La publicació d’una enquesta municipal a Cornellà aixeca polèmica entre els partits de l’oposició

Imprimeix

Consideren que les valoracions publicades a la revista per part de l’ajuntament no s’ajusten a la realitat del municipi.

Cornellà Informa, publicació mensual editada per l’ajuntament baixllobregatí, ha editat aquest setembre una enquesta realitzada per l’empresa Gesop -encarregada pel consistori-, per saber l’opinió que tenen els ciutadans de la seva ciutat en diferents àmbits. Segons els resultats de l’enquesta, 9 de cada 10 persones estan satisfetes de viure a Cornellà i els enquestats qualifiquen amb una nota de 6 la gestió municipal (el PSC governa en majoria absoluta). Aquest treball realitzat està emmarcat, segons l’Ajuntament de Cornellà, dins dels objectius de dotar de major transparència la gestió de l’administració municipal, facilitar la relació amb la ciutadania i oferir elements d’anàlisi disponibles per a tots el món en el marc del programa de Govern Obert.

Tanmateix, la publicació d’aquesta enquesta ha provocat un gran malestar entre els partits de l’oposició tant els que estan representats a l’Ajuntament de Cornellà (PP, ERC, CIU i ICV-EUiA) com aquelles formacions que en les pròximes eleccions hi volen ser (ERC i C’s).

Iniciativa per Catalunya-Verds Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EUiA)

Arnau Funes: “Més del 30% dels enquestats consideren Cornellà com una ciutat amb poques oportunitats, on la inseguretat i la immigració és el segon problema encara de la ciutat”

Per al regidor d'ICV-EUiA, Arnau Funes, el que més destaca és el fet que “majoritàriament es considera l’atur com el gran problema de la ciutat i alhora que 9 de cada 10 cornellanenc/ques estan satisfets/es de viure a la ciutat i que un 85% dels s’identifiquen positivament amb la ciutat, amb diferències importants entre determinats barris”. Ara, ha remarcat Funes, “si fem un esforç per analitzar altres respostes també incloses en l’enquesta podem veure que també hi apareix una altra visió de la ciutat, potser més oculta i subjacent però igualment important. Per exemple; més del 30% dels enquestats consideren Cornellà com una ciutat amb poques oportunitats tot i la seva excel·lent ubicació i connexió amb Barcelona, i on la inseguretat i la immigració són el segon problema encara de la ciutat. Si després de més de 15 anys de ser receptor d’immigració extracomunitària, en el moment en què aquesta ha baixat, i després d’importants inversions que han millorat carrers, places i serveis del barri, Sant Ildefons encara considera que els seus principals problemes són la inseguretat i la immigració alguna cosa s’ha fet malament. A Cornellà continuen pesant massa alguns prejudicis i estereotips."

Per a Funes “també és molt destacable que el barri Riera consideri com el seu principal problema les molèsties que continua causant l’activitat del Camp de l’Espanyol, i en paral·lel la reivindicació subjacent de millorar la Riba del Riu perquè aquesta sigui un veritable espai d'oci i de recuperació ambiental”.

Finalment, Arnau Funes ha destacat el baix “coneixement ciutadà de molts serveis, equipaments i projectes municipals. Per exemple, quan es valoren diferents serveis engegats en els darrers mesos per part de l’Ajuntament hi sobta força que projectes tan publicitats com “l’ApropTeu” siguin coneguts per menys del 9% dels enquestats o que polítiques contra la crisi com “L’Acord Social” o la “Oficina de Mediació Hipotecària” tinguin un grau de coneixement inferior al 15%, o que l’oferta cultural i esportiva de la ciutat només és coneguda pel 26%. Només destaca en coneixement positiu la Botiga Solidària. No sabem que ens ofereix la ciutat, que fa la ciutat amb els nostres impostos, i això en l’etapa actual amb tanta agitació 2.0 i amb tants suposats ulls damunt de la gestió pública és un fet tant insòlit com preocupant. Per mi aquest és el gran problema de Cornellà que l’enquesta remarca”. “No ens interessa la nostra ciutat o a la ciutat no li interessa tenir ciutadania interessada? Segurament una mica de les dues coses”, ha conclòs Funes.

