Proposen una taxa de 0,5 euros per compensar l’ampliació del Prat

Imprimeix

“Aquestes compensacions es poden finançar de forma immediata i permetria generar uns ingressos superiors a 25 milions d'euros anuals”, diu l'estudi de l’IEC

L'Institut d'Estudis Catalans (IEC) va publicar ahir dijous un estudi que proposa cobrar una taxa de 0,5 euros a cada usuari de l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat per poder finançar les compensacions ambientals d'una eventual ampliació de la tercera pista.

ampliacio aeroport 2

La Secció de Ciències i Tecnologies de l'IEC ha elaborat un informe en el qual analitza les diferents opcions per a l'ampliació del Prat, en la qual recull aportacions d'una quinzena d'experts en diferents àmbits, com a medi ambient, economia i infraestructures. “L'ampliació de l'aeroport del Prat que va proposar AENA el 2021 per millorar la seva connectivitat internacional provoca controvèrsia i opinions difícils de conciliar. Desenvolupament econòmic per a Barcelona, preservació d'un medi natural fràgil i les reivindicacions dels veïns que no volen patir tant soroll és una espècie de quadratura del cercle”, ha indicat la institució en un comunicat.

Tres opcions

En el seu informe, que no es decanta per cap solució, es recullen tres opcions ja conegudes per ampliar la capacitat de l'aeròdrom barceloní: optimitzar la logística de l'aeroport comptant amb les instal·lacions actuals i mantenint la configuració actual de pistes segregades; operar les pistes de forma independent; o allargar la tercera pista.

Sobre la primera, admet que és una opció que “no pot arribar a ser molt efectiva”; en el cas de la segona, recorda que incrementaria l'afectació acústica dels veïns d'urbanitzacions properes; mentre que la tercera suposaria destruir espais naturals protegits. Quant a l'ampliació de la tercera pista, l'informe admet l'impacte negatiu que tindria i ressalta la necessitat que hauria de compensar-ho i crear nous espais.

ampliacio aeroport taxa 3

“Aquestes compensacions es poden finançar de forma immediata. Si s'apliqués una taxa de tan sols 50 cèntims a cada passatger, atès que el nombre de passatgers excedeix els 50 milions, permetria generar uns ingressos superiors a 25 milions d'euros anuals”, diu l'estudi.

Aquests recursos, afegeix, no només permetrien dur a terme actuacions sobre l'entorn, sinó que possibilitarien també la compra de terrenys per facilitar la gestió mediambiental. Així mateix, l'estudi subratlla que aquesta taxa “no ha de substituir a les obligacions econòmiques compensatòries derivades del projecte plantejat per AENA.”

Redacció / Fotos: Arxiu