Comença el curs escolar 2016-17 amb moltes novetats

Imprimeix

Segons el Departament Territorial d’Ensenyament del Baix Llobregat hi ha 146.317 alumnes matriculats (centres públics i concertats), 677 més que l’any passat

El curs escolar 2016-17 ja ha començat amb més alumnes, més plantilla docent i més suport a l’escola inclusiva, però també amb més mòduls prefabricats, els anomenats ‘barracons”. Aquest curs s’ha estrenat en el Baix Llobregat amb un total de 146.317 alumnes matriculats (centres públics i concertats). Al tancament de la present edició, els Serveis Territorials d’Ensenyament del Baix Llobregat no disposaven de les dades en centres privats.

Un fet que suposa un increment previst de 677 més respecte al passat curs (+0,46% que el 2015-16). D’aquests, 110.608 alumnes -segons previsions- formen part del bloc d’ensenyaments bàsics (Educació Infantil de 3-6 anys, Primària i Secundària Obligatòria -ESO-), que suposa una disminució del 0,02% respecte a l’anterior curs. D’altra banda, els ensenyaments secundaris tindran un total de 14.384 alumnes segons previsions. A PQPI/CAM/FP Bàsica, Batxillerat i Formació Professional de Grau Mitjà l’augment és del 2,86%. En el cas de la Formació Professional de Grau Superior, Educació d’Adults (inclou l’alumnat de centres penitenciaris), Ensenyament d’Idiomes i CAS la previsió de matriculats és de 21.325 alumnes (+1,41%).

La directora dels Serveis Territorials d’Ensenyament al Baix Llobregat, Núria Vallduriola, juntament amb Carme López, directora adjunta, i Ramon Masriera, inspector en cap, van explicar en una roda de premsa les principals dades i novetats del curs escolar 2016-2017 a la comarca. La directora, que estrena càrrec en substitució de Josep Maria Pérez, pensa que ho han tingut “molt més fàcil gràcies al fet que hem disposat de més recursos. Això ha permès que el curs hagi pogut començar amb total normalitat. En definitiva estic contenta perquè les dotacions no han estat minses.”

repor 2

Distribució

Del total d’alumnes del conjunt concertada-pública, un 77,66% està matriculat en centres públics i la resta en concertats (20,34%). Com que no disposem de dades d’alumnat als centres privats aquests tants per cent podrien modificar-se. Així, la distribució és la següent: Infantil (23.206 alumnes -disminueix en 926 respecte a l’any anterior, -3,84%-, 72,8% pública i 27,2% concertada), Primària (53.872 -augmenta en 259, +0,48%-, 74,6% pública i 25,4% concertada), ESO (33.530 alumnes –puja en 647, +1,97%-, 69,1% pública, 30,9% concertada), Batxillerat (8.124 alumnes, -hi ha un increment de 235 alumnes, +2,98%-, 91% pública i 9% concertada) i FP (9.265 alumnes, 90,8% pública i 9,2% concertada).

Plantilla i perfils

Per donar resposta a l’increment d’alumnat, s’ha incrementat les plantilles de professorat. Així, es preveu un total de 7.465 docents, el que suposa 75 persones més que el curs 2015-16. Alhora, el perfil de les plantilles cada vegada més s’ajusten a les necessitats dels projectes educatius dels centres. En aquest sentit, la directora dels Serveis Territorials d’Ensenyament ha remarcat la importància de la creació de llocs de treball específics, ja que “si volem millorar l’aprenentatge competencial, el nivell de llengües, o l’atenció a la diversitat cal donar una resposta a través de nous perfils professionals. Són eines a disposició dels centres perquè són útils, i així es demostra amb un increment del 41,5% dels llocs específics als centres amb un increment de 83 llocs definits respecte al curs 2015-16.”

D’altra banda, s’ha experimentat un increment de 47 professors al Baix Llobregat en centres de màxima complexitat (a les escoles 30,5 i als instituts 16,5). A més s’augmenten els suports de plantilla en l’atenció a la diversitat i a l’IAN (anglès) per la gran demanda que hi ha hagut, ja que són els llocs específics més demandats pels centres baixllobregatins.

Vallduriola ha exposat també que enguany l’adjudicació s’ha avançat a l’inici de curs, i els substituts ja ha pogut anar al centre a preparar el començament de les classes. Enguany el 98% de la plantilla ja estava definida abans de setembre.

Tanmateix, des del sindicat USTEC, Ramon Font, veu insuficient les dotacions establertes i considera que perquè “estiguéssim abans de la rescissió amb la mateixa dedicació de professionals en relació amb el número els alumnes necessitaríem 11.850 professors més a Catalunya. Això demostra que l’educació no és una prioritat per a la nostra societat i això és una situació que cal revertir.”

