà a l'Aràbia Saudita el seu Dakar número 30, una autèntica barbaritat, i, a més, de manera consecutiva: “Són trenta ral·lis però perquè vaig començar molt jove. Segons acaba una edició ja estàs preparant la següent. Mai vaig pensar fer punts, només pensava a fer el primer. Estic solter perquè en realitat estic casat amb el Dakar”. Al seu costat en el Ral·li Dakar 2020 estarà l'argentí Ignacio Santamaría, preparador del Toyota Land Cruiser que solcarà per la sorra del desert i que ja ha acompanyat a Xavier durant els últims anys: “És el meu dècim Dakar i crec que aquest any les coses estaran molt igualades per a tots”.

DxGffo4W0AAs8p5

L'any passat la parella va poder acabar l'edició en el lloc 36 després de l'abandó en 2018: “L'objectiu és acabar, tenim la mínima expressió d'equip. Ens preparem per a fer el ral·li el més net possible i ens conformem a estar entre els 25-30 primers. Si estem en una millor posició no serà per mèrit nostre, serà perquè uns altres han fallat. Que aquest sigui el meu trentè Dakar no em dóna cap garantia perquè les coses em surtin bé”. L'edició del Ral·li Dakar 2020 està atraient grans pilots i a grans equips a apostar fort pel recorregut a l'Aràbia Saudita: “Ha generat molta expectació. Només cal fixar-se en el Ral·li del Marroc i veure que pilots de talla mundial estan provant per a posar-se a punt per al Dakar”.

JORDI JUVANTENY

06/04/1960

JOSE LUIS CRIADO

28/07/1957

XAVIER DOMENECH

20/05/1962

Du3VlxyWkAEJKfM

Patrocinadors

KH-7, ITT, Hawkers

EPSILON

Marca : MAN

Model : TGA 26.480

Preparador : Epsilon

Assistència : Epsilon

Classe : T4.1 Camions de sèrie

 CLASSIFICACIÓ

2019: Camió/ 1r categoria 6x6
2018: Camió/Abandonament a la segona etapa
2017: Camió/29è
2016: Camió/29è (1r en la categoria 6x6, 1r en la categoria T4)
2015: Camió/37è (1r en la categoria 6x6)
2014: Camió/33è
2013: Camió/35è
2012: Camió/Abandonament en la 10a etapa
2011: Camió/16è
2010: Camió/9è
2009: Camió/15è
2007: Camió/Abandonament en Marroc
2006: Camió/Abandonament en Mauritània
2005: Camió/11º (1º en categoria 6x6)
2004: Camió/14º (1º en categoria 6x6)
2003: Camió/12º (1º en categoría 6x6)
2002: Camió/Abandonament en Mauritània
2001: Camió/7è (1º en categoria 6x6)
2000: Camió/12è (1º en categoria 6x6)
1999: Camió/14è (1º en categoria 6x6)
1998: Camió/Abandonament en Mauritània
1997: Camió/18º
1996: Camió/14º
1995: Camió/16º
1994: Camión/Abandonament
1992: Camió/Abandonament en Namíbia
1991: Camió/Abandonament en Líbia, primera participació

Juvanteny, Criado i Domènech, són noms de llegenda en la història del Ral·li Dakar, per la continuïtat que han aconseguit en aquesta prova, pels seus assoliments esportius i perquè a més en aquesta pròxima edició 2020 s'han proposat fer realitat els somnis de diverses persones amb discapacitat intel·lectual. 'El camió dels somnis' agermanarà a dues entitats que treballen amb persones amb discapacitat intel·lectual; la Fundació Privada Vallès Oriental de Barcelona i la saudita Disabled Children's Association. Aquesta acció solidària promou la labor que realitza la institució catalana per a millorar la qualitat de vida de persones amb dificultats intel·lectuals. Els voluntaris catalans han decorat uns camions de joguina que seran traslladats pel gran camió MAN i lliurats el pròxim 11 de gener, en el dia de descans, als nens de la Disabled Children’s Association a Aràbia Saudita. El Dakar no té secrets per als de l’Epsilon. Jordi Juvanteny, el pilot, va debutar en 1991 i aquesta serà la seva participació número 28 en la gran carrera. Al seu costat estarà José Luis Criado que arriba a la seva participació número 30, sent l'espanyol amb més presències en la gran carrera. Serà una edició per a celebrar, ja que acumulen 25 presències en conjunt. El tercer en la cabina és Xavi Domenech fascinat amb l'experiència viscuda l'any passat. El seu palmarès és realment important, ja que sumen 14 victòries en la categoria 6x6. La seva enorme experiència no els posa a resguard de viure situacions difícils.

Du3VnHhWkAAQ9fp

En 2018 van haver d’abandonar a penes en la segona etapa quan el seu camió va quedar encallat en una duna. L'any passat en l'antepenúltima jornada van sofrir una bolcada i degueren passar la nit en el desert esperant el nou dia, per a posar al camió sobre les seves rodes. Malgrat tot, van aconseguir imposar-se en la seva categoria. El camió dels somnis està en marxa. Per a buscar de nou la glòria, però també per a portar alegria d'un continent a un altre. Segons Juvanteny “tinc les il·lusions renovades per un repte plagat de novetats: continent, país, terreny, cultura... Multitud d'incògnites que esperem ansiosos. Serà un ral·li bonic però dur, amb etapes molt llargues. Crec que s'adaptarà a les nostres característiques i això ens pot afavorir. El nostre objectiu serà estar en l'arribada el més endavant possible i, si pot ser, revalidar el triomf de Producció i 6X6."

RECORREGUT

Captura de pantalla 2019 12 30 a las 9.29.52

Captura de pantalla 2019 12 30 a las 9.29.33

Redacció / Fotos: Arxiu-Dakar

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix