El Baix Llobregat, una de les comarques més exposada al soroll

Imprimeix

La font principal és el trànsit viari, que afecta en menor o major mesura al 99,8% de la població total

La Direcció General de Qualitat Ambiental del Departament de Territori i Sostenibilitat ha publicat els resultats dels Mapes estratègics de sorill corresponents a la fase 3 (2017-2022) de les grans aglomeracions urbanes supramunicipals de Catalunya que comprenen un total de vint-i-un municipis. Els mapes s’ha presentat en el marc de la Setmana Sense Soroll, que es celebra fins al 2 de maig.

G UvvQra

Aquests mapes, que també es poden consultar a través d’un visor específic, tenen en compte el soroll que prové del trànsit rodat, el trànsit ferroviari, els aeroports i les zones industrials. Tal i com marca la normativa europea, els mapes serveixen de base per dissenyar els corresponents Plans d’Acció quinquennals que han de planificar i prioritzar actuacions per a la millora progressiva de la qualitat acústica a les zones estudiades. Actualment s’està ultimant l’elaboració d’aquests plans d’acció i es preveu que s’aprovin al llarg de 2021.

Stop soroll fem salut

A Catalunya hi ha vuit aglomeracions supramunicipals que engloben 2vint-i-un municipis que suposen quasi 3,2 milions de persones:

La publicació que s’ha presentat inclou els resultats dels estudis fets en aquestes vuit aglomeracions supramunicipals, que són els mapes que aprova la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic per donar compliment a les obligacions d’informació que estableix la Directiva europea.

Resultats de l’estudi

L’estudi s’ha centrat en el soroll procedent del trànsit viari, trànsit ferroviari, trànsit aeri i el procedent de les instal·lacions industrials. Així mateix, tot i que la Directiva no ho demana, a Catalunya també s’ha estudiat una cinquena tipologia de font de soroll anomenada oci i que correspon a les activitats comercials/restauració/oci.

avio 131114

Igual que a la resta de grans aglomeracions urbanes d’Europa, la font principal de soroll en les grans aglomeracions catalanes és el trànsit viari, que afecta en menor o major mesura al 99,8% de la població total. Pel que fa a la distribució de l’afectació relativa de les fonts de soroll sobre la població, la principal correspon al trànsit viari, seguit de la tipologia oci, transit ferroviari, soroll industrial i en últim terme el soroll de trànsit aeri.

Captura de pantalla 2021 04 28 a las 12.04.20

L’estudi també conclou que gairebé el 18% de la població d’aquestes zones està exposada a nivells superiors als objectius de qualitat acústica durant el dia i prop del 28% durant la nit.

No obstant, l’estudi també constata que hi ha hagut una lleugera millora en la qualitat acústica en els darrers cinc anys respecte a les dades recollides durant el quinquenni 2012-2017, tot i que cal continuar avançant encara més.

Captura de pantalla 2021 04 28 a las 12.03.10

L’estudi també recull les dades pel que fa al que s’anomenen zones tranquil·les urbanes i, que segons la Directiva europea cal preservar especialment. Es tracta de zones amb un criteris acústics de qualitat, que se situen en menys 55 dB(A) durant el dia i en menys 45 dB(A) a la nit. En aquest cas s’observa que un 26,4% de població es troba per sota els 55 dB(A) en període dia i un 22,2% de població per sota els 45 dB(A) en període nit.

Redacció / Fotos: Dep. Territori i Sostenibilitat