La mesura permetrà desplaçar-se amb títols d'una zona en els trajectes en els quals tant l'origen com la destinació són un municipi de l'AMB
El Consell d'Administració de l'ATM ha aprovat avui l'aplicació d'una tarifa plana per als desplaçaments entre els diferents municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), independentment de la zona tarifària a la qual pertanyin (zones 1, 2A, 2B i 2C). Aquesta mesura s'aplicarà a partir de l'1 de gener de 2019 únicament en els trajectes que tinguin origen i destí dins de l'àmbit dels 36 municipis que integren l'AMB i no suposa cap canvi de zona tarifària.
El president del Consell d'Administració de l'ATM i conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda i la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, han detallat avui el nou model, que suposa la base d'un nou sistema d'integració tarifària que es vol implantar a partir del 2021.
Calvet ha destacat que aquesta tarifa plana "és el primer pas del nou sistema tarifari del futur que volem implantar a partir del 2021. Un nou sistema que és una segona revolució tarifària després de la primera, ara fa 20 anys". Per a Calvet es tracta de facilitar els desplaçaments als ciutadans, ja que "amb el nou model es reforça el transport públic com a sistema únic, global i en xarxa i reforcem la mobilitat sostenible per lluitar contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica.”
El titular de Territori i Sostenibilitat ha insistit que la tarifa plana que integrarà els 36 municipis metropolitans no suposa "en cap cas" un canvi de zona tarifària d'aquests municipis. I ha remarcat la importància d'aquest acord perquè beneficiarà "a més de 3 milions de ciutadans i suposarà també un increment de la demanda de viatges que hem calculat en 4,6 milions de viatges nous."
"L'acord d'avui és històric", ha exposat i celebrat el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda. "Amb aquesta tarifa plana metropolitana, amb preu d'una zona, iniciem un recorregut per fer més accessible el transport públic", ha afegit, recordant que era una llarga reivindicació dels veïns i alcaldes dels municipis metropolitans de la segona corona. "En una segona etapa, també contemplem un pla amb millores de serveis", ha avançat. En aquest sentit, amb mesures com aquestes, que afavoreixen i faciliten el canvi d'hàbits cap a una mobilitat més sostenible, Poveda ha recordat que l'AMB busca traspassar usuaris del vehicle privat al transport públic. "Volem reduir les congestions de les principals vies i, sobre tot, la contaminació atmosfèrica que aquests comporten. Millorar l'aire que respirem. És un tema de salut", ha afegit.
La llei 31/2010 del 3 d'agost, de AMB va crear aquest organisme amb 36 municipis, 18 dels quals formaven l'Entitat Metropolitana del transport (EMT), àmbit coincident amb la primera corona tarifària. Els altres 18 se situen en la segona corona tarifària (a les zones 2A, 2B i 2C). L'AMB, en virtut de les prerrogatives d'aquesta llei, ha plantejat a l'ATM la creació d'una tarifa plana per als desplaçaments entre els 36 municipis metropolitans.
* Municipis AMB |
|||||||||
Municipis corona 1 |
zona tarifària |
Municipis corona 2 |
zona tarifària |
||||||
Badalona |
1 |
Badia del Vallès |
2C |
||||||
Barcelona |
1 |
Barberà del Vallès |
2C |
||||||
Castelldefels |
1 |
Begues |
2A |
||||||
Cornellà de Llobregat |
1 |
Castellbisbal |
2B |
||||||
Esplugues de Llobregat |
1 |
Cerdanyola del Vallès |
2C |
||||||
Gavà |
1 |
Cervelló |
2B |
||||||
l'Hospitalet de Llobregat |
1 |
Corbera de Llobregat |
2B |
||||||
Montcada i Reixac |
1 |
Molins de Rei |
2B |
||||||
Montgat |
1 |
Pallejà |
2B |
||||||
El Prat de Llobregat |
1 |
La Palma de Cervelló |
2B |
||||||
Sant Adrià de Besòs |
1 |
El Papiol |
2B |
||||||
Sant Boi de Llobregat |
1 |
Ripollet |
2C |
||||||
Sant Feliu de Llobregat |
1 |
Sant Andreu de la Barca |
2B |
||||||
Sant Joan Despí |
1 |
Sant Climent de Llobregat |
2B |
||||||
Sant Just Desvern |
1 |
Sant Cugat del Vallès |
2C |
||||||
Santa Coloma de Gramenet |
1 |
Sant Vicenç dels Horts |
2B |
||||||
Tiana |
1 |
Santa Coloma de Cervelló |
2B |
||||||
Viladecans |
1 |
Torrelles de Llobregat |
2B |
||||||
Desplaçaments pels 36 municipis a preu d'una zona
Per tant, a partir de l'any vinent a totes les relacions entre els 36 municipis metropolitans (18 de la primera corona i 18 a la segona corona) se'ls aplicarà la tarifa equivalent a una zona tarifària. Per a la resta de desplaçaments entre qualsevol municipi de l'AMB i un municipi del sistema tarifari extern a l'àmbit metropolità es manté la zonificació actual del sistema. Per tant, cap viatge dins l'àmbit de l'ATM es veu perjudicat per la mesura.
Increment de la demanda
La tarifa plana s'aplicarà a tots els títols integrats ATM (excepte a la targeta T-16) i al bitllet senzill. Per tant, entrarà en vigor per als següents títols: T-10, T-10 per a treballadors a l'aeroport, T-50/30, T-70/30, T-mes, T-mes per a persones en atur, T-trimestre, T-jove, títols integrats bonificats per a famílies monoparentals i nombroses, T-dia, T-aire i T-esdeveniment.
Els bitllets senzills, no integrats, dels operadors de transport (FGC, Rodalies de Catalunya i autobusos metropolitans i interurbans) també es regiran per aquesta tarifa plana quan cobreixin el trajecte entre dos municipis de l'AMB.
Amb aquesta nova tarifa es preveu un increment de la demanda de transport públic de 4,6 milions de viatges, que se sumaran als 50 milions de viatges anuals que es realitzen actualment entre els municipis de l'AMB de la primera i la segona corona.
Finançament de l'actuació
La llei 21/2015, de 29 de juliol, de finançament del transport públic de Catalunya requereix la previsió de finançament de les mesures que s'adoptin. Amb aquesta finalitat, l'AMB ha impulsat l'ampliació del tribut metropolità als divuit municipis de la segona corona que actualment no el tenien implantat.
Els costos previstos de la mesura s'estimen entre 17 i 23 milions d'euros, dels quals 17 milions els aportarà l'AMB. Un cop conclòs l'any 2019, es farà el corresponent balanç de costos reals i es determinarà el finançament del dèficit resultant.
Evolució de l'actual model tarifari
La creació d'aquesta zona metropolitana de tarifa plana s'emmarca en el futur model tarifari quilomètric que s'aplicarà a partir de l'any 2021 en l'àmbit de l'ATM de Barcelona i, posteriorment, a tot Catalunya. El nou model preveu una tarifació en funció dels quilòmetres de recorregut dins del sistema tarifari integrat, amb salts de 5 km a partir dels primers 10 km de trajecte, en convivència amb la nova zona de tarifa plana (36 municipis), que es mantindrà. També es podran crear altres àmbits de tarifa plana a diferents zones de Catalunya.
Redacció / Fotos: Aigües de Barcelona