Candidats de Catalunya en Comú-Podem visiten la UPC de Castelldefels

Imprimeix

Representants de la candidatura aposten per una “universitat millor i per a tothom”

Jéssica Albiach (3), Lucas Ferro (8), Candela López (12) i Jordi Gil (47), de la candidatura Catalunya en Comú-Podem, van compartir amb membres de l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC), del Departament d’Enginyeria Alimentària i Biotecnologia de l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona (ESAB-DEAB) i de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO). Aquest Campus és no només la infraestructura de coneixement i recerca més important del Baix Llobregat, sinó una peça clau per l’estratègia de futur del territori.

UPC 1

Durant la trobada es va debatre sobre la situació del sistema universitari català, amenaçat, segons Catalunya en Comú-Podem, per un finançament deficient que ha causat un deteriorament en les plantilles de personal investigador i de serveis, un augment desmesurat de les taxes universitàries amb el conseqüent risc d’exclusió de l’ensenyament superior de les classes populars, i la disminució de les partides de recerca que redueixen ostensiblement la capacitat de creació de coneixement de la institució universitària.

Segons la candidatura, Catalunya necessita urgentment una regulació del mapa de titulacions universitàries, amb una visió d’estratègia de país, d’equilibri territorial i que superi la lògica de competència entre titulacions, que s’ha mostrat ineficient i perversa. A més, cal abordar ràpidament la retenció de talent en l’entorn acadèmic, d’R+D+I, així com que aquest talent sigui capaç de revertir en el teixit productiu, econòmic, social i cultural del nostre país. Cal també racionalitzar i afavorir una reducció de l’entramat burocràtic amb el que s’enfronta diàriament el finançament de la recerca, especialment agreujat en els darrers pressupostos generals de l’Estat.

Segons Jéssica Albiach,“cal enfortir el treball transversal entre les universitats i la resta d’etapes educatives, així com entre les universitats i el teixit productiu, blindant l’autonomia de les universitats en la creació de coneixement. Creiem que les Conselleries d’Educació i d’Universitat haurien d’estar més integrades”. També va fer referència a superar la subrepresentació de dones a les carreres més tecnològiques: “no podem innovar sense tenir en compte la sensibilitat i la visió del món de la meitat de la població. Només ho aconseguirem treballant fort i fent visibles referents femenins a les disciplines tècniques. És un repte col·lectiu en el qual treballarem també des del Parlament.”

UPC 3

D’altra banda, l’exalcaldessa de Castelldefels, Candela López, va destacar la potencialitat d’un campus territorial com el de la UPC a Castelldefels per generar dinàmiques de progrés social i econòmic amb el territori i va posar com a exemple la feina duta a terme a la seva ciutat (Castelldefels) en els darrers anys. Tot i això coincideix amb la UPC que cada cop la normativa dificulta més la col·laboració entre administracions locals i les universitats. Tant la LRSAL com el 155 han introduït complexitat en aquest sentit.

Lucas Ferro va fer incidència en la necessitat de retenir el talent a les universitats, durament castigades per les retallades i incapaces de fer front a l’emigració de talent jove. “No podem quedar aliens a les greus conseqüències de les retallades a l’educació en general i a l’educació superior en particular. El sistema educatiu està molt tocat, i cal treballar per reconduir aquesta situació, superar la precarietat i fer de la universitat un exemple de qualitat. Tenim la gent per fer-ho, només cal creure amb ella i invertir-hi més i millor.”

UPC 3

Finalment  Jordi Gil, candidat i conseller d’Educació del Consell Comarcal del Baix Llobregat, va fer incidència en la necessitat de comptar amb el teixit universitari de la comarca a l’hora del disseny i planificació de la formació professional del futur: “no podem planificar d’esquena a les oportunitats que ens ofereix el sistema universitari de la comarca”. De la mateixa manera va aportar per potenciar també el batxillerat científic-tecnològic a través de l’impuls d’experiències pilot amb la universitat “ens agradaria fer realitat un batxillerat d’alt rendiment en ciència i tecnologia. Si és possible en camps com l’esport o les arts, com no ha de ser possible en l’àmbit de la ciència, la tecnologia i la innovació.”

La candidatura i la direcció del Campus es van emplaçar a treballar de manera conjunta per fer possibles els reptes de futur plantejats.


Redacció / Fotos: Catalunya en Comú-Podem