Ensenyaments

S’implementen tres cicles formatis nous i s’han programat vuit nous cicles formatius en FP dual (es passa de 43 a 51, en 18 centres de 13 municipis). A més hi haurà un total de 18 programes i projectes tant a l’escola pública com a la concertada: Xarxa Xic (29, +7 centres), Erasmus+ (18, +12 centres), Sharing to Learn (68, +2 centres en 14 municipis), Impulsem Robòtica (16, +7 centres), Plans Educació Entorn (11, +5 municipis), GEP (12, +2 centres), Batxibac (2, +1 centre), Programa M. Cat-Quebec (2), Centres de pràtiques (227, +7 centres), Escoles Sostenibilitat (114, +34 centres), Convenis Divisió Curricular (73), Edurecerca (44), Plans Educat. Entorn (11, +5 centres), Auxiliars Conversa (25, +15 centres) i Global Scholars 2016 (4, +2 centres). A més hi ha dos projectes nous com són l’Apadrinament de Patrimoni (monuments, símbols de la localitat i comarca per després treballar) on hi ha 13 centres que s’han acollit, i la Motxilla Bioclimàtic (relació amb la sostenibilitat), on participen 9 centres.

Ràtios

Enguany, les ràtios en els grups d’inici d’etapa han experimentat una reducció tant a P-3 com a primer d’ESO en els centres públics. Així, l’any passat hi havia un total de 331 grups (8.040 alumnes) en P-3 amb una ràtio de 24,29, mentre que aquest nou curs passa a ser de 22,85 (7.336 alumnes i 321 grups). “La baixa natalitat dels darrers anys ha influït en aquesta dada”, segons la directora. En primera d’ESO també hi ha hagut una disminució. El curs 2015-16 va haver-hi una ràtio de 29,1 (8.796 alumnes, 302 grups) i, enguany, tot i haver més alumnes és de 28,63 (8.848 alumnes, 309 grups).

Ajuts de menjador

D’altra banda, la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, va anunciar que una de les prioritats del Govern per aquest curs és assegurar les beques menjador per a tots els alumnes amb necessitats alimentàries. Enguany, s’hi presenten dues novetats: increment
pressupostari i millora en el sistema d’assignació d’ajuts. Així, pel proper curs escolar hi ha una previsió d’increment de 12,5 milions d’euros en la dotació per a les beques respecte l’any passat. Precisament els canvis en els llindars és l’altra de les novetats del curs. S’ha millorat el model d’assignació dels ajuts i s’ha canviat el barem. Si fins ara el llindar s’establia en l’IRSC, ara ho serà segons el risc de pobresa. Amb aquestes dues noves actuacions es permetrà assegurar els ajuts a un nombre més gran d’alumnes

Actuacions d’obres

Una altra dada que es valora molt els Serveis Territorials d’Ensenyament del Baix Llobregat són les actuacions que s’ha fet en els diversos centres educatius baixllobregatins. Així, s’ha actuat –construcció, ampliació o arranjaments- en 38 centres de 23 municipis. Les dades són les següents: Centres de nova construcció o ampliació (sis en sis municipis) i centres amb arranjaments (32 en 17 municipis).

Com a dada negativa, cal destacar que aquest curs 2016-17 hi ha catorze mòduls més (47) respete el 2015-16 (33). S’ha passat de 21 centres a 25 on els nens fan classes en “barracons”. Tanmateix, s’ha passat de tres a dos centres on l’alumat encara estudia totalment en mòduls (Cervelló i Viladecans). “Estem treballant per posar remei. De fet a Cervelló la solució és més fàcil, ja que és només un tema del sol. Mentrestant, a Viladecans és un replantejament a nivell de ciutat. Són situacions puntuals que fa que no s’acabi de definir, però el que sí que puc dir que a nosaltres no ens agrada gens que els alumnes hagi d’anar a mòduls prefabricats”, diu la directora.

 

 

Institut mediambiental

La vuitantena d’alumnes de Batxillerat que van començar les classes a l’Institut de Pallejà van poder estrenar el primer edifici escolar de Catalunya de consum quasi zero. Emmarcat en una prova pilot del Departament d’Ensenyament, l’edifici té una superfície de 635 metres quadrats amb dues classes principals, dos més de reforç i els lavabos d’alumnes i professors. Tot el conjunt s’estructura al voltant d’un pati interior que afavoreix la ventilació natural de l’edifici. Per reduir el consum energètic en prop del 60%, passant dels 60 kWh per metre quadrat a l’any als 20, l’edifici compta amb una doble coberta per minimitzar el sobreescalfament interior a l’estiu, gruixos d’aïllament superiors als estàndards habituals, finestres i vidres d’alta qualitat i il·luminació amb tecnologia LED, entre d’altres. A més, utilitza l’aerotèrmia com a sistema de climatització amb un rendiment tres vegades superior al de qualsevol caldera.

palleja