L'AMB reclama a la Generalitat actuacions urgents de mobilitat

Imprimeix

L’ens supramunicipal està coordinant i desplegant, amb els municipis implicats, la ZBE Rondes de Barcelona, que entrarà en vigor l'1 de gener de 2020 de dilluns a divendres de 7 a 20 hores

"La zona de baixes emissions de Rondes és l'actuació estrella davant la Comissió Europea per evitar sancions davant l'expedient per incomplir reiteradament els nivells legals d'NO2", ha recordat avui el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, durant la trobada organitzada aquest matí pel Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya.

A banda de l'AMB, a la trobada estaven convocats representants dels 40 municipis afectats, dels consells comarcals del Vallès Oriental i Occidental i del Baix Llobregat, de la Diputació de Barcelona, de l'ATM, del Servei Català de Trànsit, del port de Barcelona i de l'Aeroport de Barcelona Josep Tarradellas-El Prat, i de la Delegació del Govern de l'Estat a Catalunya.

20190729 expedient Europa1 4

"La ZBE Rondes és una de les zones de baixes emissions més grans de tot Europa, la que el 2020 afectarà 5 municipis i al voltant de 95 km2. És 20 vegades més gran que Madrid central", ha recordat Poveda.

Desplegament de la ZBE Rondes de Barcelona

L'AMB està acabant de desenvolupar, juntament amb els municipis implicats, el desplegament de la ZBE Rondes de Barcelona, que a partir de l'1 de gener de 2020 restringirà la circulació de tots els vehicles que no disposin d'etiqueta de la DGT, també de 7.00 h a 20.00 h de dilluns a divendres.

Actualment, ja hi ha més de 100 senyals instal·lats i l'AMB està liderant la coordinació tècnica, legal i policial (amb la Guàrdia Urbana i les policies locals). S'ha aprovat el Reglament del Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats. També s'ha dut a terme un pla de reforç del transport públic metropolità, amb un increment de 10% del servei, i el mes de novembre s'activarà una potent campanya de comunicació per informar la ciutadania.

D'altra banda, s'ha engegat el procés d'instal·lació de més de 200 càmeres l'any 2020 i sistemes de control embarcats. Complementàriament, l'AMB té actiu un vehicle de vigilància amb la tecnologia de càmeres a bord instal·lada, que permet un control dinàmic, al qual s'afegiran altres vehicles si és necessari.

Paral·lelament, l'AMB està creant la web del Registre Metropolità de vehicles autoritzats a circular en les zones de baixes emissions, que estarà operativa al novembre i permetrà inscriure's al Registre Metropolità de vehicles autoritzats. També estan en fase d'exposició pública les ordenances municipals de la ZBE dels diferents municipis implicats, on l'AMB col·labora en la redacció i coordinació. A banda, l'AMB aprovarà les ordenances fiscals que regularan el registre a través d'una taxa per a la gestió per a vehicles estrangers i autoritzacions diàries.

Un pas més: ZBE locals

A banda de la ZBE Rondes de Barcelona, l'AMB està coordinant i subvencionant el desplegament de zones de baixes emissions a escala local (conegudes com a ZBE urbanes o zones urbanes d'atmosfera protegida). En aquest cas, amb el suport de l'AMB, els ajuntaments defineixen àmbits on es regula l'accés de determinats vehicles i s'aconsegueixen així entorns pacificats, segurs i d'alta qualitat ambiental, especialment, en centres urbans i entorns vulnerables.

Captura de pantalla 2019 07 30 a las 8.58.26

Fins a dia d'avui s'han signat 7 convenis de col·laboració referents a les ZBE locals en municipis metropolitans, i d'altres municipis estan en procés.

Peticions necessàries

"Demanem a la Generalitat, una vegada més, corresponsabilitat amb el món local i el compliment dels seus compromisos", ha exposat Poveda, que lamenta que no és la primera vegada que es fa aquesta de petició i que recorda que ha estat l'AMB i el món local qui ha liderat la lluita contra la contaminació atmosfèrica amb mesures concretes.

