Es començarà a sancionar a la ZBE Rondes BCN al setembre

Imprimeix

L’AMB, els cinc ajuntaments i la Generalitat reactiven el desplegament per evitar tornar als alts nivells de contaminació d’abans de la crisi sanitària i intentar prevenir, així, malalties associades a la mala qualitat de l’aire

Per preservar la qualitat de l’aire i evitar retornar a la situació habitual d’alts nivells de contaminació en l’entorn metropolità, l’AMB, els cinc ajuntaments metropolitans que integren la ZBE Rondes BCN (Barcelona, Cornellà, Esplugues, l'Hospitalet i Sant Adrià de Besòs) i la Generalitat de Catalunya han acordat el nou calendari i full de ruta per reactivar i seguir desplegant la ZBE Rondes BCN. La seva implementació va quedar aturada temporalment per l’entrada en vigor de l’Estat d’Alarma i la crisi sanitària de la COVID-19.

780 0008 5945220 d30b09c7a6a6e5cf603dc6951d4456c9

El nou calendari i full de ruta per reactivar i seguir desplegant la ZBE Rondes BCN, consensuat entre totes les administracions implicades, estipula que el règim sancionador de la ZBE Rondes BCN, per a cotxes (M1) i motos (L) als quals no els correspon distintiu ambiental, entrarà en vigor finalment el 15 de setembre d’aquest any 2020. Inicialment, estava previst per a l’1 d’abril i va quedar suspès a causa de l’Estat d’Alarma.

1200 1513006546 ZBE Rondes Foto Adria Costa 10122017 ACR5130001

Moratòria
Paral·lelament, l’AMB i els ajuntaments també han aprovat l’ampliació de la moratòria per als cotxes (M1) o motos (L) d’autònoms amb rendes baixes, atenent les conseqüències socioeconòmiques derivades de la crisi de la COVID-19. En aquest sentit, primer s’ha ampliat el llindar econòmic a partir del qual s’hi poden acollir: ha passat d’1,1 vegades l’IPREM a 2 vegades l’IPREM. D’aquesta manera, tots els autònoms que compleixin aquests requisits disposaran d’una ampliació de tres mesos de moratòria per circular per la ZBE Rondes de Barcelona sense distintiu ambiental de la DGT. És a dir, fins a l’1 d’abril del 2021.

Per a les furgonetes, camions i autobusos (N1, N2, N3, M2 i M3) als quals no els correspon distintiu ambiental DGT també s’han ampliat els terminis de la moratòria per circular per la ZBE Rondes BCN en l’horari restringit (dilluns-divendres laborables de 7 a 20 h).

IMG 1562

“Les zones de baixes emissions, com la ZBE Rondes BCN, han vingut per quedar-se, com a eina per reduir la contaminació i protegir la salut de les persones”, ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, recordant que durant la crisi sanitària s’ha tornat a demostrar el gran impacte que genera la mobilitat en la qualitat de l’aire. A banda, Poveda ha destacat també la sensibilitat de la ciutadania. “Una enquesta a nivell europeu indica que el 74% dels ciutadans de Barcelona i Madrid no volen tornar als alts nivells de qualitat de l’aire anteriors a la crisi sanitària”, ha indicat. D’altra banda, ha recordat que “la llei de canvi climàtic obliga a crear zones de baixes emissions” i ha anunciat que “en els propers mesos també es crearan d’altres zones de baixes emissions a municipis metropolitans”.

IMG 1602

D’altra banda, Eloi Badia, regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l'Ajuntament de Barcelona, ha explicat que “durant la crisi sanitària per la COVID-19 hem fet un aprenentatge. Amb la caiguda general de la mobilitat els nivells de contaminació a BCN i tota la seva àrea metropolitana ha caigut a nivells històrics. I en això ens hi va la salut. Ara més que mai, hem de preservar la salut dels nostres veïns i veïnes, i és una responsabilitat de totes les administracions accelerar mesures com la ZBE. A més també cal tenir en compte que apostar per un aire net també ens permetrà la reactivació d'una economia resilient i de futur.”

Per la seva banda, Mercè Rius, directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat, ha exposat que “volem anar més enllà. A part de la renovació de flotes, volem fomentar actuacions per reduir la mobilitat obligada, potenciant el teletreball i afavorint la flexibilitat dels horaris per disminuir els problemes que hi pot haver en l’hora punta en el transport públic. És a dir, donar facilitats perquè la mobilitat quedi repartida de manera més homogènia al llarg del matí, sobretot, i poder mantenir un menor ús del transport privat, evitant un repunt del cotxe, per l’impacte que pot tenir sobre la qualitat de l’aire i sobre el soroll.”

El nou full de ruta fixa el següent calendari


  *   Furgonetes (N1): ampliació de 3 mesos de la moratòria, és a dir, fins a l’1 d’abril del 2021.


  *   Vehicles pesants, camions i autocars petits (N2, N2 i M2): ampliació de 6 mesos, fins a l’1 de juliol del 2021.


  *   Autobusos i autocars (M3) destinats al transport col·lectiu: ampliació de 12 mesos, fins a l’1 de gener del 2022.

En els casos dels vehicles N2, M2, N3 i M3, la moratòria serà prorrogable durant un termini de temps proporcional si no es donen les condicions legals i tècniques adequades per a la implementació dels filtres per poder homologar els vehicles per a l’obtenció del distintiu ambiental de la DGT.

Redacció / Fotos: AMB