Es paralitza la sentència contrària a l’aplicació de la ZBE Rondes BCN

Imprimeix

Continuarà sent plenament vàlida, mentre que l'Àrea Metropolitana de Barcelona inicia el tràmit per recórrer al Tribunal Suprem per protegir la creació, aplicació i la seva vigència

L'AMB valora positivament la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) de no executar provisionalment la sentència que preveu anul·lar l'ordenança municipal de Barcelona que regula la Zona de Baixes Emissions de les rondes de Barcelona (ZBE Rondes BCN). El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, ha destacat que, d'aquesta manera, la ZBE Rondes BCN "segueix sent plenament vàlida mentre es preparen els recursos a la sentència del TSJC."

200102 AF SenyalsZBE 0006

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ja ha iniciat el tràmit d'interposició d'un recurs de cassació al Tribunal Suprem per defensar la creació, aplicació i vigència de la ZBE Rondes BCN i en contra de la sentència emesa el passat mes de març de 2022 pel TSJC. Aquesta, que no es ferma, anul·la l'ordenança de l'Ajuntament de Barcelona que regula la ZBE Rondes BCN i, en conseqüència, podria deixar sense vigència aquesta zona de baixes emissions pionera a Espanya, una eina imprescindible per rebaixar la contaminació de l'aire i que està implantada amb èxit a més de 220 ciutats d'Europa

zona de bajas emisiones 541x328

L'AMB recorda que la ZBE Rondes BCN, integrada per cinc municipis metropolitans (Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià del Besòs) i coordinada per l'AMB, ha contribuït a millorar significativament la qualitat de l'aire de la metròpolis de Barcelona, amb la reducció de les emissions dels vehicles més contaminants i té un impacte directe en la salut dels ciutadans. Entre les millores, destaquen la reducció de la circulació dels vehicles més contaminants (s'ha passat del 20% del 2017 al 2% actual) i la reducció dels principals contaminants. Concretament, les emissions de PM10 dels vehicles circulants s'han reduït un 20 % i, les de diòxid de nitrogen (NOX), un 50%. A banda, entre el setembre del 2020 i el setembre del 2021, el parc mòbil va passar a emetre un 14% menys de NOX, un 13% menys de carboni negre i un 6% menys de PM10.  

H 3589341 20191223133008 kIHI U411975428985bWG 1126x636RAC1 Web

Poveda demana a la justícia que "apliqui la normativa vigent per fer front a la problemàtica de contaminació atmosfèrica, tal com marca les directives europees com és l'Acord de París i la nova legislació del govern central,  la llei de canvi climàtic, per vetllar per la salut pública. No podem desviar el debat". "La ZBE Rondes BCN contribueix a complir els barems legalment establerts per la Comissió Europea, que feia una dècada que se superaven a la metròpolis de Barcelona", ha recordat Poveda. 

zbe redueix contaminacio 031121

El vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l'AMB reclama que es "desvinculi la ZBE Rondes BCN d'altres mesures complementàries i temes paral·lels, com són les mesures econòmiques a les que fa referència la sentència del TSJC".  En aquest sentit, reconeix que "ja s'estan impulsant mesures de suport per als ciutadans, a diferents nivells". En l'àmbit metropolità, per exemple, amb la t-verda metropolitana, que facilita tres anys de transport públic gratuït a canvis de desballestar un vehicle contaminant. D'altra banda, el govern central ofereix múltiples ajudes a la renovació de la flota arran dels fons NGEU. "Els fons europeus Next Generation permetran un nou impuls per accelerar mesures complementàries que facilitin el canvi d'hàbits al ciutadà i implantar-ne de noves", ha destacat Poveda.

Redacció / Fotos: AMB-Arxiu