En aquest sentit, des de l'AMB es demana a la Generalitat de Catalunya accelerar tot un seguit d'actuacions que es consideren imprescindibles. Concretament, la primera, el desplegament dels carrils bus-VAO d'accés a la ciutat de Barcelona: C-31–nord (de Sant Adrià a Tiana), B-23 (BCN-Molins de Rei), C-31 sud (Mas Blau-plaça d'Espanya) i C-31-C (connexió C-31/C-245/C-32). "El seu paper és fonamental per al bus metropolità a partir de l'1 de gener de 2020, quan una part dels vehicles privats no hi puguin accedir. El bus metropolità ha de ser la gran alternativa, però necessita urgentment aquestes vies d'accés", exposa Poveda, que recorda que l'AMB ha posat 20 línies de Bus Exprés i Metrobús noves en el darrer any i mig.

20190729 expedientEuropa 10

Com a mesura addicional, també es demana que la Generalitat habiliti una línia de finançament específic destinat a incrementar l'oferta de transport públic a l'entorn metropolità, especialment a Rodalies i al bus metropolità. "El 43% dels ciutadans metropolitans afectats per les restriccions permanents declara que agafarà més el transport públic", explica Poveda.

Finalment, l'AMB també reclama a la Generalitat suport per acabar de desenvolupar la ZBE Rondes de Barcelona, a 5 mesos de la seva entrada en vigor permanent de dilluns a divendres de 7 a 20 h. Per una banda, l'AMB demana la necessària implantació de la senyalització d'aproximació a la ZBE Rondes a les vies d'alta capacitat. I, d'altra banda, també sol·licita una contribució per al finançament de la posada en funcionament de la ZBE Rondes de Barcelona.

Noves accions

A banda de la ZBE Rondes de Barcelona, que serà una realitat i entrarà en vigor l'1 de gener de 2020, l'AMB estudiarà ara la implantació de noves accions per continuar rebaixant els alts índexs de contaminació i complir la normativa europea.

Per una banda, l'AMB proposa reconvertir els peatges existents en peatges de congestió i crear d'una empresa publica que els gestioni una vegada finalitzin les concessions a partir de 2021. L'objectiu serà dedicar els recursos obtinguts a finançar el transport públic, la xarxa de bicicletes i alternatives de la mobilitat sostenible. Seguint aquesta línia de treball, l'AMB també proposa estudiar la implantació de nous peatges de congestió a les vies d'alta capacitat d'accés a la metròpolis de Barcelona. Concretament, a l'A-2, a la C-58 i a la C-17, i que aquests siguin gestionats també per l'empresa pública.

La segona gran proposta de l'AMB és estudiar l'aplicació d'un peatge de toxicitat a la ZBE Rondes de Barcelona o al seu entorn immediat, com ja han fet amb èxit altres ciutats europees. Aquesta mesura serà en funció de si els resultats de la ZBE són suficients o no per complir la normativa europea.

La tercera nova acció que proposa l'AMB és acordar un calendari d'eliminació del dièsel al parc de vehicles que circula per l'àmbit metropolità més accelerat del que preveu l'Estat, que va posar com a data límit l'any 2040.

Paral·lelament, l'AMB també proposa aplicar, impulsar i desenvolupar les alternatives de transport sostenible que ja marca el Pla metropolità de mobilitat urbana 2019-2024 i que afecten les diferents administracions. Entre aquestes accions, es troben:

- La construcció de nous aparcaments d'intercanvi de gran capacitat (park&ride) a les estacions ferroviàries de l'entorn metropolità. 

1578467

- L'increment del finançament per construir la Bicivia metropolitana, que connecta amb 9 grans eixos pedalables la metròpolis de Barcelona, i estendre-la més enllà, fins que arribi a la regió metropolitana.

- Crear finançament de gran abast per a la renovació de les flotes públiques i privades, especialment del sector de la distribució urbana de mercaderies (DUM) i amb vehicles elèctrics.

Redacció / Fotos: AMB