Front comú contra l’ampliació de l’Aeroport del Prat

Imprimeix

Més de 300 organitzacions de tot Catalunya consideren que l’ampliació d’infraestructures aeroportuàries i el creixement de l’aviació “és incompatible amb els compromisos climàtics; i posa en risc la sobirania hídrica, alimentària i la protecció de la biodiversitat”

Organitzacions de l’àmbit social, econòmic, veïnal, ecologista, de la pagesia i acadèmic han convocat un acte unitari al Museu de Ciències Naturals de Barcelona per reclamar al govern de la Generalitat i als ajuntaments implicats que s’oposin a qualsevol ampliació d’infraestructures i plans de creixement de l’aviació al país. Les organitzacions consideren injustificable i inviable plantejar inversions en aquest sector en l’actual context de crisi climàtica, de biodiversitat, energètica, social,  pressupostària i de l’aviació.

acteunitari 2

Van denunciar l’opacitat, maniqueisme i arbitrarietat amb la qual els governs s’estan pronunciant sobre una inversió de 1.700 milions d’euros “que hipotecarà el nostre futur, sense cap projecte presentat públicament i amb total absència de justificació tècnica, social, ambiental, econòmica i financera”. Consideren “lamentable que la resposta donada de part de la Generalitat i dels ajuntaments implicats davant la pressió i xantatge mediàtic d’AENA i del lobby de l’empresariat català perquè prenguin una decisió al juliol; hagi estat plantejar noves inversions per impulsar el creixement de l’aviació amb la connexió del Prat amb Girona i Reus a través de l’alta velocitat.”

acteunitari 4

Els convocants van recordar que “el 60% del territori del Delta del Llobregat ja s’ha perdut i aquesta ampliació seria un nou atemptat contra els seus valors naturals i agraris, i al sistema d’aqüífers que garanteix el consum d’aigua potable de l’àrea metropolitana i el bon estat dels espais naturals i agraris. Un ecosistema clau per la sobirania alimentària i la conservació de la biodiversitat, i que té obert un procediment d’infracció a Europa per l’incompliment de les directives d’aigua, hàbitats i aus per les anteriors ampliacions de l’aeroport i del port”. Així mateix, denuncien “la fal·làcia de les compensacions, com si la crisi climàtica i la destrucció del Delta fos una qüestió d’intercanvi d’hectàrees que a més plantegen afectant el Parc Agrari; i quan fa més de vint anys que s’incompleixen els acords que es van realitzar amb l’ampliació de la T-1 del Prat.”

acteunitari 5

Ampliar les infraestructures aeroportuàries “també compromet els objectius climàtics de la Generalitat que en la seva llei 16/2017 del canvi climàtic estableix que per a l’any 2030 les emissions de Catalunya haurien de reduir-se un 40% respecte de l’any 1990. Un informe recent de l’Agència de  Desenvolupament Urbà, Barcelona Regional, estima que l’ampliació de l’aeroport del Prat incrementarà, com a mínim, un 33% les emissions de CO2.  Qualsevol pla de reducció d’emissions passa per la reducció dràstica de l’aviació, un sector que segons les organitzacions ha crescut per les inversions públiques, subvencions i privilegis fiscals en detriment del transport públic i el sistema ferroviari; i que no té una alternativa real i sostenible al querosè."

Les organitzacions van exigir que les inversions es prioritzin en funció de l’interès general per un canvi de model per fer front a la crisi socioeconòmica i ecològica que, concretament en el sector del transport, han d’apostar pel transport públic quotidià i la integració del sistema ferroviari.

acteunitari 3

Sota el títol  ¨Ampliacions d’aeroports? No gràcies!. L’economia al servei del clima, la salut i la vida¨, l’acte va comptar a més amb una taula d’experts que van presentar arguments científics i tècnics sobre els impactes de l’ampliació d’infraestructures del sistema aeroportuari català que s’estan plantejant i la manca de justificació en el context de crisi global i davant dels enormes reptes que tenim com a país.

Redacció / Fotos: Ni un pam de Terra