Zeroport denuncia que la comissió “prioritza l’agenda de la patronal”

Imprimeix

El plataforma ecologista també considera que va en contra “dels objectius climàtics/ecològics i dels interessos més bàsics de la societat”

La plataforma Zeroport considera que la comissió bilateral formada per l’Estat i la Generalitat de Catalunya “demostra prioritzar l’agenda de la patronal en detriment de les polítiques socials i ambientals”.

GBDe2d3XMAA0kPv

La capacitat de l’aeroport del Prat, segons Zeroport, no ha quedat petita, “per molt que hi insisteixin els lobbys empresarials, sinó que és excessiva”. Per a valorar la dimensió de les infraestructures de transport, la plataforma considera que mai s’han de tenir en compte els interessos del mercat, sinó el foment de la justícia ambiental, climàtica i social basada en decisions que posin la vida de les persones al centre i en benefici del bé comú. Des de Zeroport, afirmem que no és possible cap ampliació de l’aeroport compatible amb la preservació i millora del medi ambient. Denunciem, així, el flagrant engany ciutadà que suposa que qualsevol institució pública, privada o comissió de treball defensi un discurs semblant”, indica Zeroport.

D’altra banda, considera que l’aviació és un sector “absolutament lligat a les emissions, i no hi ha perspectives significatives de substituir els combustibles fòssils o d’implantar una tecnologia d’aviació verda. L’única opció sostenible és el decreixement de l’aviació”. D’altra banda, afirma que el deteriorament ja avançat del delta del Llobregat s'agreujarà amb qualsevol actuació d’ampliació de l’Aeroport del Prat: “Un increment del nombre de vols té una afectació en la pèrdua de biodiversitat d’aus. Tota nova construcció, tant d’allargaments de pistes com de noves terminals, farà augmentar inevitablement les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, intensificarà el deteriorament del Delta, provocarà la pèrdua de valuosos espais naturals i agraris, empitjorarà l'estat dels aqüífers (sempre tan necessaris però afectats per processos de salinització, contaminació i excessiva impermeabilització del sòl) i deteriorarà encara més les inestimables zones humides.”

qi5RL975

yy MiLmw

Zeroport deixa molt clar que “no és cert que l’aeroport necessiti créixer”. Per a la plataforma ecologista la instal·lació aeroportuària ja acull vols de llarg radi, i El Prat “no esdevindrà un HUB amb més rutes intercontinentals, ja que es tracta de mercats que estan molt consolidats, i les aerolínies, cada cop més concentrades, ja cobreixen rutes a altres aeroports europeus”. D’atra banda, afegeix que la massificació turística que pateix la ciutat de Barcelona, amb l’encariment del cost de vida, l’expulsió dels veïns/veïnes i la transformació del seu urbanisme i el teixit social, “requereix intervenir en una reducció del turisme. L’arribada de 15 milions més de turistes anuals seria terriblement problemàtica”. I finalment, opina que el turisme “té un pes sobredimensionat. Cal una política industrial que potenciï un model productiu diversificat, amb llocs de treball estables i salaris més elevats i amb un decreixement de les emissions, dels residus i dels consums materials i energètics.”

GBOxrKbXYAABu31

WhatsApp Image 2021 09 19 at 12.18.28 2 19114956 1024x683

Finalment, Zeroport exigeix que les administracions públiques “deixin d'invertir esforços, diners i temps públics a ampliar l'aeroport i que es dediquin tots aquests recursos a cobrir les necessitats més urgents i bàsiques de la ciutadania. Es imperatiu, doncs, promoure i concretar una transició ecosocial que permeti un futur mínimament habitable, començant fàcilment per la retirada immediata dels plans d’ampliació de l’aeroport i la definició immediata de plans de reducció de línies de vols. Només així, l’activitat vinculada a l’aeroport estarà alineada amb l’acompliment dels objectius de reducció d'emissions acordats internacionalment.”

Redacció / Fotos: Zeroport-Arxiu-Guiillem Costa