Convergència i Unió (CiU)

Jordi Rosell: “Una de les dades que no s’ha aportat és que només un 2% de la gent valora la gestió municipal com a element més important”

Segons el portaveu de CiU, Jordi Rosell “l’enquesta serveix com a impressió general, ja que sobrerepresenta determinats grups, com són els jubilats i els aturats. Una de les dades que no s’ha aportat és que només un 2% de la gent valora la gestió municipal com a element més important. A més, els tres grans problemes són atur, neteja i inseguretat ciutadana. Quan ens diuen que la gestió municipal té un 6, és interessant veure que la mitja d’aquest 6, el que més valora la gent és el metro (7,8), tramvia (7.7) i autobús (7.6), que no són serveis propis del municipi, mentre que les que menys valora són la gestió econòmica de l’Ajuntament (5.9), les iniciatives contra la crisi (4,8) i l’aparcament (1,2), tot competència de l’Ajuntament de Cornellà”.

Esquerra Republicana de Catalunya (ERC)

Raquel Albiol: “Estem més que acostumats a que el butlletí ens il·lustri cada mes amb la feina, bondats i propostes que el PSC de Cornellà realitza. Fa molts anys que denunciem l’opacitat i la poca participació que permet el Cornellà Informa”

Segons la candidata republicana a les pròximes eleccions municipals “aquest setembre el Cornellà Informa ens torna a sorprendre amb les dades d'una enquesta encarregada per l'Ajuntament. Estem més que acostumats a que el butlletí ens il·lustri cada mes amb la feina, bondats i propostes que el PSC de Cornellà realitza. Fa molts anys que denunciem l'opacitat i poca participació que permet el Cornellà Informa, una revista que paguem tota la ciutadana de Cornellà, però que acaba essent el mitjà de comunicació del PSC, una revista on no es permeten ni les cartes al director, on tot el contingut el decideix el PSC i on la resta de partits polítics (i només els que tenen representació al consistori) poden escriure una columna al mes...”.

Albiol també explica que “en aquest cas, ens trobem amb les dades d'una enquesta que valora el grau de satisfacció de viure a Cornellà, amb la gestió municipal i amb opinions de la població sobre la ciutat. La primera impressió quan llegeixes els resultats de l'enquesta, és de sorpresa: 9 de cada 10 persones estan satisfetes de viure a Cornellà i 6 de cada 10 estan satisfetes amb la gestió municipal. Considero que per molt de Cornellà que una persona es pugui sentir (i jo m'hi sento), és difícil que una majoria tan ampla pugui valorar amb tan bona nota viure a la ciutat; em relaciono amb molta i diversa gent de Cornellà, i per molt que els hi agradi viure a Cornellà, consideren que hi ha moltes coses a canviar i/o millorar, i el seu grau de satisfacció, no seria tant. S'ha de reconèixer que Cornellà té una sèrie de factors que fan que la gent pugui sentir-se satisfeta de viure-hi; però també hem de ser conscients que Cornellà és la que és, no tan sols per la feina de l'Ajuntament, també hem de donar les gràcies a les lluites socials dels anys 70, als veïns i veïnes i a les entitats, que gràcies a la seva constància, persistència i lluita, van aconseguir que avui siguem on som. I aquest carisma de la gent de Cornellà, continua existint. De fa uns anys ençà, part de la ciutadania s'ha mobilitzat generant i organitzant activitats i actes per iniciativa pròpia, i això és perquè el consistori no ha estat capaç de generar-les per ell mateix. Moltes de les entitats continuen subeditades a les subvencions que reben per part de l'Ajuntament i això condiciona molt les seves activitats”

D’altra banda, la candidata d’ERC argumenta també que “fent una ullada al desglòs de l'enquesta a la web, em sorgeixen una sèrie de qüestions: 

- la majoria dels enquestats formen part del barri de Sant Ildefons, on sabem que els socialistes tenen la majoria del seu electorat. Per tant és evident que la valoració de la gestió de l'Ajuntament és esbiaixada i no engloba una part representativa de la ciutat

- hi ha un percentatge molt reduït de població que és coneixedora dels diferents espais públics i sorprèn la valoració tan elevada d'alguns d'ells. Com a detall, el Parc Esportiu del Baix Llobregat; com pot tenir una valoració tant elevada quan els que han fet ús de les seves instal·lacions saben de les seves deficiències? i alhora jo em pregunto, perquè molta part de la població de Cornellà està abonada i es desplaça fins a les piscines de Sant Joan Despí? Si l'oferta i les instal·lacions de Cornellà fossin correctes no seria necessari marxar fora.

