L'AMB unificarà la distribució urbana de mercaderies metropolitanes

Imprimeix

El 20% de la mobilitat està generada pels vehicles de distribució urbana de mercaderies i aquests suposen el 40% de les emissions contaminants

L'Àrea Metropolitana de Barcelona es posa com a objectiu unificar el model de distribució urbana de mercaderies (DUM) a la Metròpolis Barcelona, que fins ara depèn exclusivament de la regulació municipal i varia en molts casos d'un municipi a un altre, i en un futur crearà una app única per a la gestió de les zones de càrrega i descàrrega.

Concretament, el 20% de la mobilitat generada a la Metròpolis Barcelona està generada pels vehicles de distribució urbana de mercaderies (DUM), que correspon al transport de mercaderies en l'àmbit urbà per a abastiment dels establiments o del consumidor final. En termes de contaminació atmosfèrica, el percentatge s'eleva i aquests vehicles suposen de l'ordre del 40% de les emissions contaminants a la Metròpolis.

el baix llobregat nus de vies pel transport per carretera pero amb carencies en transport

"Hi ha una normativa força dispersa i una manca d'uniformitat en els horaris i criteris d'accés per a la distribució de mercaderies als diferents municipis metropolitans", explica el vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, destacant també els nous problemes i oportunitats que aporta el comerç electrònic.

Per aquests motius, "cal uniformitzar la normativa a nivell metropolità de les zones habilitades per a l'estacionament i  la diversitat de normatives en els diferents municipis metropolitans, que conformen un continu urbà", explica. "La manca d'estàndards adoptats per tots els agents implicats dificulta la implantació de les TIC, per fer una distribució més uniforme i eficient", afegeix, destacant "el valor que pot aportar visió supramunicipal de l'AMB."

Marc regulatori comú i app de gestió metropolitana

Per una banda, l'AMB crearà un marc regulatori comú per al conjunt de la metròpolis, que afavorirà la transició cap a un model comú de DUM més eficient i sostenible, tenint en compte criteris, horaris i infraestructures. Per fer-ho realitat, es farà a través de la redacció d'unes directrius/ordenances metropolitanes, que s'hauran de recollir individualment en les ordenances municipals de cada ajuntament.

En aquest sentit, dins del marc regulatori, l'AMB també estudiarà mesures d'optimització. Per exemple, els estudis revelen que les franges horàries de càrrega i descàrrega coincideixen a la de major trànsit viari, agreujant els problemes de congestió. En aquests sentit, des de l'AMB s'apunta a que "existeix l’oportunitat de millorar la utilització de les infraestructures en les hores vall, que correspon a les franges horàries de 12 de las nit a 7 del matí, i de 9 a 12 de la nit."

cargaydescarga

Tecnologia

D'altra banda, l'AMB desenvoluparà una plataforma tecnològica, a través d'una app, que permetrà i facilitarà a les empreses l'operativa de càrrega i descàrrega a tot conjunt de municipis metropolitans de forma homogènia. L'AMB preveu posar en marxa aquesta app durant l'any 2019. Aquesta app, que també permetrà avançar en l’homogeneïtzació i regulació i que aglutinarà tota la informació de servei, contribuirà a la millora de la informació disponible i assolir una gestió més eficient del sistema.

Subvencions

L'AMB també està treballant perquè aquesta iniciativa vagi acompanyada d'un programa de subvencions de suport a les empreses, amb assessorament i subvencions, per promoure l'ús de flotes sostenibles en la distribució urbana de mercaderies.  La concreció d'aquest programa es presentarà més endavant.

Flotes més sostenible

Poveda ha recordat també que "les empreses i els negocis també s'han d'implicar per sumar-se al canvi d'hàbits i promoure una mobilitat més sostenible". "Reduir l'ús dels vehicles més contaminants en aquest segment de mobilitat, que va a l'alça, esdevé una necessitat imperiosa", assenyala el Vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB. "L'augment de congestió del trànsit i la preocupació creixent per la millora de la qualitat de l'aire, converteix a la distribució urbana en una prioritat", afegeix Poveda.

Sesejpg

En relació al parc mòbil circulant de la Metròpolis, els camions i les furgonetes formen part dels vehicles més antics. En general, el 49% dels vehicles de mercaderies que circulen per la Metròpolis Barcelona tenen més de 10 anys d'antiguitat. En relació a l'etiqueta ambiental de la DGT, el 53% dels camions circulants i el 74% de les furgonetes circulats disposen d'etiqueta ambiental de la DGT.

Redacció / Fotos: Arxiu-Daniel Alonso-Aj. Barcelona