- el fet que la Botiga Solidària sigui una de les iniciatives més ben valorada, no deixa de ser gràcies a que la mateixa ha sorgit de l'Acord Social; on entitats de la ciutat, com la Creu Roja, les associacions de veïns...i també partits polítics, entre ells Esquerra han anat de la mà per impulsar i treballar per aquesta iniciativa

I finalment acaba dient que “en moments com els actuals, on la ciutadania demana canvis en la manera de fer política, a Cornellà la gent s'està mobilitzant per fer-se més seva la ciutat, ja sigui organitzant actes i activitats fora de l'estructura de l'Ajuntament i a nivell polític amb noves propostes i maneres de fer. La gestió dels socialistes cada cop està posada més en dubte, la seva opacitat i la falta de participació queda palesa dia rera dia i ens volen fer veure que estan oberts a la participació i al debat creant webs anomenades 'govern obert'. Disculpeu, però govern obert, per la ciutadania és una altra cosa; quan els plenaris puguin ser més participatius, les entitats de la ciutat siguin més lliures per decidir les seves activitats i es permeti que la ciutadania tingui més poder de decisió; llavors podrem, potser, parlar de govern obert. Cornellà i la seva gent es mereixen un altre tipus de model.” 

Ciutadans (C’s)

Jorge García Mulet: “Es fa un tracte partidista de l'enquesta municipal, exposant només els aspectes i les dades que li convé al govern municipal i on surt beneficiat de la seva gestió”

El responsable del grup local de Ciutadans (C's) Cornellà, Jorge García Mulet, tal com vam avançar el passat divendres a la nostra publicació digital, també denuncia que "a l'última edició de la revista Cornellà Informa es fa un tracte partidista de l'enquesta municipal, exposant només els aspectes i les dades que li convé al govern municipal i on surt beneficiat de la seva gestió".

García Mulet ha apuntat també que hi ha una percepció "d'immobilisme municipal".Un 46% dels ciutadans consideren que la ciutat no ha evolucionat en un any, que està igual i un 42% consideren que el pròxim any continuarà igual. "Tot i que la valoració general de la gestió municipal és un aprovat, trobem que no es pot treure pit per a una administració que és la més propera al ciutadà i ha de ser la més resolutiva amb els problemes. Per exemple, l'Ajuntament no informa que els cornellanencs enquestats suspenen la gestió municipal en aparcament i iniciatives polítiques contra la crisi" ha afegit Jorge García Mulet.

"A més s'ha de sumar el fracàs d'altres projectes, com les activitats que promociona l'Ajuntament per al cap de setmana que les desconeix un 73,3% de la població, juntament amb el projecte A Prop Teu desconegut pel 91,5% dels enquestats", diu García Mulet.Finalment ha declarat que "trobem a faltar valoracions de l'equip de govern i les seves àrees així com les valoracions dels grups municipals, així com saber quant ha costat l'enquesta."

Partit Popular (PP)

Maximiliano Palacios: “Se gastan el dinero de todos los ciudadanos en una encuenta de gestión que deberían pagar ellos. Poco ético”

D’altra banda, el portaveu del PP a l’Ajuntament de Cornellà, Máximo Palacios ha volgut puntualitzar, queen primer lugar, decir que no es sólo en el número de septiembre y con la publicidad que se da a esta encuesta, si no que es algo que el PSC hace continuamente con la revista municipal: utilizarla como escaparate”.

D’altra banda, respecte a l’enquesta apunta que des del Partit Popular “no nos parece coherente gastar dinero público en estos momentos en una encuesta que no es necesaria, ya que la ciudadanía tiene otras prioridades. El Partido Popular va a hacer una pregunta al Pleno para saber cuánto ha costado a los ciudadanos/as esta encuesta” i afegeix que “sobre todo una encuesta de estas características, de vergonzosa propaganda institucional, en la que nos muestran una Cornellà que parece maravillosa, pero se olvidan de los problemas que también refleja la propia encuesta, como el paro, la falta de seguridad, la inmigración… Es evidente que el PSC ya ha empezado la campaña electoral de las próximas elecciones municipales, porque tienen miedo a perderlas. Se gastan el dinero de todos los ciudadanos en una encuesta de gestión que deberían pagar ellos. En definitiva, poco ético”.

Redacció / Foto: La Premsa del Baix